Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

gcs

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-23 00:30

Riaa kurvan blev en standard 1954 men parallellt med den kurvan fanns också t.ex. Decca FFRR. Jag brukar spela av 78:or genom ett 4-bands parametriskt analogt filter som har variabelt Q-värde.

Tell

Inläggav Tell » 2025-01-23 00:47

PekkaJohansson skrev:
Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.

Här är ett foto på skönheten!

Fin bild på den gamla grammofonen! Otroligt mycket mer kan dock vinnas ur gamla stenkakor om de spelas i en riktigt bra hifi-anläggning.

Ja det kan jag tänka mig! sommarstugan byggdes på 30-talet nångång vill jag minnas och jag skulle inte bli förvånad om stenkakemöbeln är nästan lika gammal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-23 09:49

Som sagt, snygg bild! Har många gånger tänkt att köpa en slik grammofon, men har inte riktigt plats. Jag får bygga på en våning på villan!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-23 11:38

+1 :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-01-23 19:27

Man behöver inte gissa om lager låter olika man kan ju lyssna på dom.
https://hifi-ifas.de/neumann-rumpel-mes ... nspieler#/

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-23 19:41

Det känns lite omodernt att nu skaffa sig en Neumann rumpel spannungs kopplare. Har man dessutom en direktdriven spelare så är det helt onödigt. Det är viktigare att man försöker koppla bort skivspelaren från golvet.
Rumpel spannung och oljud från lager ligger långt under vinylskivans brusnivå och är numera historia.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-23 20:09

Ja, men samtidigt är intresset stort för äldre, mellanhjulsdrivna maskiner, vilka inte sällan uppvisar hyggligt kraftiga mekaniska oljud.
-Innehar F-skattsedel-

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-23 20:29

Jag har en gammal Thorens TD124 MkII. När jag monterade och separerade en SME 3012 arm från skivspelarens chassie, då försvann rumblet. det var lite pyssligt men så var det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-23 20:35

De stomburna vibrationerna från chassit försvann kanske, men knappast rumblet.
-Innehar F-skattsedel-

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-23 21:28

Vad är rumble i så fall. I min värld så kommer rumble från de rörliga delarna i en skivspelare och ibland från skivan i sig. Jag har några monoskivor där man kan höra rumble eller brum från gravermaskinen. Jag har flera stereo skivor
köpta på 60-talet där man kan höra ett brum mellan spåren. Om man motfas kopplar lyssningen så borde man kunna höra om brummet försvinner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-24 10:32

Rumble finns förstås även i tallriken speciellt om det är en mellanhjulsdriven spelare. En sådan är väl TD-124?

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-24 14:58

Ja jag vet men ändå så blev det en påtaglig skillnad när armen inte hade kontakt med chassiet. Jag har ännu kvar både spelaren och 3012 armen eftersom jag tycker de är vackra att se på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-24 15:07

Skivtallrik och tonarm sitter på chassit och denna förbindelse bör väl vara stel och inte flexa?

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-24 17:18

Tonarmen sitter stelt på en block någon mm ovanför skivspelarchassiet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-01-24 19:14

Har inte hört något lager som låtit som en viskning hittills. I synnerhet inte på direktdrivna. Allt rumble kommer inte låta som ett kvarnhjul. Kan mycket väl vara som en generell grumlighet som lite ökad brus. Och framförallt så låter inte gamla skivspelare likadant som ett annat ex av skivspelaren. Här pratar vi misshandlade lagerytor under möjligen 30-40 år från just det ex man själv har.

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-24 21:27

gcs skrev:Vad är rumble i så fall. I min värld så kommer rumble från de rörliga delarna i en skivspelare och ibland från skivan i sig. Jag har några monoskivor där man kan höra rumble eller brum från gravermaskinen. Jag har flera stereo skivor
köpta på 60-talet där man kan höra ett brum mellan spåren. Om man motfas kopplar lyssningen så borde man kunna höra om brummet försvinner.

Jag har ingen kompetens i ämnet men är "nyfiken".

Rumble borde vara: "mekaniska ofullkomligheter vid avspelning från en grammofon som påverkar elektriska utsignalen från pic up:en".
Utgångspunkten måste nog vara att vinylskivans ofullkomligheter inte ingår.

Sedan kan man fundera över rumble:t som också mediat skapar (vinylskivan).
Min ringa erfarenhet (jag slutade med vinyl på slutet av 80-talet) var/är att nästan halva tillgängliga amplituden (Xmax) på baselementet "förbrukades" pga av buckliga skivor vid min lyssningsnivå.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-01-25 10:41

Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?

Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-25 14:17

Var nyss hos en polare o installerade en skivspelare. När han var här blev han så berörd av musiken att hans ögon tårades. När jag lyssnade på hans nya skivspelare var det mina ögon som tårades, på grund av oljudet som trängde ut genom högtalarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-25 16:20

Har han dålig musiksmak eller vad?
Förresten, såg du Amanda Jenssen i På Spåret i går?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-25 17:02

goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?

Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.

[ YouTube ]

Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....

Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-01-25 17:27

jansch skrev:
goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

[ YouTube ]

Han, Harley, är rolig!

Han är en riktig mysfarbror och är ganska behaglig att lyssna på, men jag fäster väl ingen större vikt vid vad han säger utan lägger upp hans video mest för att länka till källan för ovanstående ljudklipp. :)

Ja han hade väl säkert något RIIA-steg, men vad tycker du om ljudskillnaden mellan MM och MC pickuperna i hans ljudfiler, och är den skillnad man hör generellt gällande att MM pickuper låter lite rundare med sämre definition än vad MC pickuper normalt gör? När man läser runt lite så verkar även den allmänna uppfattningen i regel vara densamma.

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-25 18:15

goat76 skrev:
jansch skrev:

[ YouTube ]

Han, Harley, är rolig!

Han är en riktig mysfarbror och är ganska behaglig att lyssna på, men jag fäster väl ingen större vikt vid vad han säger utan lägger upp hans video mest för att länka till källan för ovanstående ljudklipp. :)

Ja han hade väl säkert något RIIA-steg, men vad tycker du om ljudskillnaden mellan MM och MC pickuperna i hans ljudfiler, och är den skillnad man hör generellt gällande att MM pickuper låter lite rundare med sämre definition än vad MC pickuper normalt gör? När man läser runt lite så verkar även den allmänna uppfattningen i regel vara densamma.

Jo, jag tycker mej höra en viss skillnad.
Dock, då det är så många variabler när det gäller elektromekaniska system har jag ingen åsikt om picup:erna som sådana. Det går helt enkelt inte att optimera picup:ens egenskaper och samverkan,tonarm/skivspelare och RIAA-steg utan att mäta.

Som jag skrev i tidigare inlägg har jag väldigt liten erfarenhet då jag bara gjorde ett antal rutinmässiga mätningar med "mätskiva" på 1970-talet.
Mest "lärde" jag då mig av min egna skivspelare (Thorens 150/ Shure V15 samt nån annan pic-up som jag inte kom ihåg namnet på). Då det var "privatgrejor" kunde jag testa några kvällar. Det var i princip omöjlig att uppnå fabriksspecar. Påverkan av nåltryck, antiskating, RIAA-impedans osv blev en komplex sörja och resultatet blev "???".
Min insikt blev då i princip "vilken skit".
Jag kanske inte hade tillräcklig kunskap och tålamod, eller så var Thorens 150 för dålig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-25 19:31

Visst låter det olika, vilket nedanstående diagram över frekvensinnehållet (medelnivå för vänster och höger kanal i tersband) för ljudfilerna visar. Klangbalansen skiljer sig åt även om vi jämför pickuperna med samma phonosteg (Rega Aria). Ytterligare finns det sannolikt vissa skillnader gällande distorsion, men klangbalansskillnaderna är säkerligen viktigast.

Cartridges and phono stages.png
Cartridges and phono stages.png (21.45 KiB) Visad 1843 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-25 21:15

paa skrev:Har han dålig musiksmak eller vad?
Förresten, såg du Amanda Jenssen i På Spåret i går?

Jag tror att det var bra musik, men det framgick inte så bra. Han verkade ändå tycka att det lät okej. Denver skivspelare, med inbyggt RIIA och finesser som USB mm.
Jorå, henne missade jag inte! Så kul att hon är tillbaka i offentligheten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-01-25 22:41

I-or skrev:Visst låter det olika, vilket nedanstående diagram över frekvensinnehållet (medelnivå för vänster och höger kanal i tersband) för ljudfilerna visar. Klangbalansen skiljer sig åt även om vi jämför pickuperna med samma phonosteg (Rega Aria). Ytterligare finns det sannolikt vissa skillnader gällande distorsion, men klangbalansskillnaderna är säkerligen viktigast.

Bilagan Cartridges and phono stages.png finns inte längre

Jag tog också och gjorde en lite mer djupgående analys istället för att bara lyssna...

Det är ganska tydligt att det är den högre energin från 1 kHz och uppåt och som når sin kulmen vid 8,6 kHz är det som gör att jag föredrar MC pickupen, den har en tydlig "luftighet" vilket saknas i återgivningen från MM pickupen. Frågan är bara vilken som kommer närmast ljudet på den ursprungliga mastern, kanske den digitala utgåvan skulle kunna fungera som facit för det men den kan jag inte hitta ens med hjälp av Shazam. :)

Jag tycker dock fortfarande efter EQ-matchning att det är något som gör att ljudet låter bättre med MC pickupen, så kanske är det en något lägre distortionsnivå jämfört med MM pickupen?

Screenshot 2025-01-25 211237.png
Screenshot 2025-01-25 211237.png (206.93 KiB) Visad 1807 gånger
Senast redigerad av goat76 2025-01-25 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-25 23:09

hifikg skrev:Var nyss hos en polare o installerade en skivspelare. När han var här blev han så berörd av musiken att hans ögon tårades. När jag lyssnade på hans nya skivspelare var det mina ögon som tårades, på grund av oljudet som trängde ut genom högtalarna.

Mao grät du av lycka för att inte denna Denver skivspelare stod hemma hos dig. :mrgreen:
Jag har en Roxcore skivspelare hemma nånstans den är från Kjell & Co med USB & allt, undra hur den låter. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-01-26 01:04

Vinylspelare med inbyggt riaa och usb-anslutning är oftast bara för att kunna spela sina LP'n. Och för att rippa dessa till sin dator oavsett om man spelar dessa direkt därifrån eller bränner cd's. Med god ljudkvalité har dessa inget att göra.
Det brukar bli så med teknikskiften, på den tiden vinylspelare var den enda möjligheten att spela fonogram petades och diskuterades det i varje detalj. Allt var av vikt och spelade roll för det ljudliga resultatet.

Numera tror många att vinylspelare låter som - tja likadant i alla fall. Att vinylspelare kan låta allt från fantastiskt till olyssningsbart föresvävar få personer. Samma sak med jämförelser mellan MM och MC. Man tar en pu ifrån varje läger och jämför mellan dessa och vips så har man åsikten vilken sort som låter bäst. Så enkelt är det inte, det finns många andra variabler som spelar in, bortsett från att olika MC (eller MM) låter väldigt olika varandra. Pickuper är ju såväl mekaniska som elektriska djur och kräver dels en anpassning med tonarmen på den den mekaniska sidan dels anpassning mot ett riaa-steg på den elektriska sidan. Utan att ha koll på dessa variabler är varje jämförelse lönlös.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-01-26 07:33

Bill50x

Jag har svårt att se varför någon av dessa två Rega pickuper inte skulle vara tekniskt anpassade för att samspela väl med Regas egna tonarm i deras skivspelare Rega 10, eller Regas egna phonosteg Rega Aria. Så mellan dessa borde man väl kunna göra en jämförelse utan större risk för inkompatibilitet.

När man läser runt på nätet verkar iallafall den allmänna upplevelsen vara att MM pickuper har en mer avrullad top än MC pickuper, så jag vill tro att det åtminstone finns en viss sanning i det även om det kanske existerar avvikelser från normen. Jag vet inte, det är därför jag frågar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-01-26 23:34

Detta är vad jag får ut från testskivan CA-TRS-1007 1 kHz L+R. Nivån för L+R är 5 cm/s peak, 3.54 cm/s RMS, vilket är ungefärlig medelnivå för en normal platta. Går ju inte direkt att jämföra med vad det blir vid max utnivå som man normalt gör för digitala dito. Oklart om siffrorna visar helt korrekt dock.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-26 23:56

Bill50x skrev:Vinylspelare med inbyggt riaa och usb-anslutning är oftast bara för att kunna spela sina LP'n. Och för att rippa dessa till sin dator oavsett om man spelar dessa direkt därifrån eller bränner cd's. Med god ljudkvalité har dessa inget att göra.
Det brukar bli så med teknikskiften, på den tiden vinylspelare var den enda möjligheten att spela fonogram petades och diskuterades det i varje detalj. Allt var av vikt och spelade roll för det ljudliga resultatet.

Numera tror många att vinylspelare låter som - tja likadant i alla fall. Att vinylspelare kan låta allt från fantastiskt till olyssningsbart föresvävar få personer. Samma sak med jämförelser mellan MM och MC. Man tar en pu ifrån varje läger och jämför mellan dessa och vips så har man åsikten vilken sort som låter bäst. Så enkelt är det inte, det finns många andra variabler som spelar in, bortsett från att olika MC (eller MM) låter väldigt olika varandra. Pickuper är ju såväl mekaniska som elektriska djur och kräver dels en anpassning med tonarmen på den den mekaniska sidan dels anpassning mot ett riaa-steg på den elektriska sidan. Utan att ha koll på dessa variabler är varje jämförelse lönlös.

/ B

Prixis!
Jag fick inte ro i själen efter mina mätningar på 70-talet och CD:ns tillkomst på sena 80-talet var som en befrielse. Jag köpte en Hitachi 1986 (kanske 1985) och något år senare en Sony bärbar CD-spelare i Japan. Vilket ljud!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum