Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:En tänkbar anledning skulle kunna vara att höjd nivå belastar den lilla utgångstransformatorn för hårt. Mellan de båda kopplingarna ser det ut att skilja ca 18 dB i dina simuleringar. Kan det verkligen stämma?

RogerGustavsson skrev:Om vi nu dockar den här Project 93 med Primo-kretsen. Det borde väl gå? Från Primo-delen kommer då maximalt ca 20 mV, som förstärks med en faktor 16 i den omarbetade P93:an, borde ge 320 mV ut vid 104 dB vid mikrofonen. Detta med rimligt tillskott av distorsion? Vilken förbrukning kommer P93:an att få?

Finns det något skäl till att Rod Elliot kan ha valt så stora värden på C1, C2 och C3? Ger väldigt låga avskärningar. För C5 angav han 33 µF för inspelningsbruk. Visserligen tänkte han sig att använda denna krets vid akustiska mätningar. Då kanske man vill ha ett betydligt större fönster opåverkat av frekvens- och fasgångsfel?

RogerGustavsson skrev:Verkar som din experimentlusta står i konstrast mot gamla vedertagna tumregler. "Så här har vi alltid gjort varför ändra på något?" I denna speciella applikation gäller inte heller de spelregler som brukas mera allmänt i mikrofonsammanhang. Där vill man helst ha en totalt anpassningsbar kedja. I mitt fall kan jag tillgripa dämpning om det skulle knipa, det tror jag räcker. På köpet får jag en kompakt lösning som är lätt att ta med och hemma kan den stå framme för snabb dokumentation om andan skulle falla på.
Det kommer att krävas en del hjälp av skohorn för att denna krets ska få plats men jag tror det går. Att den går på enkelspänning är förstås en fördel. Återstår att se när det kan vara realiserat.... Eftersom jag har tre mikrofoner men bara använder två, kan jag pula lite med en av dem. Den ligger redan demonterad. Är förstås väldigt trångt och kräver mycket pill. Flint, är du sugen på att kolla om simuleringen stämmer med verkligheten?
Flint skrev:Sigurd.
För att eliminera felkällor och reda ut det där med spicemotorn,
simulera den här kretsen exakt och kolla om du också får 20000ggr förstärkning.
RogerGustavsson skrev:Verkar som din experimentlusta står i konstrast mot gamla vedertagna tumregler. "Så här har vi alltid gjort varför ändra på något?" I denna speciella applikation gäller inte heller de spelregler som brukas mera allmänt i mikrofonsammanhang. Där vill man helst ha en totalt anpassningsbar kedja. I mitt fall kan jag tillgripa dämpning om det skulle knipa, det tror jag räcker. På köpet får jag en kompakt lösning som är lätt att ta med och hemma kan den stå framme för snabb dokumentation om andan skulle falla på.
Det kommer att krävas en del hjälp av skohorn för att denna krets ska få plats men jag tror det går. Att den går på enkelspänning är förstås en fördel. Återstår att se när det kan vara realiserat.... Eftersom jag har tre mikrofoner men bara använder två, kan jag pula lite med en av dem. Den ligger redan demonterad. Är förstås väldigt trångt och kräver mycket pill. Flint, är du sugen på att kolla om simuleringen stämmer med verkligheten?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag har kopplat upp kretsen i SPICE och jag får ett felmeddelande om att
"Iteration Limit Exceeded"
Detta brukar betyda att kretsen inte fungerar för SPICE kan inte hitta en lösning på ekvationerna.
Ditt SPICE verkar ge en orimlig gain istället.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster