Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Tidningen Radio och television hade på 70 talet? ett nummer med ritningar på basar där man monterade två basar vända mot varandra. Har för mig att en av fördelarna var att man kunde minska volymen på lådorna. Kanske någon med bra minne som vet i vilket nummer man presenterade några ritningar. Dessvärre tillät inte min ekonomi att jag byggde någon av dessa lådor och för många år sedan slängde jag tidningarna och började köpa färdiga grejer.
jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
Kraniet skrev:Det är isobarik-koppling. Men det är inte det som avses här i tråden.
Det var populärt förr när baselement inte alltid var så bra. Men idag fyller det bara ett syfte i de fall man inte kan välja elementegenskaper fritt.
DQ-20 skrev:Hjälper föga. Det är "superpositionen" som gör det. Kan man ha elementen mycket nära varandra som i Inos profundus Z blir ju utsläckningen av andratonen i princip total oavsett nivå. Man kan ju alltid ställa två högtalare "nos-mot-nos" om man vill prova.
eljulio skrev:I-or skrev:Inga nackdelar. Färre distorsionsprodukter betyder alltid högre ljudkvalitet. Luftlasten är helt försumbar i jämförelse med elementets rörliga massa.
Nästan alla element uppvisar andratonsdominans, varför reduktionen av THD blir markant. När man drar på en aning blir detta klart hörbart.
Inte så knepigt. Soffsubben är väl ett exempel?
DQ-20 skrev:jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
Hjälper föga. Det är "superpositionen" som gör det. Kan man ha elementen mycket nära varandra som i Inos profundus Z blir ju utsläckningen av andratonen i princip total oavsett nivå. Man kan ju alltid ställa två högtalare "nos-mot-nos" om man vill prova. Men jag är inne på vad Johan_Lindroos skrev, nämligen att om man har många element kan man ju tillgodogöra sig membranytan vilket i sig sänker distorsionen, dels använda flera moduler för att jämna ut frekvensgången. Vad gäller det kloka i att sprida ut många basmoduler så verkar dock de lärde tvista. Fortfarande.
Med sömngångaraktig säkerhet,
DQ-20
JM skrev:Suffsubben har mätbar 2:a tons distorsion men är den hörbar? Vilka är dina intryck?
Min erfarenhet är att grundtonen maskerar ffa 2:tons distorsion vid lägre frekvenser. Dessutom tolererar hörseln höga mätbara distorsionsvärden i basen.
Dvs sannolikt är det lyssningsmässigt onödigt att vända element för att få snygga mätsiffror.
JM
RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
jansch skrev:RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
Nej.
(Ber om ursäkt för att jag svarade istället för Ior)
jansch skrev:RolffRojs skrev:I-or, ger även basmoduler uppställda nos mot nos sänkt dist?
Nej.
(Ber om ursäkt för att jag svarade istället för Ior)
I-or skrev:Dock är tredjetonsdistorsionen låg, vilket i kombination med elementkonfigurationens utsläckning av andratonsdistorsionen ger en slagkraftig basåtergivning med hög noggrannhet (ja, jag har hört SB-1).
Lassen skrev:Kanske börjar bli O.T, men jag har för mig att de på föregående sida visade Fisher och dess Twindrive var endast ett membran men med drivsystem på vardera sida... om minnet inte sviker.
Bör väl ändå motsvara två element i isobarik, iaf gällande dist. Intressant iaf.
Calleberg skrev:Nej, det påstod jag inte heller.
Rockford verkar ha sneglat rätt ordentligt på JBL:
https://rockfordfosgate.com/products/details/t3s1-19/
I-or skrev:25 lök och 48 kg. Vad de hittar på nuförti'n.
jansch skrev:DQ-20 skrev:jansch skrev:Dock i gemensam låda, där lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden, uppstår ett tryckfält där dynamiska trycket också hjälper till att utjämna olikheterna i konutslagen.
-snip - Det är "superpositionen" som gör det. -snip-
Hur kommer du fram till det?
Gäller inte bl.a Allmänna Gaslagen för hifi?
Kraniet skrev:Det blir som sagt en del extra jobb vid utformandet av lådan om man inte vill att det ska vara synligt.
Speciellt knepigt är det ju med SLS-korgen som inte går att montera "upp och ned". Så jag måste fästa den basen "inifrån" ..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst