Förstärkning i mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-22 12:23

Mina mikrofoner är kopplade på detta vis:
Bild
Alla komponenter före batteriet (de till vänster i schemat) sitter vid B på denna bild: Bild
B skjuts in i A och följs av C. De utbytbara kapslarna har kontakt med C.

Det ska dock gå att använda dessa kopplingar, det är de som förespråkas i dagsläget:
Bild

P93 kretsen är alltså inte problemet? Den skulle kunna ta plats här:
Bild
Det är trafon som syns till vänster på kretskortet. Det kortet ska in i det svarta höljet med fjädern (som tillhör batterikammaren).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 12:51

Jag har ett förslag på nästa projekt när det här är färdigt och fullständigt överj¤vligt korrekt.

En rörmick!

Spåna på den ett tag. Det finns vettiga stormembranmickar för runt tusenlappen att ha som utgångsläge.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-22 13:01

Stormembran verkar vara inne. Är det mest för att de ser lite mera "retro" ut? Lägre brus får man men även lägre maxnivå och sämre "off axis response". Mina Nakamichi har ju rätt stora kapslar, höljet är 21 mm i diameter så kapslarna är kanske 16-17. Några som ser intressanta ut är Behringer B5 med utbytbara kapslar, kula och njure medföljer, ca 2000 kr/par. Behringer C2 som är nästan gratis verkar kräva en hel del ingrepp för att få anständig frekvensgång och impedansbalansering http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Diversen/Behringer_C2/EN_BehringerC2useAndModification.htm.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-10-22 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 13:10

Jag tror att stormembran är inne för att det passar bra till visst hemstudiokör. T.ex. sång gör sig bättre med en stormemranmick enligt mitt tycke.

Men vi kan ju lika gärna köra en enkel Panasonic WM-61A från Svalander med rörelektronik.

Det slog mig. Det bör ju sitta ett högohmsmotstånd i varje liten sketen elektretkapsel bara att hämta iställer för att köpa ett svindyrt från utlandet. Bara att slakta en gammal kasettradio. Har du kollat?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-22 14:36

Flint skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag har kopplat upp kretsen i SPICE och jag får ett felmeddelande om att
"Iteration Limit Exceeded"
Detta brukar betyda att kretsen inte fungerar för SPICE kan inte hitta en lösning på ekvationerna.
Ditt SPICE verkar ge en orimlig gain istället.

Va bra. Då har vi fått det bekräftat. Simma FET har jag varit kritiskt till länge. Har också sett det diskuteras mycket på nätet. Tack för hjälpen.

Simulationer är ju bara just simlationer - man måste bygga.

Finns toppkonstruktörer som slutat anc simulatorer för det ger för osäkra resultat och bara tar längre att anv än att koppla upp

bänken och köra sin (300kkr) Audio Precision analysator :wink:

Jag tycker dock att SPICE är ett utmärkt verkltyg för att lära sig kopplingar. Har inte läst något om att det är problem med JFETar.

Var har du sett det?

Sigurd

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-22 14:38

RogerGustavsson skrev:Stormembran verkar vara inne. Är det mest för att de ser lite mera "retro" ut? Lägre brus får man men även lägre maxnivå och sämre "off axis response". Mina Nakamichi har ju rätt stora kapslar, höljet är 21 mm i diameter så kapslarna är kanske 16-17. Några som ser intressanta ut är Behringer B5 med utbytbara kapslar, kula och njure medföljer, ca 2000 kr/par. Behringer C2 som är nästan gratis verkar kräva en hel del ingrepp för att få anständig frekvensgång och impedansbalansering http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Diversen/Behringer_C2/EN_BehringerC2useAndModification.htm.

Finns ju mer plats för elektroniken, eller?

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 14:55

Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker dock att SPICE är ett utmärkt verkltyg för att lära sig kopplingar. Har inte läst något om att det är problem med JFETar. Var har du sett det?Sigurd

På nätet, var kommer jag inte ihåg. Har aldrig orkat läst texten för jag har inte fattat dom fem första meningarna och därför gett upp. Men jag tror att det går ut på sättet hur man schematiskt ser feten som enhet, dvs. nerstyckad i elektriska separata enheter. (?)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-22 18:46

Flint skrev:Men vi kan ju lika gärna köra en enkel Panasonic WM-61A från Svalander med rörelektronik.

Det slog mig. Det bör ju sitta ett högohmsmotstånd i varje liten sketen elektretkapsel bara att hämta iställer för att köpa ett svindyrt från utlandet. Bara att slakta en gammal kasettradio. Har du kollat?

Panasonic-kapslarna brusar en hel del. Har själv 3 st stycken fungerande och kaputt av typen WM-60.

Jag har sett hävdas att man använder högohmsmotstånd för att inte få lågfrekvensavskärning. I en sketen radio är avskärningen säkerligen medvetet införd och då kanske man inte finner dessa motstånd just där? Digikey i USA verkar trots allt skicka mot en inte alltför avskräckande summa för portot. Ska även ha tag i några kontakter som endast finns hos dem, blir då åtminstone två flugor i den smällen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 21:49

RogerGustavsson
Jag öppnade en elektretkapsel nyss. Det enda som satt i den var ett mebran kopplat till en FET (förutsätter jag) märkt 8. Om den i sig innehåller några motstånd eller inte vet jag inte, men det var klart öde i övrigt i kapseln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-22 22:05

Vad var det för elektretkapsel? De vanliga Panasonic har bara en ytmonterad FET inom höljet. Finns bilder på Internet. Har någon länk i datorn på jobbet där man har mätt på den också.
Här är en annan: Bild
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-10-23 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-22 22:12

RogerGustavsson skrev:Vad var det för elektretkapsel? De vanliga Panasonic har bara en ytmonterad FET inom höljet.

Vet inte var den kom ifrån. Troligen någon gammal radiorecorder, men den ser nästan exakt ut som den du visar på bilden. Enda skillnaden är lite andra färger och ett "ljudhål" på mitten iställer för fler små i ring som på din bild. FETen är fästad likadant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-23 06:57

Här är den andra länken till en slaktad elektretmikrofon: http://www.b-kainka.de/bastel42.htm

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-10-23 08:59

Flint skrev:Jag tror att stormembran är inne för att det passar bra till visst hemstudiokör. T.ex. sång gör sig bättre med en stormemranmick enligt mitt tycke.

Men vi kan ju lika gärna köra en enkel Panasonic WM-61A från Svalander med rörelektronik.

Dom där GOhms-motstånden brukar vara dioder i enkla kapslar. Brusar mer än äkta resistanser, och är lite olinjära.

I den mån dom alls kan hittas som separata entiteter i kapslarna. En del fall indikerar att det är resistanser inbyggda i FETen. Vilket nog har åstadkommits genom att skyddsdioderna medvetet gjorts så att dom ger en kontrollerad resistans. i backriktning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 12:25

n3mmr
Där ser man. Har du labbat med elektreter du med? Hur kommer det sig att du är insatt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-23 17:47

På dessa kretsar har jag fått en kommentar:
Bild

Roger -

The first would work but as I mentioned the gain is ill defined, I put
a schematic "chargeamp.gif" in the folder with my take on how to do
this in a more controlled way. You could just use 2SK170's where I
used BF862's. Eventually I want to build one with all SOT23 devices on
a tiny round PC board. The gain would be about 20dB with a 5pF
feedback cap and the same circuit could be 0dB (50pF) or -20dB
(500pF). The top FET sort of acts like a gyrator or synthetic (large)
inductor, the Neumann m49 uses the transformer primary and
a "selected" 8pF capacitor in much the same way (at least I think so).
If you have old mikes to cobble parts out of you could get the 2SK118
and 1G Ohm resistor that way. With the 5pF you should get >50mv/Pa out
of the EM23.

You would also add output balancing and RFI if needed. I did make one
500MHz oscillator by using all old RF FETs in one version so be
careful if you try it, some judicious use of snubbing might be in
order. By using a 50pF input capacitor to 'fake' a capsule I got about
2V p-p out of it before it distorted this could easily be improved by
re-optimizing it for higher voltage operation and the gain was a dB or
so low. The noise looked great, I made a 1000nV/rt-Hz flat noise
generator and put it into one channel of my sound card and this amp
into the other and did a comparison with Cooledit and I estimated the
1uV A-weighted.

The second circuit looks like the two FETs are current sources
fighting each other. You won't be able to simulate these circuits well
without a very sophisticated device model. The simple PSPICE JFET
model will only approximate the behavior of these circuits especially
since they are very sensitive to the exact value of Cgd.

-Scott

Samme man har även ett alternativ för just mina kapslar:
Bild

Before I leave for India for a couple of weeks I wanted to put this
idea out for people to mull over. This circuit has me so intrigued
that I want to order some boards from PCboardexpress and build a few
with the Primo capsules that I have collected from old Nakamichi
mikes. This circuit is basically a high gain amplifier with feedback
so distortion is low and the input is a virtual ground so having
diodes to bias the input does not have a distortion penalty, almost
too good to be true.
Referring to the schematic (chargeamp.gif in the Nakamichi 300
schematics folder), this is a single stage amplifier with drain load
J1 (and gain) made high at frequency by the bootstrap capacitor C2.
R3 is necessary to keep the noise from J1 down, this is due to the
fact that the transconductance of J1 is much more than J3 typically.
J3 is a low Idss JFET ideally a 2SK118 scavenged from the
microphone. I did not want to put a source resistor and large bypass
capacitor in with a high Idss FET because low enough noise is
achievable without this. The gain is simply the capsule capacitance
divided by the feedback capacitance so gain or attenuation is
possible right at the source. I built a prototype with 2N5522 dual
JFETs (date code 1970, I am an old fart after all) and everything
seemed as expected, for a 50pF input and 5pF feedback the gain was
about 10 and the noise approached that reported in the B&K paper on
ultralow noise mikes (1uV or so A-weighted). I tried a bare FET, a
1G Ohm resistor, and various diodes to bias the input. They all
worked with the bare FET having the lowest noise (slightly better
than the 1G resistor). Random diodes like 1N4148's had terrible
noise but the bare FET has a very long recovery time from overload
without something there. When I used the other half of the 2N5522 as
a bias diode I got the best compromise between noise and overload
recovery.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-23 18:00

Flint, Sigurd!

Den här är väl inte helkörd än?

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 18:14

Som sagt, jag har kört koppling fyra i den här kopplingen med BD245A i något år i ett försteg och det har gått alldeles perfekt. Inga knepigheter alls. Men som jag har sagt tidigare, jag vet inte om det fungerar med 1G gatemotstånd.

Bild

The second circuit looks like the two FETs are current sources fighting each other.

Det är just det som är finessen. Dom jobbar ihop typ push/pull med utsläckande av jämnatons distprodukter och i princip 1/4 av utgimpedansen som följd. När den ena skjuter på så drar den andra. Samma sak i teliga-kretsen, bara det att biasen är annorlunda ordnad där. Impedanssänkningen stämmer i alla fall bra när rör kopplas på det sättet. FET verkar inte reagera lika starkt, varför vet jag inte. Kanske kommer. Ska simulera det mer med FET och studera funktionen.

Edit: försök till förtydligande.
Senast redigerad av Flint 2006-10-24 05:19, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 18:15

RogerGustavsson
Nej din Project93 anser jag inte alls vara "körd". Snarare den bästa av alla hittills.

Men din kompis på nätet verkar vara väldigt insatt. Man bör nog ta hans synpunkter på allvar, och testa dom så gott det går.
Å andra sidan har vi inte sett simulerade resultat av hans krets och teorier.
Senast redigerad av Flint 2006-10-23 18:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-23 18:40

Jo, han verkar insatt. Scott Wurcer hittar man på detta forum: http://tech.groups.yahoo.com/group/micbuilders/message/6105

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 21:30

Det verkar som om jag får börja göra praktiska prov med min SRPP-version. Kanske ska vi inte fördjupa oss mer i den eftersom det finns bättre alternativ men jag är för egen del nyfiken på hur kretsf¤n fungerar och varför den verkar svår att simulera. Den funkar ju i verkligheten.

Scott Wurcers krets ser jag som svår att simulera. Hur får man in en signal i den för att mäta på. Kan man sätta generatorn i serie med Ckapsel och tro att det fungerar? Det har jag för övrigt undrat ända sen vi började med detta.

Idén motkoppling med en annan kondensator gentemot mickkapseln är hrm... genial.

Scott använder BF862. Ytmonterad. Hittar inte spice för den. Han nämner i texten 2N5522. Menar han att den påminner om BF862. Om det stämmer så kan jag prova med den eftersom jag har den.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-24 12:39

Flint skrev:Det verkar som om jag får börja göra praktiska prov med min SRPP-version. Kanske ska vi inte fördjupa oss mer i den eftersom det finns bättre alternativ men jag är för egen del nyfiken på hur kretsf¤n fungerar och varför den verkar svår att simulera. Den funkar ju i verkligheten.

Kan man sätta generatorn i serie med Ckapsel och tro att det fungerar? Det har jag för övrigt undrat ända sen vi började med detta.

Jag tror att man behöver kapselns kapacitans i serie med generatorn (som jag antar är ideal) när man ska göra vissa simuleringar, tex
gain vs frekv

men ej om man simulerar Zin, Zut, dist, noise.

Skulle detta inte gå att fastställa om man byggde en krets och mätte på den?

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-24 12:41

Förstärkning 1.25ggr. Dist 0.58% / 8mV rms in, första övertonen.

Förstärkning utan 5p återkopplingkondensator 1.5ggr.
Dist 0,85% / 8mV rms in, första övertonen.

Alltså inga 10ggr förstärkning.

Trolig förklaring till "problemet" med återkoppling.
5p försvinner i FETens egen ingångskapacitans. Tanken är god om man
bara räknar 5p mot 56p i kapseln vilket borde bli runt 10gg förstärkning
förutasatt att det fanns mer att ta av från början, vilket det inte verkar göra.

Enligt mitt tycke, ingen höjdare. Vore kul om Wurcer ville visa egna simuleringar.

Jag har testat lite olika FETar och fått ungefär samma resultat med dom som fungerar i kopplingen.

Bild
Senast redigerad av Flint 2006-10-24 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-24 12:41

RogerGustavsson skrev:Flint, Sigurd!

Den här är väl inte helkörd än?

Roger,

var köper du 2Sk118?

Jag hittade några 2Sk208 hemma :-)
Ytmonterade.

Sigurd

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-24 12:50

Flint skrev:Förstärkning 1.25ggr. Dist 0.58% / 8mV rms in, första övertonen.

Förstärkning utan 5p återkopplingkondensator 1.5ggr.

Trolig förklaring till "problemet" med återkoppling.
5p försvinner i FETens egen ingångskapacitans. Tanken är god om man bara räknar 5p mot 56p i kapseln vilket borde bli runt 10gg förstärkning förutasatt att det fanns mer att ta av från början.

Enligt mitt tycke, ingen höjdare. Vore kul om Wurcer ville visa egna simuleringar.

Jag har testat lite olika FETar och fått ungefär samma resultat med dom som fungerar i kopplingen.

Bild

Bra att du simulerat!

Läcker krets :) Ser ut som en kaskodkoppling på ingången som han anv för att få ned Zin.

1,5 pF är väldans litet - här kommer kabelkapacitans mm in så om man bygger kretsen så får man nog prova sig fram med värdet på 1,5pF-kondingen.

Har du kollat dist något? Brus? Zin?

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-24 12:52

Fungerar Scott Wurcers krets är det förstås perfekt med ytmonterat hela vägen! Verkar svårt att få tag i 2SK208 eller 2SK118. Har sett några källor på Internet dock. BF862 finns t.ex. inte hos Elfa. Kan man köra med 2SK208 (2SK118) hela vägen?

Ytmonterat blir Wurcers lösning realiserbar på ett kort med diametern 15 mm = det som sitter där nu. Är bra om man kan spara det befintliga kretskortet om något inte blir till belåtenhet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-24 13:11

Exempel på hur ingångskapacitansen påverkar Wurcers krets.
ICn är "felfri" och har 50ggr förstärkning i båda fallen.
Kretsarna identliskt lika utöver ingångskapacitansen.
Noll i det ena fallet och 200p i det andra.

Bild

/
Senast redigerad av Flint 2006-10-24 13:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-24 13:14

Sigurd_Ruschkowski skrev:Har du kollat dist något? Brus? Zin?

Jag tittade lite på ingångskapacitansen. Den var mycket hög. Simulera du med så kan vi jämföra värden.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-24 14:08

RogerGustavsson skrev:Jo, han verkar insatt. Scott Wurcer hittar man på detta forum: http://tech.groups.yahoo.com/group/micbuilders/message/6105

Om det är samme Scott som skrivit ett par kapitel i Analog Devices bok om OPampar, så är han mkt insatt.

Jag undrar lite varför inte en OPamp duger som mickförstärkare. Lågt brus, hög Zin, gain finnes i mängder, superlåg dist, tar liten plats.
Någon som vet?

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-24 18:16

Hah... Nu har jag hittat en kombination som fungerer.

Dist vid 8mV rms in - 0,097% första övertonen.

Men fu behöver justeras.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-25 11:16

Roger.
Hur går snacket med Scott Wurcer?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum