Scan Speakelement - perfekt for sluten box

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2006-01-30 20:29

Det fins ju faktiskt andra element med högre verkningsgrad som går djupt fast med något större låda men med lägre pris .

dom andra elementen får även dom stöd av rummet på samma vis så jag vet inte om jag vill tänka så.
Jag har en subb som kan prestera ca 115 db i friluft ner till 23 hz
och den behöver jag 500w till med verkningsgrad på ca 89 db

82 skullevara mycket lågt och elementet tål troligtvis inte att köras med flertalet kilovatt och kommer med hög sannolikhet distorera mer än ett billigare element från anna leverantör.

mvh

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-01 17:15

Inget element "tål" kilowatt.

Scanspeak har generellt sett låga dist värden och då framförallt i bas.

Många missar hur elementets T/S, rörliga massa och känslighet hänger ihop.

Om vi kollar på ett element med typsika 88dB i mellanreg. så kommer det inte nödvändigtvis att ha större känslighet än SS basen i BASEN. Hög massa påverkar framförallt mellanregistret men detta element som det talas om är avsett för bas.

Finns ett exempel i Dickasons Cookbook. Tom Nuisane massladdade ett baselement i sluten låda med ca 80% av den ursprungliga massan. Resultat: ca 6dB lägre känslighet i mellanreg. (usch o fy) men oförändrad output runt systemresonansen.

Snackar vi kvalitet skall vi inte köra in mer än några få watt i en vanlig talspole hursomhaver pga av termisk kompression som dels dödar dynamiken men också ändrar funktion/Q på akustiska samt elektriska högpass/lågpass delningar.

"Det beror på" är ett uttryck som passar bra även här. :)

/Peter

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2006-02-01 23:28

..sant..
Vilket inte förändrar något i mitt ressonemang.

mvh stefan

Föregående

Återgå till Teknikforum