Svante skrev:Jag vill fö be trådskaparen om ursäkt för min och andras totala kapning av den här tråden. Och tacka för omdöpningen.
Haha, det behövs INTE
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag vill fö be trådskaparen om ursäkt för min och andras totala kapning av den här tråden. Och tacka för omdöpningen.
Svante skrev:IngOehman skrev:Vem är "man"?
Förutsatt att jag vet något om hur spänningsdifferensen ser ut, och
känner multimetern så kan jag för det mesta göra det - med en nog-
grannhet som jag känner till.
Men jag använder hellre ett oscilloskop om spänningen är t ex den
som representerar en musiksignal.
- - -
Men jag vet inte vad jag tycker om de fällor du försöker gillra. Om
du vill berätta något - kan du då inte göra det utan att först försöka
lura mig att skriva något som du sen skall använda mot mig?
Eller var det inte en fälla denna gång?
Vh, iö
Jag ställde frågan isolerat eftersom jag har tagit upp voltmetern tidigare utan kommentar från dig. Jag ville liksom sätta fokus på den och parallellerna man kan dra.
Om man vet hur en voltmeter är uppbyggd så mäter den ju faktiskt inte alls spänning, utan den räknar pulser och visar hur många pulser den interna klockan hann räkna innan en kondensator som var uppladdad till spänningen som du ville mäta har hunnit laddas ur.
Processen ovan ger en siffra i displayen som korrellerar med det du egentligen vill mäta.
Och även om tillverkaren garanterar 1% felmarginal så är det ju inte 100 % säkert att voltmetern verkligen ligger inom de gränserna.
Svante skrev:Felet är alltså inte känt, inte ens inom några marginaler, inte med 100 % säkerhet.
Men man får nöja sig med det, och i många fall är det tillräckligt för att man lösa sin uppgift och oavsett vilket så har man mätt spänningen. Detta trots alla omvägar och osäkerheter instrumentet tar och har. Vi ser voltmetern som en svart låda som man skickar in spänningen i för att mäta den, och ut kommer det siffror som vi ser.
Det går om man vill att göra en parallell som har stora likheter med ovanstående när det gäller tex F/E-lyssning. Om man begränsar sig till hörbarheten hos en förstärkare, alltså hur den förhåller sig till en lyssnares detektionströskel så kan man tänka så här.
Hörbarheten i sig är mycket svårmätt, men man kan be en försöksperson peka ut <... beskrivning av LTS F/E utelämnat...> tillräckligt många gånger i rad och till sist sitta med en detektion eller ickedetektion. Vi skulle kunna bygga en svart låda runt Studio Blue och sätta upp en lysdiod i entredörren som visar detektion eller icke-detektion.
Insignalen till den lådan är hörbarheten hos förstärkaren och utsignalen är lysdiodens indikering. Den svarta lådan mäter alltså hörbarheten hos förstärkaren.
På samma sätt som voltmetern har den en kvantisering, den har ett fel, den har drift i referensen och den mäter inte direkt det vi söker.
Voltmetern utklassar F/E-lådan på samtliga parametrar, men principiellt har de likheter som det ur ett allmänt mätteoretiskt perspektiv är intressant att studera.
Ur det perspektivet är det logiskt att kalla dem båda för mätning.
Du behöver inte göra det och du kanske tycker att liknelsen ovan är krystad.
Svante skrev:Men även om det inte passar in i din värld så kan det göra det i andras. Jag skulle bara vilja att du accepterade det utan att du säger att det är idiotiskt att göra parallellen.
Svante skrev:Det finns saker som du inte är intresserad av men som är intressanta för andra. Och som är bra också, kanske utan att du förstår vare sig hur eller varför.
Svante skrev:Det är den bristen på respekt från din sida som jag upplever som får mig att tjata om att F/E-lyssning visst kan ses som en mätning. Inte att den bör, men att den kan. Och att det kan vara bra.
Claes skrev:Själv tänker jag att det i flertalet fall finns pedagogiska fördelar med att särskilja
- mätning och analys av lyssningsresultat
- andra typer av mätningar
- lyssning.
Svante skrev:Claes skrev:Själv tänker jag att det i flertalet fall finns pedagogiska fördelar med att särskilja
- lyssning.
Instämmer.
Vilket dock inte innebär att det finns fördelar med att se det som är gemensamt med dem heller, och att i sådana sammanhang se lyssning som en form av mätning.
Jag tror att Ingvar är för hemblind för att se det.
Svante skrev:Ingvar:
Jag skrev först ett långt bemötande till ditt senaste inlägg, men insåg sedan att det inte leder debatten framåt.
Sen skrev jag ett annat långt inlägg, som jag har sparat, om att göra ett litet diskussionstekniskt experiment för att bryta dödläget.
Det handlar i korthet om att vi skulle formulera vad vi tror att den andres ståndpunkt är och att vi skulle sluta med två textsnuttar som vi är överens om.
Jag vill dock veta om du alls är intresserad av det innan jag postar det.
Vill du?
berma skrev:Bara en fråga:
Om en F/E lyssning inte är en mätning, hur ska man då betrakta resultatet?
Har man inte fått ett slags värde på apparatens förvrängning?
Almen skrev:berma skrev:Bara en fråga:
Tre, va?Om en F/E lyssning inte är en mätning, hur ska man då betrakta resultatet?
En indikation.Har man inte fått ett slags värde på apparatens förvrängning?
Nej, men att den förvränger.
Det är först när man korrelerar förvrängningen med subjektiva lyssningskommentarer eller med uppmätta data som man skulle kunna börja kalla det en mätning.
Om du ber någon mäta upp spänningen i väggurtaget så förväntar du dig nog att de anger om det är 224 eller 232 V, inte "Jo, jag kan se att lampan lyser, det är spänning.".
berma skrev:Man mäter något mot en måttstock, en referens.
I det här fallet är lyssningspanelens "detektionströskel" måttstocken, och du får ett slags mätetal på apparatförvrängning.![]()
eller ?
Almen skrev:En "referens" som är flytande, osäker och okalibrerad är knappast något jag skulle kalla för referens.
Svante skrev:Almen skrev:En "referens" som är flytande, osäker och okalibrerad är knappast något jag skulle kalla för referens.
Så en spänningsreferens i en voltmeter är alltså inte en referens?
I min voltmeter är den både flytande och osäker (det är väl nästan samma sak?).
Inte så mycket, men lite.
Och den har inte blivit kalibrerad sedan jag köpte den, heller.
"Referens" betyder bara något man jämför med, inte egenskaperna som du nämner.
Almen skrev:berma skrev:Man mäter något mot en måttstock, en referens.
I det här fallet är lyssningspanelens "detektionströskel" måttstocken, och du får ett slags mätetal på apparatförvrängning.![]()
eller ?
En "referens" som är flytande, osäker och okalibrerad är knappast något jag skulle kalla för referens.
- Vi har mätt färgningen.
- Hur stor är den?
- Ja.
"Mätetalet" får du möjligtvis när du utvärderar lyssningen, sätter ord på färgningen, och även avgör hur stor lyssnarna anser den vara. Men även det tycker jag är en lite tveksam användning av m-ordet i sammanhanget.
- Vi har mätt färgningen.
- Hur stor är den?
- Ganska stor. Och ljus.
Nej, jag tror att man skall uttrycka sig som så, att man relaterar lyssningen till mätningar. Ungefär som John Atkinson gör.
Almen skrev:berma skrev:Man mäter något mot en måttstock, en referens.
eller ?
En "referens" som är flytande, osäker och okalibrerad är knappast något jag skulle kalla för referens.
Almen skrev:Om en F/E lyssning inte är en mätning, hur ska man då betrakta resultatet?
En indikation.
Svante skrev:Claes skrev:Själv tänker jag att det i flertalet fall finns pedagogiska fördelar med att särskilja
- lyssning.
Instämmer.
Vilket dock inte innebär att det finns fördelar med att se det som är gemensamt med dem heller, och att i sådana sammanhang se lyssning som en form av mätning.
Jag tror att Ingvar är för hemblind för att se det.
Svante skrev:Det handlar i korthet om att vi skulle formulera vad vi tror att den andres ståndpunkt är och att vi skulle sluta med två textsnuttar som vi är överens om.
berma skrev:Om mätningen är exakt eller inte är en helt annan diskussion, jag tycker det bara förvirrar , eller försöker du blanda bort korten
Man kan vist tänka sig en skala på mätningen.
Knappt detekterbart, behövs statistik för att verifiera resultatet. vi kan kalla värdet 1. Om alla i panelen hör förvrängningen tydligt kan få vardet 2. Ej detekterat 0. Om det är så tydligt att man inte ens behöver mäta 3 osv.
Då har vi ju också en skala 0,1,2 ,3
berma skrev:Bara en fråga:
Om en F/E lyssning inte är en mätning, hur ska man då betrakta resultatet?
berma skrev:Har man inte fått ett slags värde på apparatens förvrängning?
berma skrev:Vad har man gjort?
Naqref skrev:Bergs höjd anges gärnam ot referenspunkten havsytan som både är flytande [sic!], osäker och okalibrerad.
En meter anges till den sträcka ljuset hinner i vakuum på 1/299792458 sekunder. När kalibrerades ljusets hastighet senast?
Naqref skrev:Bra inlägg DQ-20, fast jag tvivlar att budskapet har någon större mening mer än att peka ut de som inte förstår det du skriver genom att de kommer med invändningar.
Almen skrev:Naqref skrev:Bergs höjd anges gärnam ot referenspunkten havsytan som både är flytande [sic!], osäker och okalibrerad.
En meter anges till den sträcka ljuset hinner i vakuum på 1/299792458 sekunder. När kalibrerades ljusets hastighet senast?
"höjd över havet" är väldefinierad, så jag tar det som en skämtsam ordvits. Och om igen: där finns det i alla fall referenser.
Vad är motsvarande väldefinierad referens som LTS använder?
Naqref skrev:En positiv detektion har inte större osäkerhet än vilken annan statistisk mätning som helst och får betraktas som mer än en indikation.Almen skrev:Om en F/E lyssning inte är en mätning, hur ska man då betrakta resultatet?
En indikation.
Ett negativt utfall kan dock bara anses vara en indikation med en viss osäkerhet. Men vad är det som utesluter att en mätning bara indikerar på ett visst värde?
En mätning ger inget resultat utan bara en indikation att resultatet pekar i en viss riktning. För att säkerställa att man inte har introducerat mätfel så mäter man flera gånger. Detta är ju trivialt och något man sysslade med första lektionerna i fysiken på gymnasiet.
Naqref skrev:Almen skrev:Naqref skrev:Bergs höjd anges gärnam ot referenspunkten havsytan som både är flytande [sic!], osäker och okalibrerad.
"höjd över havet" är väldefinierad, så jag tar det som en skämtsam ordvits. Och om igen: där finns det i alla fall referenser.
Vad är motsvarande väldefinierad referens som LTS använder?
Höjd över havet är inte alls väl definierat. Gissa varför folk nästan slåss om vilka berg som är högst.
Vattenytan är starkt beroende av den lokala gravitationen och det måste till mer eller mindre krystade definitioner för att få fram något normalvärde.
Höjdsystem
Höjd över havet anges i ett höjdsystem. Höjdsystemet har en väl definierad nollpunkt och ett antal fixpunkter på marken, som är inmätta och höjdbestämda. Sverige har genom åren haft tre nationella höjdsystem, RH 00, RH 70 och RH 2000. Nära förknippat med höjdsystemen är också landhöjningen som bland annat de nordiska länderna är utsatta för.
Geoiden
När vi i dagligt tal pratar om höjd över havet är det i striktare mening höjd över geoiden vi menar. Geoiden är den nivåyta som sammanfaller med medelnivån på världshaven och har en tänkt förlängning in under kontinenterna. För att omvandla GPS-mätta höjder (ellipsoidhöjder) till höjder över havet används en så kallad geoidmodell.
IngOehman skrev:...berma skrev:Har man inte fått ett slags värde på apparatens förvrängning?
Inte vad jag känner till. Vet inte vad du syftar till. Kan du referera till någon
specifik test i MoLt där en F/E-lyssningsrapport har innehållet ett värde av
något slag, på den testade apparaten? Jag vet inte vad det är du åsyftar,
så ett konkret exempel vora bra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 11 gäster