postpunk skrev:Jax: Vad sitter dioden fast i? sitter den där o svävar tror du lr?
Eftersom du slog på den arroganta tonen så bryr jag mig inte om att svara. Vore det inte bättre att förklara närmare vad för spole du pratar om?
Moderator: Redaktörer
postpunk skrev:Jax: Vad sitter dioden fast i? sitter den där o svävar tror du lr?
Jo, det är så att skivans yta inte är helt perfekt, därför måste en del omfokusering ske.
silvervarg skrev:Finns nackdelar med att läsa CD eller DVD med blålaser?
Fokusservot arbetar kontinuerligt, eftersom skivorna inte är helt plana.
Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång
xeizo skrev:Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång, det gör ju inte en CD-spelare där allt fungerar i hårdvara.
Jag läste tom någonstans vilket operativsystem det var som satt i dom flesta DVD-spelare, firman har en egen hemsida, det var något kinesiskt som bygger på en strippad "linuxlinande" kernel, fast closed source.
CPU:n i en DVD-spelare är väl inte så snabb heller, 100-200MHz, och har väldigt lite och långsamt minne så det tar säkert ett par sekunder extra tills hela maskinen är igång.
Detta tillsammans med testkörande av lasern och buffrande tycks ju bli runt 12s på dom flesta DVD-spelare, men det kanske finns fler tekniska begränsningar.
Jag håller iaf med om att det är irriterande. Om man nu skall vara modern så är det klart enklare att klicka fram låtar i foobar2000 än att hålla på och byta CD-skivor, särskilt om man kör just DVD:n som CD-spelare.
Style skrev:xeizo skrev:Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång, det gör ju inte en CD-spelare där allt fungerar i hårdvara.
Jag läste tom någonstans vilket operativsystem det var som satt i dom flesta DVD-spelare, firman har en egen hemsida, det var något kinesiskt som bygger på en strippad "linuxlinande" kernel, fast closed source.
CPU:n i en DVD-spelare är väl inte så snabb heller, 100-200MHz, och har väldigt lite och långsamt minne så det tar säkert ett par sekunder extra tills hela maskinen är igång.
Detta tillsammans med testkörande av lasern och buffrande tycks ju bli runt 12s på dom flesta DVD-spelare, men det kanske finns fler tekniska begränsningar.
Jag håller iaf med om att det är irriterande. Om man nu skall vara modern så är det klart enklare att klicka fram låtar i foobar2000 än att hålla på och byta CD-skivor, särskilt om man kör just DVD:n som CD-spelare.
jag tror att din syn på vilken tid det atar att boota, hur snabb en CPU egentligen är samt hur snabbt minne som behövs är baserad på dagens extremt stora multi-purpose OS skrivna av lata programmerare som aldrig prestandaoptimerar.
bootning från nån form av EPROM, processorhastighet samt buss och minneshastighet är definitivt inget problem för en DVD som motiverar starttiden. Dessutom, vad får dig att tro att en CD skulle vara väsensskild? De flesta elektroniska apparater har nån form av realtids OS i sig idag då proggrameringen annars skulle bli ganska besvärlig.
n3mmr skrev:Den stora fördröjningen borde komma från att spelaren måste ta reda på vad det är för disk, samt synka in mot spåret. Vilket tar mer tid pga det smalare spåret, och de många fler valen på reflektion som förekommer.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], sammel och 21 gäster