Hjälp att räkna fram fördröjning av signalen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mats31

Inläggav mats31 » 2006-01-23 21:23

Ref. till Naqref's kommentar om allpassfilter.

Från Linkwitz hemsida:

http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/allpass.gif

Praktiskt exempel: C= 22 nF, R=R0=2.37 K ger 172 mikrosek delay , dvs. 59 mm, vilket kompenserar akustiskt centrum på mellanregister vs. diskantelement på en Linkwitz ORION.

(Men det löser ju tyvärr inte ditt krav att det skulle vara passivt)

/m

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-23 21:57

mats31 skrev:Ref. till Naqref's kommentar om allpassfilter.

Från Linkwitz hemsida:

http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/allpass.gif

Praktiskt exempel: C= 22 nF, R0=2.37 K ger 172 mikrosek delay , dvs. 59 mm, vilket kompenserar akustiskt centrum på mellanregister vs. diskantelement på en Linkwitz ORION.

(Men det löser ju tyvärr inte ditt krav att det skulle vara passivt)

/m

Blev tipsad av "Harryup" att helt enkelt skippa 075'an, något som jag har snuddat vid som hastigast, redan tidigare, men inte riktigt velat ta tag i, då jag alltid varit så förtjust i 075'an. Rena nostalgitrippen faktiskt.se

Men idag har jag ändå fått tummen ur, så jag kopplade loss 075'orna och slapp då en delningsfrekvens, samtidigt som jag frigjorde den ena Ultradriven och mina två Yamaha bauta-studio-slutsteg.
Resultatet, blev efter en försiktig EQ på toppen, samt ytterligare en viss EQ i botten, pga lite olika "gain" mellan Yamaha och Hypex UcD400 slutsteget, en klart hörbar förbättring, i såväl fokusering av instrumenten, som en ökad detaljrikedom.

Alltså, ännu ett steg i rätt riktning mot Audionirvana, samtidigt som jag fick lite pryttlar över. :D

"Less is obviously more!" :)

/Rolle

Föregående

Återgå till Teknikforum