Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 18:45

Kollade just på den papstfläkten från elfa. 340kr för en sketen fläkt känns lite saftigt. Någon som vet några andra tysta 24v fläktar? Eller skall man köpa en 12 å sänka spänningen kanske?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-12 19:26

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 19:32

Tackar. Blir nog att mäta motståndet på fläkten och sedan koppla ett lika stort i serie bara så är problemet löst. Isf kan jag köpa en juste fläkt för under 100kr istället för 340.

Tackar :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-12 19:36

Kan tillägga att Noctua-fläktarna är riktigt tysta! Bytte till en NF-B9 i min NAS
här för leden och nu hörs diskarna mycket mer än fläkten, samtidigt som tempen
är lägre både i chassi och i diskarna. Rekommenderas starkt!

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-12 20:18

MagnusÖstberg skrev:Du skall nog starta en egen tråd om det.

Okej, tyckte det var onödigt med en tråd till för denna lilla fråga och den ändå var lite allmänt riktad. Men startar en egen tråd då :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-12 22:45

Svenn3SaataN skrev:Lite OT, men ändå likvärdigt.

Har beställt ett T.amp TA2400MX som jag tänkt fläktmodda med noctua fläktar.
Har hittat ett par 120ohm 3W, duger dessa att använda eller är de för klena?

Går dessa fläktmoddningarna ovan att göra på TA2400 och vilket av sätten är att föredra?

Att plocka ner spänningen till fläkten, går utmärkt med 1/4W-motstånd.

Spelar du mest hårdkomprimerad elektropop, skulle jag låta fläkten vara i original och ställa förstärkaren i angränsande rum i stället.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-01-12 22:50

Ragnwald skrev:
Svenn3SaataN skrev:Lite OT, men ändå likvärdigt.

Har beställt ett T.amp TA2400MX som jag tänkt fläktmodda med noctua fläktar.
Har hittat ett par 120ohm 3W, duger dessa att använda eller är de för klena?

Går dessa fläktmoddningarna ovan att göra på TA2400 och vilket av sätten är att föredra?

Att plocka ner spänningen till fläkten, går utmärkt med 1/4W-motstånd.

Spelar du mest hårdkomprimerad elektropop, skulle jag låta fläkten vara i original och ställa förstärkaren i angränsande rum i stället.

Har tyvärr inte möjlighet att ställa steget i ett annat rum :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-12 23:09

Det har du nog om du tänker efter.
En garderob går bra också, om du inte spisar max flera dygn i sträck. :)
Det handlar ju inte om extrema kabeldragningar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 23:11

Eller göra om jag tänker göra. En bänk med lucka som är dämpad på insidan. Borde ta ner ljudnivån en hel del.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 01:18

Blir nog bra, bara du tänker; luft in - luft ut.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-13 01:20

Jadå, min plan är en lufttunnel från utsidan direkt till fläkten på slutsteget och sedan ventilationshål vid taket så den varma luften kan försvinna.

Får se hur det blir, men kan nog lösas smidigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-25 19:43

Har EP4000/2500 något specifikt läge på volymratten som ger lägst dist eller är det bara att köra på vad man vill?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-23 11:59

Jag har eventuellt ytterligare ett Ep2500 på G.
Det jag redan har, har jag fläktmoddat med seriemotstånd och en Noctuafläkt.
Om jag får hem det andra tänkte jag testa att sätta ett serie motstånd innan originalfläkten.
Jag har ett 100 ohms effektmotstånd liggande. Skulle det funka? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-03 00:35

KarlXII skrev:Jag har roat mig med att göra en liten guide för den som sitter på en Behringer och stör sig på fläkten men drar sig för besväret eller misstror sina kunskaper på att pilla själv. :)

Den som ska in är Papstfläkten nämnd ovan, nr 54-209-82 på Elfa.

Först:

Standardfläkten. Den hörs lång väg och surrar på ett mycket irriterande sätt.
Bild

Men nu ska den väck!

Först, ut med den gamle kämpen.
Bild

Vi behöver lyfta på locket, och det sitter skruvat som toppen på en stridsvagn! Skruvarna sitter längs sidorna i överkant, på baksidan:

Bild

...och fyra skruvar på toppen också som håller i kyltunneln inuti:

Bild

När alla skruvar är borta lyfter man på locket. :) Eller snarare viker upp det som en motorhuv. Locket sitter i hakar i framkant.

Bild

Fläkten sitter skruvad från utsidan med fyra skruvar som håller ihop gallret på utsidan med fläkt och stos på insidan:

Bild

När skruvarna är borta är det bara att lyfta av fläkten.

Bild

Sladden till fläkten ligger under en kabelstam och ansluter till ett kort till höger (sett från baksidan)

Bild

Behringer räknar säkert med att ett sånt här steg reser runt en del och får en och annan snyting; de har fäst kontaktdonet med en klick smältlim för att försäkra sig om att den inte skakar loss. Man får skära försiktigt med en kniv och pilla upp limklicken med en lämplig tång. Detta var det besvärligaste på hela operationen. ;)

Bild

Fläkten loss, nu ska det bli tyst! Men är de inte misstänkt lika? Kan det verkligen bli skillnad?

Bild

Den nya fläkten har två nakna trådar, den gamla en seriös isolerad kabel. Börjar med att fimpa den för att komma åt kontaktstycket. Går givetvis att köpa på ELFA också om man vill slippa skarva som jag gör.

Bild

Lägger på en bit krympslang som skydd över trådarna på nya fläkten.

Bild

Skalar, tvinnar och skarvar ihop med den gamla fläktens kontaktstycke. lägger ena skarven uppåt och den andra neråt så den inte blir så tjock.
Glöm inte att hala på en extra bit krympslang som går över de här skarvarna!

Bild

Sen är det bara att hissa upp den extra krympslangsbiten och värma.

Bild

Sen är det dags att börja sätta ihop igen.
Först leda tillbaka sladden på samma sätt och trycka i kontaktdonet.
Mitt steg rör sig inte speciellt ofta, läs aldrig, så jag skiter i att säkra med smältlim.

Bild

Tillbaka med stos och fläkt. Här är det god idé att starta steget för att kolla att fläkten funkar och blåser åt rätt håll, dvs inåt. Inte helt optimalt och man undrar ju varför de satt ett luftfilter EFTER kanalen. 8O
Här kan säkert den modig vända fläkten och därmed luftströmmen men jag bedömer det för svårt att täta upp stosen. Det kommer att dras tjuvluft från precis före fläkten istället för genom lyltunneln.
Så, det blir som original.

Bild

Skruvarna på plats och paketet är ihopskruvat. De nedre är lite pilliga att få dit, man får ta en kniv eller platt skruvmejsel och hålla ut benen på stosen så skruvarna hittar gängorna.

Bild

Efter det är det bara på med locket och dess skruvar. Klart! Tog ca en timme men då gjorde jag lite annat också.

Hur blev då resultatet?
Vi hade 62dB på första bilden, med tonvikt på 331Hz.....

Bild

48dB, med tonvikt på 51Hz.
14dB skillnad! :D
Jag upplever inte fläkten som ljudlös, men för min del gjorde det stor skillnad. Den förra hörde jag från soffan om det är tyst men inte den här. Den har ett lite knarrande ljud som med all säkerhet skulle kunna fås att försvinna med gummiupphängning/packning. Den blev märkbart tystare när jag satte fingret på fläktchassit innan ihopskruvning.
Alltiallt är ljudkaraktären mycket behagligare än original även om man är så nära att den hörs.

Good Luck and may the Flow be with you!

Följde guiden med mitt EP4000 och papstfläkten. Blev löjligt tyst. Man märker ju också en avsevärd skillnad i luftflöde, men det räcker nog gott. I alla fall för mig som skall ha det till film=ingen kontinuerlig belastning.

Tack Kalle!
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Behringer EP2500 - under luppen

Inläggav avr7000 » 2015-01-14 21:56

Har kört mitt EP2500 flera år med fläkt bytt till Papst föreslagen i denna tråd och det gått utmärkt.

2.66 Ohm per kanal nominellt (6 Bremenbasar)

Har nu bytt bassystem till 8 Aurasuond basar per kanal, 2 Ohm nominellt, å nu tog det stopp.... Efter ett antal timmar hård drift slår steget av p g a värmen.

Så nu får jag byta tillbaka till orginalfläkt.
Jag har även ett Behringer EPQ2000 men det tål inte att gå i 2 Ohm, bara 4 Ohm.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-15 12:26

När vi har haft träff hemma hos mej (och kanske inte varit helt nyktra :wink: ) har vi kört mina på vansinnesnivåer, alltså med röda lampor tända, i fyra ohm bryggat
under en hel eftermiddag/kväll/natt/tidig morgon helt utan problem. Vid flera tillfällen.

Jag har moddat mina med Noctua. Vet inte om det är bättre flöde i dom? Funkar gör det i alla fall.
Inget av mina fyra har någonsin slagit ifrån.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-15 14:08

bakerman22 skrev:Jag har moddat mina med Noctua. Vet inte om det är bättre flöde i dom? Funkar gör det i alla fall.
Inget av mina fyra har någonsin slagit ifrån.

Generellt kan man nog säga att Noctua har bättre förhållande mellan ljudnivå och flöde. De har tysta glidlager och moderna profiler på fläktbladen. Alltså vid samma flöde och tryck har man lägre ljudnivå och så vidare jämfört med klassiska fläktar som Papst. Har man någon form av reglering, i synnerhet PWM så har ju EC-fläktar ganska stort spann vad gäller flöde.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Teknikforum