Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Den här diskussionen ter sig mer och mer märklig för var dag som går.
Ni satt enligt utsago i många timmar och diskuterade spörsmålet, men varför tog ni inte ett konkret testfall och gick igenom det i detalj och granskade de beräkningar som legat till grund för eventuella slutsater?
IngOehman skrev:Morello skrev:Den här diskussionen ter sig mer och mer märklig för var dag som går.
Ni satt enligt utsago i många timmar och diskuterade spörsmålet, men varför tog ni inte ett konkret testfall och gick igenom det i detalj och granskade de beräkningar som legat till grund för eventuella slutsater?
Om du lovar att ta jobbet, så lovar jag att vara på dig dygnet runt och kräva redovisningar av allting, utan ände, i offentlig miljö (således att du inte får någon lugn stund att ägna dig åt själva uppdraget att testa apparater för LTS-medlemmarna).
För övrigt tog svante upp minst ett hypotetiskt exempel som jag skulle ange signifikansen för (en person gissar 10 gånger och av dessa är 10 rätt i rad, samtidigt som en annan gissar 5 gånger, varav alla 5 är fel). Det gjorde jag, ögonblickligen.
(Det blir >>99,0%, närmare bestämt >99,8% vid ursprungsbestämd serie. Givet mera information om hur det gick till kan signifikansen vara väldigt mycket högre ytterligare, men med bara det givna känt blir det >99,8%. På plats under testen är dock självklart allting känt om hur det hela går till.)
Han har fortfarande inte kommenterat om han håller med mig.
Vh, iö
Svante skrev:Ja, jag försöker verkligen förstå frågan, men nu är jag på väg till landet och kommer tillbaka om någon vecka. Vi får se om modemet klarar fortsatt debatt.
Morello skrev:Vad är det för jobb jag ska ta föresten som sedan ska nagelfaras?Jag är inte alls med på vad du menar och vad det har för betydelse i sammanhagnet.
Vi är oense om den här debattens betydelse. Vi är oense om konsekvenserna av den här debatten. Vi är oense om Svantes ensidiga "skuld" till situationen.IngOehman skrev:Du skall inte ta något jobb, men du är välkommen att göra det, liksom Svante eller någon annan, som förstört möjligheterna för den som hade ansvaret tills nyss.
Vh, iö
Svante skrev:Ja, jag försöker verkligen förstå frågan, men nu är jag på väg till landet och kommer tillbaka om någon vecka. Vi får se om modemet klarar fortsatt debatt.
dimitri skrev:---En styrelsemedlem som avgår har inte automatiskt rätt att ifrågasätta procedurer offentligt. Däremot har denne rätt/plikt att starta diskussionen inom LTS framför allt innan han avgår från styrelsen.
IngOehman skrev:
Du skall inte ta något jobb, men du är välkommen att göra det, liksom Svante eller någon annan, som förstört möjligheterna för den som hade ansvaret tills nyss.
Vh, iö
Harryup skrev:dimitri skrev:---En styrelsemedlem som avgår har inte automatiskt rätt att ifrågasätta procedurer offentligt. Däremot har denne rätt/plikt att starta diskussionen inom LTS framför allt innan han avgår från styrelsen.
Öhhh, va? Är du för någon öststatscensur? Klart att alla får prata om vad man vill. Däremot så bör man ju göra försök att lösa allt med berörda parter direkt i alla lägen.
Svante skrev:Jag kanske ska förtydliga en sak i min beskrivning av testerna. I LTS-versionen sitter försöksledaren och växlar på en omkopplare. Signalen är typiskt en kort snutt av en CD-skiva som har visat sig särskilt avslöjande, CD-spelaren sätts på repetering av denna snutt, och i varje repetering växlar försöksledaren på omkopplaren.
Man kan alltså "följa med" ett par växlingar och tänka "före-efter-före-efter..." och se om intrycket stämmer i varje växling för att till sist bestämma sig och ropa till "före" (eller "efter"). Då slutar försöksledaren växla och antecknar om svaret var rätt eller fel.
Sen får, och detta är problematiskt, även andra lyssnare instämma eller motsäga den första som svarade, och även detta antecknas.
IngOehman skrev:Det finns ingen beskrivning, för det finns inga metodregler. Metoden är fri, den är inte reglerad inom ramen för det som är F/E-lyssning.
En relevant beskrivningen är alltså inte bara omöjlig att formulera, utan ett försök till en förenklad beskrivning (alltså en som låtsas som om det alltid behöver gå till på ett specifikt sätt) kan rent av vara vilseledande.
.....
Vh, iö
Svante skrev:Kanske har jag ett par röda frågor till Ingvar också...
Morello skrev:Svante skrev:Kanske har jag ett par röda frågor till Ingvar också...
Blir de av retorisk typ?
IngOehman skrev:*Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster