Kompression och THD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-02 15:17

Martin skrev:
Men varför låter komprimerad musik sämre?
Vad sägs om:

-Toppnivån och medelnivån hamnar närmare varandra varför ljudet blir mer enformigt/påträngande/tröttande.
-Ljud maskeras på ett onaturligt sätt iom att ljudens nivå minskas i takt med att andra ljud ökar i nivå. Lite som att försöka få plats med en kör i en tratt. Ju fler körmedlemmar som sjunger samtidigt desto längre bort hamnar de. Så istället för att körmedlemmarna står på samma plats hela tiden så flyttas de fram och tillbaka beroende på om de sjunger och hur högt de sjunger. Slår någon på en trumma så flyttas hela kören hastigt bakåt och rör sig sedan framåt i takt med att trumman klingar av för att ljudutrymmet som trumman kräver i tratten trycker undan kören.

Trovärdiga förklaringar? :)

Jodå. Håller med om allt ovanstående. Men förutom detta, som om det inte var hemskt nog, låter det också huvudvärksframkallande distat. Distat som en dåligt spårande pickup eller en förstärkare med ett rått och otrevligt ljud (övergångsdist?) osv.

Lyssnar just nu på Radio Paradise på nätet (64k ACC), snacka om komprimerat. Och ändå så mycket bättre än våra reklamradiokanaler. Visst hör man komprimeringen tydligt, nyss var det en låt som började enbart med en närmikad akustisk gitarr. Lät hyggligt rent och bra i mina 68:- datorhögtalare :-) Men så kommer basgitarren in och då sjunker gitarren tillbaka i ljudbilden/nivå. Ganska irriterande men det låter hyggligt rent jmf med reklamradiokanalerna.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-02 15:20

paa skrev:Hur ser det ut med enbart tonskurar, vid olika nivåer?

Jag hoppas att jag fattade dig rätt.
Tonskur 2kHz 100mS med 400mS mellanrum.
Bild ett original. Bild två limiterad till -30dB topp.
Därefter lyft till samma nivå som bild ett.

Bild

Bild

I stort sett alltså identiska.
Vad syftar du på ska hända?

-----------

Eller så var det så här du menade. Olika nivåer på burstarna.
Nu börjar det bli kul. Samma förhållanden som ovan.

Före.
Bild

Efter.
Bild

Efter komprimering och normalisering är nivån samma för alla tre paketen.
Före komprimering var sänkningen 3dB per paket.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-02 16:19

Jag menade som det sista.

Det är konstigt att skurarna har jämna toppar när sinusen som låg i samma nivå kom upp så sakta efter att skuren slutat.

Om du ändrar skalan så man kan skönja sinusarna i skurarna (eller tar lägre frekvens) ser alla topparna lika ut inom skuren?

Och om du sänker nivån ytterligare på skurarna ner mot -60 dB eller lägre vad ser man då?

Vad tror du om att testa med sin-kvadrat-puls?
http://user.faktiskt.io/Morello/Ino_02sin2.wav
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-02 16:42

Det var mycket på en gång.

Vi börjar med sin-kvadrat-pulsen som jag i övrigt är helt obekant med. Den ändrade sig inte alls utöver att bruset ökade. Ingen mening att visa i bild.

------------

Bild på de första hertzen i paketet som är sänkt 6dB i förra tonskurstestet.
Inget insvängningförlopp. Underligt.
Bild

------------

Originalet.
Bild

Originalet körd två gånger limiter -30dB.
Visst blir väl det ung. -60dB, eller tänker jag fel?
Bruset ökar rejält men pulsen ser oförskämt oberörd ut.
Bild

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-03 00:21

Det är just det att om man limiterar så hårt (vilket man aldrig gör i praktiken) och sätter threshold till -30dB då kommer allt ljud att låta ungfär lika starkt samtidigt som mellan rummen kommer att pumpa (brus). Det är ju det som händer i reklamradion och ibland i lokaradion när folk självkör. Jag gjorde ett litet snabbtest idag där jag körde några original... tal och musik. Jag komprimerade kraftigt med lägsta tröskelvärdet -25dB och med olika kompressiongrad 1,5-64:1. Det som händer är att nivån blir olika stark men ändå ingen hörbar THD. Jag gjorde samma med en annan nu en fullbandskompressor..... det lät nu sämre men ändå inte lika dåligt som det hade gjort med en analogkompressor. Gjorde också samma test med en limiter och här får man klara pumpljud som får en att bli sjösjuk men inget jätte THD. Man förstår ju att skivproducenterna gärna tar till dom här knepen. Jag spelade också idag en skiva från Bis med en japansk slagverkare, en tjej som heter Mika Takehara. Jag kollade lite på atmosfären som jag mätte till -50dB(det svagaste instrumentljudet -38dB). Ja kollade lite olika kompression från 1,4-8:1 och konstaterar att (som jag visste tidigare)ju hårdare man komprimerar desstomera förändras ljudet. Ändrar man attack och releastiderna så förändras ljudet också. När man väljer bland dom här parametrarna så är det viktigt att veta så att man inte förändrar instrumenten till oigenkänlighet. :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 00:33

Nagrania
Mycket bra inlägg.

Jag tror att reklamradion låter som den gör av minst två anledningar.

1. Det är lätt att ställa in en limiter så att den plattar till allting till samma nivå. Jag menar lätt rent praktiskt. Går fort.

2. Dom vill att det ska låta vasst och äckligt så att det låter briljant och tydligt i enklare anläggningar och i bilstereo.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 00:41

Flint skrev:Nagrania
Mycket bra inlägg.

Jag tror att reklamradion låter som den gör av minst två anledningar.

1. Det är lätt att ställa in en limiter så att den plattar till allting till samma nivå. Jag menar lätt rent praktiskt. Går fort.

2. Dom vill att det ska låta vasst och äckligt så att det låter briljant och tydligt i enklare anläggningar och i bilstereo.

Jag tror personligen mycket på punkt 2. Det räcker med att se på hur "Svensson" ställer in ljudet i sin bilradio för att fatta. Man rattar in Senil 104,7 eller möjligen Energy, lyssnar på låg volym och vrider därefter upp diskanten tills det låter "klart". Att samma personer klagar över varierande nivå, att man måste höja vid nyheterna och sänka när musiken börjar igen är knappast någon överraskning....

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-03 01:45

Bill50x skrev:... att man måste höja vid nyheterna och sänka när musiken börjar igen ....

Jag gör alltid tvärtom. Och nu anar jag varför...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-03 01:53

i skrev:
Bill50x skrev:... att man måste höja vid nyheterna och sänka när musiken börjar igen ....

Bra ljud?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-03 02:12

Flint,

Vill du ha dist måste du ställa in så att summan av attack och release är avsevärt mindre än signalens periodtid. I praktiken(musik) har vi inte en ton, utan ett helt spektrum av toner. Hur man än vänder och vrider på det blir det ytterst knepigt. för att inte säga omöjligt att undvika distorsion, då detta skulle kräva så lång attack+release att någon kompression aldrig skulle ge sig tillkänna. En flerkanalskompressor kan vara lösningen, men då fördrävar man klangen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-03 03:48

Bill50x skrev:
i skrev:

Bra ljud?

/ B

Det vore väl synd att säga (jag lyssnar på radio mest i bilen...), men för att kunna höra musiken ordentligt (dvs hela spektrat) medan talet i regel redan har tillräcklig nivå - eller för hög.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 10:38

Morello skrev:Vill du ha dist måste du ställa in så att summan av attack och release är avsevärt mindre än signalens periodtid. I praktiken(musik) har vi inte en ton, utan ett helt spektrum av toner.

Om jag vill ha dist så vet jag hur jag skall gå till väga. Målet med tråden är att reda ut hur kompression fungerar. När du pratar om dist blir jag direkt misstänksam mot din trovärdighet grundat på dina "drygt 40%" tidigare i tråden. Vad menar du med dist här.

Morello skrev:Hur man än vänder och vrider på det blir det ytterst knepigt. för att inte säga omöjligt att undvika distorsion, då detta skulle kräva så lång attack+release att någon kompression aldrig skulle ge sig tillkänna.

Vidimera med praktiska exempel, annars betraktar jag det du säger som ännu en myt.

Morello skrev:En flerkanalskompressor kan vara lösningen, men då fördrävar man klangen.

Motsägelse. Är inte det du betraktar som dist just att fördärva klangen? Om du ställer in en flerbandskompressor rätt så minskar istället risken du nämnde. Jag rekommenderar att du tränar lite till.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-03 11:39

Flint skrev:Vad menar du med dist här.

Du måste väl ändå veta vad som menas med dist din gamle rördiggare :P

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-03 13:36

En flerkanalskompressor kan vara lösningen, men då fördrävar man klangen.

Om man använder ett EQ så kan man också fördärva klangen. Det hela beror ju på hur det görs. En flerbandskompressor är ett utmärkt hjälpmedel som (jag har sagt det tidigare)även kan fungera med utmärkt resultat som ett EQ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 14:14

lazyworm skrev:
Flint skrev:Vad menar du med dist här.

Du måste väl ändå veta vad som menas med dist din gamle rördiggare :P

Du har visst inte läst min fråga. Jag tar den igen då.

Morello, vad menar du med dist här.

Morello verkar ha en något yvig uppfattning om thd och sprider påståenden om dryga 40% thd omkring sig utan att kunna vidimera att så förekommer. Därav frågan. Förstod du frågan nu lazyworm?

Ps. I mina högpresterande vetenskapligt utvecklade rörsteg finns ingen hörbar förvrängning alls. Musiken återges helt transparent och levande. :D

Ps33. Testa rörförstärkare själv får du se. Risken är att du blir fast. :P
Senast redigerad av Flint 2006-01-03 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 14:16

Nagrania skrev:
En flerkanalskompressor kan vara lösningen, men då fördrävar man klangen.

Om man använder ett EQ så kan man också fördärva klangen. Det hela beror ju på hur det görs. En flerbandskompressor är ett utmärkt hjälpmedel som (jag har sagt det tidigare)även kan fungera med utmärkt resultat som ett EQ.

Ett sunt inlägg som grundar sig på erfarenhet. Det tackar vi för.

Föregående

Återgå till Teknikforum