Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Mätning är något där svaret är väldefinierat, återupprepbart och avläsbart i en storhet.
Örat är inget mätinstrument som väldefinierat spottar ur sig ett mätvärde typ 47,3 Öronenheter och som tycker likadant vid varje lyssningstillfälle.
Skulle man inte kunna mäta tystnad — inte tystnad med hjälp av öronen? Som exempel.
Almen skrev:Att mäta tystnad är problematiskt. För det första, är rummet tillräckligt tyst så hör vi vår eget blodomlopp. För det andra: tinnitus, hörselnedsättningar, förkylningar, stress...
Beasten skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:Mätning är något där svaret är väldefinierat, återupprepbart och avläsbart i en storhet.
Örat är inget mätinstrument som väldefinierat spottar ur sig ett mätvärde typ 47,3 Öronenheter och som tycker likadant vid varje lyssningstillfälle.
Skulle man inte kunna mäta tystnad — inte tystnad med hjälp av öronen? Som exempel.
nä du kan inte mäta skillnaden exakt mellan tyst och inte tyst med öronen, enda man kan göra är att konstatera att det hörs eller inte med öronen, för alla hör ju inte exakt likadant
dimitri skrev:Hörselkurvor mäts med audiometer.
De enklaste audiometrar mäter vid 250, 500, 1k, 2k, 4k, 8k Hz
vid varje frekvens kan nivån justeras i steg om 5 dB.
Den som testas trycker på en knapp så fort han hör en ton varvid en lampa blinkar på apparaten. Testaren går då ner 10 db och skickar samma ton igen, om ingen respons upp 5 db. På så sätt fås lägsta av testpersonen hörda nivån för varje tonhöjd.
Tonerna skickas till hörlurar vä eller hö. Testpersonen ser inte testaren men vet vilket öra som testas.
De uppmätta nivåerna plottas för hand på en förtryckt blanket.
paa skrev:dimitri skrev:Hörselkurvor mäts med audiometer.
Den som testas trycker på en knapp så fort han hör en ton varvid en lampa blinkar på apparaten. Testaren går då ner 10 db och skickar samma ton igen, om ingen respons upp 5 db. På så sätt fås lägsta av testpersonen hörda nivån för varje tonhöjd.
Tonerna skickas till hörlurar vä eller hö. Testpersonen ser inte testaren men vet vilket öra som testas.
De är lyssna och tyck och tryck, alltså?
Magnuz skrev:Hetsporren skrev:Snälla admins, flytta detta urtrista tugg till Teknikavdelningen!
Iofs passar det nog bättre in på beskrivningen under "generellt om hifi". Teknikavdelningen har ju beskrivningen "Hur funkar tekniken bakom bra hifi".
<-- entydigt (småluddigt) mångtydigt -->
kvantitativa objektiviserade subjektiva
storheter kvalitativa kvalitets
egenskaper egenskaper
mäta bedömma tycka
Morello skrev:Som jag ser det skall en mätning vara kvantitativ och redovisas i en känd storhet med lämplig enhet. Lyssningstest faller bort.
Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
Nä, varför det? En test är väl en test oavsett vilka instrument man använder?
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
Nä, varför det? En test är väl en test oavsett vilka instrument man använder? Örat kan väl också vara ett instrument?
Det viktigaste är väl att man använder en metodik som gör testen användbar? Att använda ett oscilloskop är ju ganska värdelöst om man inte kalibrerar, använder samma ingångsnivå, kontrollerar insignalens kvalitet osv. Detsamma om man använder öronen som instrument....
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
Nä, varför det? En test är väl en test oavsett vilka instrument man använder?
---snip ---
Tiotusenkronorsfrågan är dock: Om du kallar en F/E-lyssning för en mätning, vad är det då du har mätt?
Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tror risken för att bli missuppfattad är fullständig om man väljer att kalla ett lyssningstest för mätning.
Nä, varför det? En test är väl en test oavsett vilka instrument man använder? Örat kan väl också vara ett instrument?
Det viktigaste är väl att man använder en metodik som gör testen användbar? Att använda ett oscilloskop är ju ganska värdelöst om man inte kalibrerar, använder samma ingångsnivå, kontrollerar insignalens kvalitet osv. Detsamma om man använder öronen som instrument....
/ B
Kan vi vara överens om att en mätning böra vara reproducerbar med samma resultat för att vara användbar? Jag vill hävda att det du kallar mätning (eller "test" som du skriver) i normalfallet inte är reproducerbar.
-- snip --
Användare som besöker denna kategori: sammel och 15 gäster