Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja jag tycker inte detta med de definierade filterfunktionerna är mer intressant än som riktlinjer.
tex har mina nuvarande alster filterkurvor som liknar 3e ordningens L/R. Nu säger nån att det inte finns 3e ordningens L/R och det är väl sant. Men i LspCad kan man optimera för sådana kurvor.
Men vad det ger för effekt på off-axis kurvor och energiutstrålning osv vet jag ju inte. Jag har ju använt det som får de två elementen att komma ihop på bästa sätt helt enkelt. Det finns säkert andra sätt förstås.
Det vet jag ju inte hur de andra olika filtren Butterworth, L/R, Bessel osv gör heller så det kvittar kanske.
I simuleringsprogrammet tittar jag på hur fasen mellan de två elementen stämmer. Har fått för mig att de bör följa varandra vid och något utanför delningen. Så jag optimerar detta tills de följer varandra exakt. Samtidigt tittar jag på frekvensgången on-axis och off-axis. Lober blir det ju i vertikalled och där har jag i brist på bättre vetande optimerat för en stor lob rakt fram och accepterat utsläckningen som verkar oundviklig off-axis.
Jocke skrev: Vi har ju hört expertisen hävda att man kan utläsa det mesta man behöver veta av tonkurvan. En rutinerad konstruktör nämnde nyligen att han knappt beräknar eller simulerar sina konstruktioner. Tydligen kan man komma rätt långt med erfarenhet och mätningar!![]()
Tror tom att man hantverksmässigt kan tillverka en högtalare som spelar musikaliskt - frågan är om man kan beräkna eller simulera fram en sådan?^^
PappaBas skrev:
Jo inom medicin pratar man om något som kallas "pattern recognition" dvs väldigt erfarna och gamla läkare kan diagnosticera saker väldigt precist och med hög träffsäkerhet bara genom att nästan titta på patienten och ställa få frågor. Det betyder inte att en som är ny kan göra på samma sätt utan den förmågan infinner sig nog efter kanske ett liv i yrket där man sett tusentals människor.
Tror man kan säga samma sak om en skicklig konstruktör. Men det går inte att hoppa direkt till det utan man måste ta sig igenom den snåriga och krokiga lärandets stig...
Själv tycker jag om att ha lite sådana småproblem att brottas med. Det tjänar som avslappning på tråkiga bussturer om inte annatDet är förbaskat kul när man förstår något!
PappaBas skrev:Jocke skrev: Vi har ju hört expertisen hävda att man kan utläsa det mesta man behöver veta av tonkurvan. En rutinerad konstruktör nämnde nyligen att han knappt beräknar eller simulerar sina konstruktioner. Tydligen kan man komma rätt långt med erfarenhet och mätningar!![]()
Tror tom att man hantverksmässigt kan tillverka en högtalare som spelar musikaliskt - frågan är om man kan beräkna eller simulera fram en sådan?^^
Jo inom medicin pratar man om något som kallas "pattern recognition" dvs väldigt erfarna och gamla läkare kan diagnosticera saker väldigt precist och med hög träffsäkerhet bara genom att nästan titta på patienten och ställa få frågor. Det betyder inte att en som är ny kan göra på samma sätt utan den förmågan infinner sig nog efter kanske ett liv i yrket där man sett tusentals människor.
Tror man kan säga samma sak om en skicklig konstruktör. Men det går inte att hoppa direkt till det utan man måste ta sig igenom den snåriga och krokiga lärandets stig...
Själv tycker jag om att ha lite sådana småproblem att brottas med. Det tjänar som avslappning på tråkiga bussturer om inte annatDet är förbaskat kul när man förstår något!
phon skrev:Det kan kanske vara en fördel, det är inte alltid jag vill att allt skall summera till 1. Målkurvan kan vara nåt annat än ett rakt streck.Svante skrev: En HP och LP chebychev summerar inte till 1.
Morello skrev:Martin skrev:Man kan ju också, även om de är akademiskt intressanta, frångå specialfallen lustiganamnfiltrena och justera på fri hand.
"Lustiganamnfilter" låter lite respektlöst.![]()
Svante skrev:Morello skrev:Martin skrev:Man kan ju också, även om de är akademiskt intressanta, frångå specialfallen lustiganamnfiltrena och justera på fri hand.
"Lustiganamnfilter" låter lite respektlöst.![]()
Det finns ju en filtertyp som är alldeles extra bra om man går en filterkurs och vill ha högt betyg. Alltså, det har ett ganska bra smörvärde.
Jocke skrev:Martin skrev:Man kan ju också, även om de är akademiskt intressanta, frångå specialfallen lustiganamnfiltrena och justera på fri hand.
Formeln för det???![]()
Jocke skrev:Det där tycker jag verkar vara en genomarbetad metodik med ett tydligt och definierbart mål! Knappas att "justera på fri hand"...eller?^^
Oavsett vilken formel man använder och hur man formulerar den är det ju fortfarande skolboksfilter... "Att justera på fri hand" handlar ju om hantverk och erfarenhet och den är nog svår att räkna ut... (innan man fått ännu mer erfarenhet möjligen)!
Jocke skrev:Det där tycker jag verkar vara en genomarbetad metodik med ett tydligt och definierbart mål! Knappas att "justera på fri hand"...eller?^^
Oavsett vilken formel man använder och hur man formulerar den är det ju fortfarande skolboksfilter... "Att justera på fri hand" handlar ju om hantverk och erfarenhet och den är nog svår att räkna ut... (innan man fått ännu mer erfarenhet möjligen)!
skrutten skrev:Jocke skrev:Det där tycker jag verkar vara en genomarbetad metodik med ett tydligt och definierbart mål! Knappas att "justera på fri hand"...eller?^^
Att justera på frihand är som du skriver förståss baserat på erfarenhe.t Jag har t.ex. en heldel erfarenhet runt mina egna filter så jag vet vart jag ändrar iaf ett mindre antal parametrar. Men detta är likfullt ett sidospår om man inte berättar vad som styr vad... Att det är svårt att räkna ut, svar nej - det gör ju datorn. När man jobbar med ett filter uppstår detta hela tiden att man ändrar på något som man tycker behöver ändras på pågrund av att det låter på något visst sätt och vips så blir det ett hantverk?
rotel2 skrev:På vilket avstånd mäter ni (om ni nu gör det) för att få med "baffelsteget" ? Iaf på
ett avstånd så man kan ana när/vid vilken frekvens det börjar falla.
Naqref skrev:rotel2 skrev:På vilket avstånd mäter ni (om ni nu gör det) för att få med "baffelsteget" ? Iaf på
ett avstånd så man kan ana när/vid vilken frekvens det börjar falla.
Minst dubbla baffelbredden.
Svante skrev:Jocke skrev:Det där tycker jag verkar vara en genomarbetad metodik med ett tydligt och definierbart mål! Knappas att "justera på fri hand"...eller?^^
Poängen jag försöker få fram är att om man begriper kokboksfiltren så är man bättre rustad för handpåläggning. Syftet med att begripa kokboksfiltren är inte att bygga just sådana.
Jocke skrev:Men det här med maximalt flat är kanske inte det som spelar musik så att det låter bra?
IngOehman skrev:Svante skrev:Poängen jag försöker få fram är att om man begriper kokboksfiltren så är man bättre rustad för handpåläggning. Syftet med att begripa kokboksfiltren är inte att bygga just sådana.
Jag håller på sätt och vis med dig, någonstans måste man börja.
Men jag undrar ändå varför några få specialfall skall få särskild uppmärk-
samhet redan sådär i första kapitlet?
Är det verkligen enklare att lära sig att "förstå" ett filter när det har en
specifik kokboksdimensionering?
Varför är 0,707 lättare att förstå än säg 0,6?
phon skrev:Här är ett enkelt filter till en diskant, kan kanske reverse-engineras?![]()
grafpro skrev:Jocke skrev:Men det här med maximalt flat är kanske inte det som spelar musik så att det låter bra?
Jo, definitivt - det är hela ändamålet med filter, vad skulle det annars vara? Jämn tonkurva i frifält, ner till kanske 300Hz (därunder anpassat till den tänkta placeringen i rummet) är steg ett.
Elementval som ger låg dist är steg två.
Den ortoakustiske vill också att spridningen är sådan att det reflekterade ljudet i rummet har jämn tonkurva.
Om inte det är ändamålet så pratar vi inte hifi, men det är sant att hifi inte alltid är målet.
Svante skrev:Och en maximalt platt tonkurva känns ju mer relevant än en optimalt faslinjär kurva, sådär allmänt i audiosammanhang.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster