Naqref skrev:Nu tror jag minsann att det har gått prestige i diskussionen. vilket gör att kommunikationen blir än svårare.
Du sagest's.
Jag får nog börja om, och med utgångspunkt att vi pratar om en 0/1-detektion återgå till mjölkpaketen som jag postulerade åt Svante.
Person A ber person B att mäta upp hur mycket mjölk det finns i kylskåpet. Person B öppnar kylskåpet och noterar att det står ett literpaket där.
A: Nå, har du mätt upp mjölken?
B: Ja.
A: Hur mycket var det då?
B: Ett paket.
A: Ett fullt paket?
B: Det vet jag inte.
A: Men mätte du inte upp åtminstone på centilitern när hur mycket det var?
B: Nej.
A. Kollade du inte ens om det var oöppnat eller kände om det var mycket eller lite?
B: Nej.
A: Du mätte alltså inte upp mjölken?
B: Jo.
A: Hur då?
B: Jag såg att det stod ett literpaket där.
A: Kallar du det att mäta?
B: Ja.
Nu undrar jag, vilka här skulle på allvar inta person Bs ståndpunkt?
Det känns lite som en diskussion med en solipsist, som i allt praktist beter sig som att omvärlden finns, men i filosofiska diskussioner på nätet hävdar motsatsen.
Vad gäller huruvida en mätning i sig är vetenskaplig eller ej, eller huruvida en undersöknings eventuella vetenskaplighet står och faller med om man kallar det mätning - så vet jag inte om det egentligen är någon diskussion. På alla sätt och vis, allmänt och specifikt, är det väldigt långt ifrån min hållning. Jag vill minnas att min litteratur och lärare i vetenskapsteori håller med mig.