Portmätning - hur bra är min basreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Portmätning - hur bra är min basreflex?

Inläggav I-or » 2026-02-11 01:07

Denna tråd behandlar olinjäriteter för basreflexportar. Man måste här ta hänsyn till två principiellt olika typer av olinjäriteter - dels turbulensgenerering som leder till harmoniska övertoner och dels turbulensgenerering som leder till olika former av brus. Detta brus är huvudsakligen bredbandigt men turbulensen exciterar även pipmoder i porten, vilka är tonala och därmed erhåller högre hörbarhet. Bezzola har tydligt visat på hur detta faller ut via ganska omfattande lyssningstest i den rapport som länkas till ovan.

Den diskussion angående linjära (lågnivå-)egenskaper för basreflexhögtalare som har förts ovan har ingenting med detta att göra. Varken harmoniska övertoner eller brus uppstår vid låga nivåer och eftersom basmoduler vanligen har en övre gränsfrekvens som ligger ett par oktaver under den första pipresonansfrekvensen så är pipresonanser en icke-fråga här.

Utöver själva portens olinjäriteter bör man även känna till att det vid höga ljudtrycksnivåer uppstår luftfjädringsolinjäriteter för den Helmholtz-resonans som utgör grunden för basreflexkonstruktioner. Ytterligare uppträder även elementet aningen olinjärt trots att konrörelserna är små vid avstämningsfrekvensen. Dessa olinjäriteter leder dock enbart till harmonisk distorsion.

(Rent allmänt så bör man känna till att linjära system bara kan producera samma frekvenser i utsignalen som i insignalen. Olinjära system kan dock oavsett insignal producera allsköns oljud, vilket tydliggörs i mätresultaten för Primus 140 ovan, där en insignal om 70 Hz sinus förvandlas till en komplex utsignal om 70 Hz sinus, bredbandigt brus, smalbandigt pipresonansbrus och harmoniska övertoner.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 01:17

För mätningar av portolinjäriteter gäller följande:

1. Välj gärna RTA 1/12 octave i REW, då vi är intresserade av inte bara distorsionen utan även brus och konstant relativ bandbredd är att föredra när det handlar om hörbarhet. Smalbandiga mätningar med konstant absolut bandbredd korrelerar illa med vad vi hör.

2. Placera den vindskyddade mikrofonkapseln några cm vid sidan av porten så att inte mikrofonturbulens stör mätningen (om man är osäker på avståndet så kan man flytta bort mikrofonen en bit extra och se om skillnaden mellan grundtonsnivå och brusnivåer ökar). Det ser ut som om mätningarna för den högsta nivån för basmodulen ovan drabbas av vindbrus från turbulens som bildas kring mikrofonkapseln (vilket är en artefakt från mätuppställningen och inte vad vi är ute efter).

3. Se upp med maximal ljudtrycksnivå för UMIK-1. Om man överskrider 115 dB så bör man sänka förstärkningen internt i mikrofonen.

4. Man bör helst även presentera mätresultat för bakgrundsnivån så att man kan vara säker på att denna inte påverkar resultaten i någon högre grad (i praktiken inträffar potentiell påverkan endast vid litet pådrag).

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-02-11 08:20

I-or skrev:...och eftersom basmoduler vanligen har en övre gränsfrekvens som ligger ett par oktaver under den första pipresonansfrekvensen så är pipresonanser en icke-fråga här.

Jag tycker att det är synd om tråden begränsas till att bara handla om basmoduler då basreflex är en vanlig (vanligaste?) princip för högtalare. Men mellan raderna läste jag in problemen som kan uppstå vid bredare användning av basreflex

Jättebra mätanvisning, tack för den!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 12:10

Jag såg att det tidigare har erbjudits en del detaljer kring olinjära effekter orsakade av turbulens och pipresonanser för strömningsakustiknörden:

I-or skrev:För övrigt är det huvudsakligen den första pipmoden i längdled (runt 300 Hz för en portlängd om ca 50 cm) som exciteras av turbulensen och gör denna extra hörbar med ett tydligt brusband som sticker upp ur allmänbruset från turbulensen. Detta brusband har förstås konstant frekvens och därmed en helt annan signatur än harmoniska komponenter från konen. Intressant nog är det pipresonanserna som styr virvelavlösningsfrekvensen och systemet blir därför självförstärkande (alltså slumpmässig störning -> pipresonans -> periodisk störning). Detta gäller dock alla portar oavsett utformning när turbulensen uppnår en viss nivå, men problemet med cirkulära portar är att de uppnår periodisk virvelavlösning á la Strouhal vid portavstämningsfrekvensen (inte bara vid pipresonansfrekvenserna, alltså) redan vid relativt låga strömningshastigheter. Om man är orolig över de problem som pipresonanserna orsakar kan man lätt sänka nivån för dessa med 10-20 dB genom en smart placering av hål i bukområdena (avstämda resonatorer är ännu fiffigare) eller elastiska portväggar här. Detta är dock överkurs, speciellt när portarna har strömningsoptimerats.

Hörselns med frekvensen ökande känslighet ger ganska hög hörbarhet för pipresonansbruset med en sinussignal in även om det ligger mycket långt under grundtonen i nivå. Man hör detta brus tydligt även när det ligger -50 till -60 dB relativt grundtonen med en sinus vid avstämningsfrekvensen. Dock är hörbarheten låg med ett typiskt musikspektrum som jämförelsevis leder till intermodulationsprodukter om kanske -30 dB från konens olinjära rörelser. Det bör inte komma som någon överraskning att nästan allt låter illa med ett sinussvep (som förstås saknar all form av maskering).

Slutligen måste man hålla i minnet att strömningsakustik är ett extremt komplicerat ämnesområde med vanligtvis extremt stora skillnader mellan teori och praktik...

viewtopic.php?p=2202767#p2202767

Vad gäller de linjära effekterna för pipresonanser, vilka alltså kan vara problematiska för fullspektrumhögtalare, finner man en del information här: viewtopic.php?p=2355967#p2355967

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 14:53

Ytterligare ett exempel som visar på motsatta problem mot turbulensmonstret Infinity Primus 140 är den lilla basmodulen Yamaha NS-SW200. Även denna gång mätning med vindskyddad mikrofonkapsel placerad några cm vid sidan av portmynningen:

Yamaha 1.png
Yamaha 1.png (42.23 KiB) Visad 292 gånger

40 Hz sinussignal vid relativt låg nivå (basmodulen är av aktiv typ). Distorsionen är givet den låga frekvensen närmast försumbar som sig bör.

Yamaha 2.png
Yamaha 2.png (42.47 KiB) Visad 292 gånger

40 Hz sinussignal vid måttlig nivå (+10 dB). Ett ganska eländigt element (möjligen defekt) producerar här en del andratonsdistorsion och en hel del skrammel, vilket utgör den ljudande begränsningen. Det tycks även som att elektroniken inför en viss kompression. Strömningshastigheten i porten är inte mer än ca 5 m/s (RMS) men en aning portbrus börjar att framträda även om den generella nivån är låg (se nedan angående portmynningen). Elementskramlet är orsaken till den taggiga toppen runt 0,7-3 kHz. Förstärkaren producerar någon form av tonalt skräp runt 7 kHz.

Yamaha 3.png
Yamaha 3.png (28.19 KiB) Visad 292 gånger

Bakgrundsnivå. UMIK-1 dominerar brusnivån över ca 7 kHz.

preview.jpg
preview.jpg (54.19 KiB) Visad 292 gånger

Yamahas ingenjörer arbetade en hel del med utformningen av porten, där mynningen är utformad för att expandera och även i viss mån rotera flödet axiellt längs sidorna (Twisted Flare Port https://se.yamaha.com/sv/audio/home-aud ... /ns-sw200/). Tyvärr klämde de dit ett skramligt element och en förstärkare som vid pådrag genererar tonalt skräp runt 7 kHz...

Jag har skrivit det förut och skriver det igen: med hyggligt utformade portar är det sällan som diverse portskräp utgör de värsta ljudande problemen. Mer allmänt känd elementdistorsion är ett betydligt värre problem i 9 fall av 10. Dock är jag även väl medveten om att faktisktianer helst vill ha både hängslen och livrem, vilket förstås är skälet till att diskussioner som denna ständigt dyker upp.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-11 15:54

Ska försöka mig på nya mätningar igen utifrån er input, kommer nog inte ske idag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 16:08

En sak till: om man inte vill böka med förstärkningen för UMIK-1 så kan man flytta mikrofonen ytterligare en bit åt sidan för att ljudtrycksnivån ska sjunka till 115 dB (1 % THD). Om avståndet blir för stort så kommer dock framförallt rumsbidragen men även bakgrundsnivån att börja göra sig gällande.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2026-02-11 17:17

I-or skrev:En sak till: om man inte vill böka med förstärkningen för UMIK-1 så kan man flytta mikrofonen ytterligare en bit åt sidan för att ljudtrycksnivån ska sjunka till 115 dB (1 % THD). Om avståndet blir för stort så kommer dock framförallt rumsbidragen men även bakgrundsnivån att börja göra sig gällande.

Om man kan tänka sig att betala för någon mikrofon som klarar lite högre ljud, vad ska man köpa då?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-11 17:24

Jag använder Earthworks M30 (140 dB). Den kräver förstås fantommatning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-11 17:28

johaneriksson skrev:
I-or skrev:En sak till: om man inte vill böka med förstärkningen för UMIK-1 så kan man flytta mikrofonen ytterligare en bit åt sidan för att ljudtrycksnivån ska sjunka till 115 dB (1 % THD). Om avståndet blir för stort så kommer dock framförallt rumsbidragen men även bakgrundsnivån att börja göra sig gällande.

Om man kan tänka sig att betala för någon mikrofon som klarar lite högre ljud, vad ska man köpa då?

Det smartaste är att köpa UMIK-1, som är en utmärkt och oerhört praktisk mätmikrofon, öppna den och ställa ned förstärkningen till 0 dB istället för +18 dB som är standard. På så sätt klarar man 133 dB vid 1 % THD.

Utöver UMIK-1 har jag en fantommatad och högklassig 01dB/G.R.A.S MCP212 som uppvisar THD om 3 % vid 146 dB, men bättre mätmikrofoner som denna är oskäligt dyra i mitt tycke.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-02-11 17:51

jonasp skrev:Jag använder Earthworks M30 (140 dB). Den kräver förstås fantommatning.

+1
Använder också Earthworks M30.

Line Audio Design i Skåne bygger prisvärda mikrofoner och mikförstärkare med fantommatning. Tror han heter Roger som har företaget. Han var tidigare på forumet. Vet inte om han fortfarande är verksam.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-02-11 19:10

Roger Jönsson driver:
https://www.lineaudio.se/
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-02-12 11:56

Gjorde en ny mätning.
Bakgrundsbruset tog jag ingen bild på, det var väldigt lågt och i med att jag inte lyckades få bruskurvan att hamna på samma plot så skippade jag den.
Valde spectrum istället för peak, 1/12 läget.
Flyttade bak micken så den var ca 2-3cm vid sidan om porten.
25Hz sinus som tidigare.
Distorsionensvärde syns i rutan.
Fortfarande ingen RMS multimeter tillgänglig.

Nått mer som önskas?
Bilagor
IMG_7235.jpeg
IMG_7235.jpeg (156.99 KiB) Visad 136 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-12 12:54

Mja, om man bara glättar smalbandsresultaten så mäter man inte samma sak. Man bör välja inställningar i REW enligt nedan:

REW settings.png
REW settings.png (29.1 KiB) Visad 129 gånger

För övrigt så har din slitsport en relativt stor tvärsnittsarea (d.v.s. låg strömningshastighet för en given ljudtrycksnivå) och antagligen även en bra form. Elementet är också bra, så vi lär knappast se några fula egenskaper.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-02-12 19:03

Nästa mätuppgift blev en gammal basmodul som jag för ca 20 år sedan slängde ihop på ca 2 timmar 8O genom att förse en överbliven TV-hurts från IKEA och lite extra skivmaterial med ganska slarviga slitsportar som har en relativt skarp övergång till 15 graders enkelsidig expansion. Bestyckningen är två 8"-element från Peerless med ett xmax om 8,4 mm. Avstämningsfrekvensen är 24 Hz.

Portarean är relativt stor så det var ganska bra tryck med en maximal strömningshastighet om ca 20 m/s (RMS) inne i portarna och ca 5 m/s (RMS) i portmynningarna. Jag var tvungen att trycka mot altandörren för att den inte skulle skallra och i övervåningens labb rakt ovanför basmodulen ramlade lite skräp omkull. I-ora kom hem under mätningen och undrade om hon tidigare hade råkat slå på tvättmaskinen av misstag. :mrgreen:

BM2.jpg
BM2.jpg (115.35 KiB) Visad 75 gånger

24 Hz sinussignal vid 8,8 Vrms. Måttlig nivå ger mycket låg distorsion (ca 0,8 % andratonsdistorsion) och låga brusnivåer.

BM1.jpg
BM1.jpg (114.85 KiB) Visad 75 gånger

24 Hz sinussignal vid 27,8 Vrms (ca 60 Wrms) (+10 dB). Strömningshastigheten är ca 20 m/s (RMS) inne i porten och ca 5 m/s i portmynningarna. Vi ser en kompression om drygt 2 dB och en kraftig ökning av brusnivåerna. Notera den tydliga pipresonansen kring 470 Hz. Andratonsdistorsionen är för frekvensen närmast försumbara ca 5 %, men subjektivt börjar man utan maskering precis att uppfatta det typiska lite hostande ljudet från portarna när turbulensen kommer igång.

BM3.jpg
BM3.jpg (111.12 KiB) Visad 75 gånger

Bakgrundsnivåer.

Konstruktionen dimensionerades för en gränshastighet om 10 m/s (RMS) i mynningarna, vilket den nätt och jämnt klarar om man är snäll. Sammantaget en adekvat konstruktion för allt annat än jättestora rum, vilket jag förstås har noterat subjektivt även tidigare.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-12 21:47

Snyggt I-or! Får man fråga vilket peerless-element det är och ungefärlig volym på lådan?

För de som inte nördat ner sig så mycket i detta vill jag påpeka att varje oktav ner ger 12 dB högre amplitud eller annorlunda uttryckt vid 20 Hz måste man flytta 4 ggr mer luft än vid 40 Hz, om ni nu jämför Yamaha-modulen ovan med I(kea)or-modulen här senast.

Infaller störljudet vid 470 Hz exakt vid pipresonansfrekvensen f=c/(2*L) eller ca 36,5 cm i detta fall?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Teknikforum