Är inte helt säker på det jag kommer att skriva nu, men så här ser jag på ordens betydelser:
Statistisk signifikans betyder ju rent sematiskt ungefär
"sannolikhet för betydelsefullhet".
Man använder dock i akademiska kretsar ofta begreppet för "risken att
felaktigt förkasta nollhypotesen". DET tycker jag är ett omvänt sätt att använda uttrycket.
Jag brukar istället använda det för att ange "chansen att
detektionen är signifikant".
Jag menar alltså att bruket av ordet måste bero av sammanhanget*. Därför tycker jag att det bör framgå av sammanhanget vad man talar om. Om man skriver att man gjort en studie med syfte att försöka detektera en apparat, och att man efter studien räknar ut och redovisar att statistiska signifikansen för detektionen är >99% - är det ju detektionen man anger den statistiska signifikansen för - inte för att en nollhypotes oavsiktligt råkar förkastats. Man menar helt enkelt det man säger.
>99% betyder i klartext att den detektion man gjort är sanning i >99% av fallen, statistiskt. Det vill säga att den är osann i <1% (<0,01) av fallen.
Mitt sätt att använda begreppet är inte praxis, men jag tycker det är ett bra sätt!
Vh, iö
- - - - -
*Jag tycker inte att det är bra att använda begreppet alls, om man inte klargör huruvida det är "detektionen" eller "risken för en falsk detektion" som man redovisar.
PS. Den som tror att den statistiska signifikansen är ett mått på detektionens storlek är helt ute och cyklar, men är det någon som tror det då? Jag har sett att Svante varit inne på att det kan vara ett problem, men jag har så vitt jag vet inte sett något enda fall där jag fått intryck att någon trott något sådant.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).