Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ingvar:
Hörtröskeln, eller egentligen detektionströskeln för hörbar påverkan, som vi mäter mot är den som finns hos de lyssnare som deltar i försöket.
Svante skrev:Det finns förstås problem med det i det att den inte är lika för alla och att den varierar med dagsformen. Det hindrar dock inte att man använder den som referens, som mått.
Svante skrev:Det finns inte någon allmänt accepterad definition som säger att en referens måste vara stabil inom +/- x procent. Det beror ju helt och hållet på vad man mäter. Klart är dock att man vill ha referensen så stabil som möjligt. Ibland blir det noga på promillenivå, ibland kan stabiliteten vara betydligt sämre.
Svante skrev:I fallet med F/E-lyssning är det inbyggt i problemställningen att referensen är instabil, och måttet vi får blir därmed minst lika instabilt som referensen.
Det hindrar inte att det är ett mått.
Svante skrev:Sen kan jag hålla med det om att det synsättet i de flesta diskussioner tenderar att röra till det, men det ändrar inte på fakta. En F/E-lyssning är att mäta en påverkan mot de måttstockar (=försökspersoners detektionströsklar) som råkar vara närvarande.
Svante skrev:Man kan rekommendera folk att inte tala om F/E-lyssning som en mätning och det kan vara klokt, men att säga att det är fel att tala om det som en mätning är fel.
Svante skrev:Läste du wikipediasidan som Gnypp45 länkade till?
Svante skrev:Edit1:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 97#1201997
http://en.wikipedia.org/wiki/Levels_of_measurement
Edit2:
En resultatet av en F/E-lyssning är med wikipediasidans namngiving en mätning på en ordinalskala med två steg.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det finns förstås problem med det i det att den inte är lika för alla och att den varierar med dagsformen. Det hindrar dock inte att man använder den som referens, som mått.
Jo, det rent av omöjliggör det.
Det enda du kan mäta är "näst-nästa steg", nämligen den statistiska signifi-
kansen för en eventuell detektion, och det är ju bara en mätning av män-
niskan/metoden och inte på objektet.
F/E-lyssningen mäter inte objektet, den erbjuder inte ens en möjlighet att
mäta ramarna för osäkerheten i upplevelserna. Det enda som går att
mäta är SS för en eventuell detektion, och det är inte en mätning av den
apparat som undersöks med F/E-lyssningen.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det finns inte någon allmänt accepterad definition som säger att en referens måste vara stabil inom +/- x procent. Det beror ju helt och hållet på vad man mäter. Klart är dock att man vill ha referensen så stabil som möjligt. Ibland blir det noga på promillenivå, ibland kan stabiliteten vara betydligt sämre.
Men har du inte förstått att vi i detta fall inte ens kan ange toleranserna?
Det du kallar referensen är HELT OKÄNT. Vi vet ju inte ens vilken fysikalisk
parameter det är som tröskeln verkar inom, i det enskilda fallet! Vi inte
bara "inte mäter" - vi vet inte ens vad det är som undersöks!
(Jo ok, apparaten förstås.Men inte i vilken domän den påverkat.)
IngOehman skrev:Men, nota bene, det är bara en gissning - det är inte verifierat!
IngOehman skrev:Svante skrev:I fallet med F/E-lyssning är det inbyggt i problemställningen att referensen är instabil, och måttet vi får blir därmed minst lika instabilt som referensen.
Det hindrar inte att det är ett mått.
Jo, i allra högsta grad. Poängen är att det inte bara är instablit utan att
både normalvärldet och instabiliteten är okända! Då är det inget mått.
Förslag på experiment: Om du skulle föreställa dig att någon sagt att
en F/E-lyssning är en mätning, och du kände för att argumentera emot,
hur skulle du argumentera då?
Svante skrev:Sen kan jag hålla med det om att det synsättet i de flesta diskussioner tenderar att röra till det, men det ändrar inte på fakta. En F/E-lyssning är att mäta en påverkan mot de måttstockar (=försökspersoners detektionströsklar) som råkar vara närvarande.
IngOehman skrev:Men man kan naturligtvis vränga saker nästan hur som helst, om man vill göra en diskussion semantisk istället för faktisk. Det ligger i semantikens natur att det blir omöjligt att hindra någon att tycka något, och presentera sina uppfattningar.
Exempelvis kan någon med semantiken som stöd säga att en uppskatt-
ning, t ex ett ögonmått, är ett mått - hur felaktigt det än är - för det heter ju mått, det vill säga man använder semantik istället för argument som bygger på begreppet "mått". Men någon annan kan säga att mått i det ordet betyder "som substitut till mått" och ha minst lika rätt.
Jag tror ingen skulle lyfta på ögonbrynen om någon (om säg en dörr-
öppning därhemma som skall förses med dörr) på ett byggvaruhus och
med en dörr framför sig, frågade sig kompis:
"-Hur bred är egentligen öppningen?", och får svaret: "-Jag har inte mätt, men jag uppskattar att den är lagom bred för att den där skall passa".
För ordens betydelser är ju sådana - att en uppskattning är något ANNAT än att mäta - även om det är ett mått som man uppskattar.
IngOehman skrev:Svante skrev:Man kan rekommendera folk att inte tala om F/E-lyssning som en mätning och det kan vara klokt, men att säga att det är fel att tala om det som en mätning är fel.
Nej, det är det inte. F/E-lyssningen mäter ingenting.Svante skrev:Läste du wikipediasidan som Gnypp45 länkade till?
Ja.
IngOehman skrev:Svante skrev:Edit1:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 97#1201997
http://en.wikipedia.org/wiki/Levels_of_measurement
Edit2:
En resultatet av en F/E-lyssning är med wikipediasidans namngiving en mätning på en ordinalskala med två steg.
Nej, det stämmer inte heller.
Man kan inte ens använda F/E-lyssning för att sortera ljudkvaliteten på ett entydigt sätt. Det är inte ens säkert att den som lyssnar vet om han eller hon föredrar förstärkare A eller förstärkare B!
IngOehman skrev:
Det är ju för tusan inte ens entydigt vilken eller vilka parametrar det är
som undersöks!!
- - -
Men att du VILL att det skall vara en mätning och har bestämt dig för att så är fallet - har en cementerad uppfattning, det har du, rätt eller fel, över-tygat mig om. (Det ser inte ut som om det finns något som någon kan säga som kan ändra din uppfattning - och det känns som om du tar emot allt jag skriver med attityden "nu skall vi se hur jag skall kunna visa att det här är fel". Då upphör liksom meningen med att fortsätta.)
Men, medgivandet att det är icke-konstruktivt att tala om en F/E-lyssning som en mätning är i varje fall partiellt storsint av dig. Så tack för det!![]()
Men jag pausar* med argumenten. Det känns mest som slöseri om du nu redan har bestämt dig. No hard feelings dock!
Jag är ju glad att du i varje fall till sist höll med om att det är olämpligt att kalla det för en mätning.
DQ-20 skrev:I naturliga språk har ord ingen absolut betydelse utanför de subjekt (människor) som tolkar innebörden av dem. Att hålla på med vad ord "egentligen" betyder, eller ännu värre, "skall" betyda leder ingen vart (v.s.b) utan man får försöka besinna sig och inrikta sig på att förstå varandra. Jag uppfattar själv "mätning" i bred bemärkelse som en kvantifiering av en storhet. Anledningen att jag ser det så är att jag uppfattar att det är den minsta gemensamma nämnaren bland människor som använder begreppet med eftertanke och som är rimligt välmöblerade i skallen. Huvudpunkten är själva kvantifiering, vilket är något som vi människor gör. Det är först när man avläser någon form av värde på någon form av skala som det handlar om mätning. Att se hur en galvanometer reagerar uppfattar jag inte är att mäta: det är först när man noterar någon form av värde som det blir mätning. Ritar lite streck på en pappskiva och noterar riktning och sånt. Galvanometern kan vi förslagsvis kalla ett instrument för mätning, eller som man så vill, ett mätinstrument. Analogt med detta är f/e-lyssning inte mätning såvida man inte avsätter någon form av värde på en skala. En dikotomiserad skala (dvs. en skala som av mättekniska skäl gjorts binär utan att den underliggande storheten är binär) om man hör skillnad mellan Före och Efter kan vara ett sådant värde. F/E-lyssningen är då ett instrument för mätning, med vilken man registrerar mätvärden på en grov skala med endast två värden. Jag har alltså inga problem med att förstå f/e-lyssning som mätning under de ovan beskrivna förutsättningar.
Men det hindrar inte att jag anser det finns problem i att betrakta f/e-lyssning som mätning. Främst handlar det om att ge en meningsfull tolkning av mätvärdena: vilken storhet är det man mäter? Som amatör har jag funderat i banor av en underliggande andel rätta svar. Medelst experiment samplar vi från en oändlig teoretisk population av försök med en viss andel rätta svar. Denna andel är rimligen kopplad till hur lätt eller svårt det är att höra skillnad på Före och Efter. Genom upprepade f/e-lyssningar med en binär mätskala och medelvärdesbildning kan man avsätta ett värde på proportionen som ligger mellan 0 och 1 (alla fel eller alla rätt). Av praktiska skäl verkar konfidensintervallen stora. I LTS tester får man "nöja sig" (man kan också tycka att det är den enda intressanta informationen) med att undersöka om värdet är skiljt från 0,5, dvs. gränsvärdet för en slumpmässig serie. I LTS testförfarande, isynnerhet som IÖ har beskrivit det, försöker man dessutom tillse att proportionen rätta svar i den teoretiska populationen ligger mycket nära 1.
/DQ-20
IngOehman skrev:Men du menar alltså du ser det som att att en kollega kan fråga; "mätte du din patient?", och får svaret "-Javisst, jag mätte med frågan hur mår du, och fick mätvärdet jag mår ganska bra."?
Ett fullkomligt idiotiskt språkbruk, och ett ännu värre sätt att missbruka
begreppet "mäta".
IngOehman skrev:Jag hoppas åtminstone att ingen i det yrket ser verkligheten så. Men allra värst vore kanske om de hade en tabell för dosering av medikamenter, baserade på olika mätvärden av det slaget...
Ganska bra = ett piller
Inge vidare = två piller
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Men du menar alltså du ser det som att att en kollega kan fråga; "mätte du din patient?", och får svaret "-Javisst, jag mätte med frågan hur mår du, och fick mätvärdet jag mår ganska bra."?
begreppet "mäta".
(Ursäkta att jag hoppar in här). Nej, så pratar givetvis inte en kliniker och men jag tycker nog att du lägger orden i munnen på Harryup på ett sätt som jag har svårt att följa. Kanske är det så att anledningen till detta finns tidigare i (den långa) tråden. Det verkar lite irriterat.
Harryup skrev:---Almen skrev:Det är inte lämpligt att kalla F/E-lyssning för mätning.
Varför vill ni att folk skall lära sig era felaktiga benämningar?
mrGaskill skrev:Som jag förstått så är det en mätning med mänskliga hörseln som mätinstrument. Eller?
PerStromgren skrev:Vad har en F/E-lyssning för resultat? Höjning av trivseln hos de deltagande, eller något annat? Vad, i så fall?
Jag tror att svaret kan leda debatten en aning.
Harryup skrev:Jag förstår vad du skriver, men jag håller inte med dig.
Harryup skrev:När jag skrev tidigare att du inte förstått mig när vi hade olika åsikter så tog du illa upp. Menar du att jag bör ta illa upp nu?
mrGaskill skrev:Tja jo det lät väl kanske möjligen eventuellt lite mer korrekt.
Men om man inte ska säga F/E-mätning så kanske man kan säga F/E-detektion då.Om det nu var nödvändigt ens att fundera över?
![]()
Väntar fortfarande på att färg ska torka såhär på slutet av semestern.. så jag måste fylla eftermiddagen med nåt. Grubbla över viktiga saker t.ex.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Men du menar alltså du ser det som att att en kollega kan fråga; "mätte du din patient?", och får svaret "-Javisst, jag mätte med frågan hur mår du, och fick mätvärdet jag mår ganska bra."?
begreppet "mäta".
(Ursäkta att jag hoppar in här). Nej, så pratar givetvis inte en kliniker och men jag tycker nog att du lägger orden i munnen på Harryup på ett sätt som jag har svårt att följa.
DQ-20 skrev:Kanske är det så att anledningen till detta finns tidigare i (den långa) tråden. Det verkar lite irriterat. MEN, om det handlar om att utvärdera något mer specifikt, t.ex. smärta så är "bra" och "dåligt" en måhända rudimentär, men dock, kvantifiering av subjektivt upplevd smärta.
DQ-20 skrev:Mätning blir dock först i ett sammanhang där det är meningsfullt att tala om just mätning.
DQ-20 skrev:En finare skala är "hur ont gör det på en skala 1-10?" Detta är en sk. ordinalskala som man kan använda för allehanda statistiska övningar men även för klinisk bedömning.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Jag hoppas åtminstone att ingen i det yrket ser verkligheten så. Men allra värst vore kanske om de hade en tabell för dosering av medikamenter, baserade på olika mätvärden av det slaget...
Ganska bra = ett piller
Inge vidare = två piller
När det gäller subjektivt upplevt allmäntillstånd finns det inte någon sådan koppling eftersom det inte finns något klart kausalsamband mellan upplevt allmäntillstånd och medicinering. När det gäller smärta har man i princip enbart en sådan koppling att gå på (kvantifiering av subjektiv upplevelse). Lite ont - inga piller. Mycket ont - små piller som man blir mysig av.
DQ-20 skrev:Som sagt. Det naturliga språket tillhör oss alla på gott och ont. Man kan givetvis peka ut problem med ett viss språkbruk men att hindra, förneka eller motarbeta en viss typ av användning tjänar föga till.
DQ-20 skrev:Har jag märkt, skall väl också tilläggas, vis av erfarenhet.
DQ-20 skrev:Vill man ändå försöka göra man klokast i att inrikta sig på smala, fackspråkliga delar av språket, gärna med stöd av en normerande organisation.
Tjo flöjt,
DQ-20
NE skrev:mätning, serie åtgärder varmed en egenskap hos en företeelse, ett objekt eller ett ämne kan uttryckas med siffror på ett sådant sätt att relationer mellan empiriska företeelser representeras med relationer mellan tal. Mätning gör det möjligt att tillämpa matematik i empiriska sammanhang, t.ex. att formulera samband mellan variabler (storheter) som matematiska ekvationer, och att tillämpa kvantitativa metoder.
[...]
En grundförutsättning för mätning är att egenskapen är mätbar, vilket kräver att den kan särskiljas som fysikalisk storhet. En egenskap som är föremål för mätning kallas för mätstorhet. Ett annat villkor för mätning är att det finns mätdon av sådan utformning att ett efterfrågat storhetsvärde kan bestämmas. Vid mätningen jämförs storleken på mätstorheten med referensvärdet på en storhet av samma slag som mätstorheten. Referensvärdet utgör mätningens måttenhet. Jämförelsen mellan storhetsvärde och måttenhet resulterar i ett mätvärde. Detta kan vara identiskt med mätresultatet men kan också behöva korrigeras för att ta kända systematiska fel i beaktande innan det slutliga mätresultatet uttryckt genom produkten av mätetal och måttenhet blir fastställt.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Vad har en F/E-lyssning för resultat? Höjning av trivseln hos de deltagande, eller något annat? Vad, i så fall?
Jag tror att svaret kan leda debatten en aning.
Resultatet är ett av <hörbar> / <icke hörbar> . Det senare har större problem med onoggrannhet och framför allt att man inte riktigt vet hur onoggrannt det mätresultatet är.
IngOehman skrev:Vem är "man"?
Förutsatt att jag vet något om hur spänningsdifferensen ser ut, och
känner multimetern så kan jag för det mesta göra det - med en nog-
grannhet som jag känner till.
Men jag använder hellre ett oscilloskop om spänningen är t ex den
som representerar en musiksignal.
- - -
Men jag vet inte vad jag tycker om de fällor du försöker gillra. Om
du vill berätta något - kan du då inte göra det utan att först försöka
lura mig att skriva något som du sen skall använda mot mig?
Eller var det inte en fälla denna gång?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster