Morello skrev:Med 99,9% konfidensnivå har distorsionen ökat pga. den nya transistorn. Den ökade hela en faktor 1/10000.
Någon mer som kikat på mitt exempel?
Svante hade någon fråga till Ingvar vill jag minnas.
Du säger det ja Morello... men jag är inte säker på att jag orkar med så mycket mer av den evighetsdebatten.
Tycker egentligen inte det finns något skäl för Svante att vilja veta HUR jag gör när jag räknar. Dels kommer han inte att behöva bekymmra sig om det längre, eftersom han sett till att någon annan tar över ansvaret (eller i varje fall att jag inte gör det längre). Det intressanta borde vara att han får veta om han håller med om det jag kommer fram till/påstår, eller om han är av en annan uppfattning.
Hade han haft den inställningen från början hade världen sett bättre ut idag. I varje fall "lokalt".
Men okej'rå... Jag gör ett försök till!
Svante skrev:IngOehman skrev:Oavsett vilket kan man dock säga att Morello kan höra skillnad mellan F och E med en statistisk signifikans >98,4%. I praktiken hade jag inte stoppat serien vid nio dock, men vid 10 eller 11, om du hade fortsatt svara rätt (även om du svarat efter Svante! Tro't eller ej...).
Med viss info känd före testen (exempelvis att det redan finns tecken på att Morello är en god lyssnare, och att det därför är hans svar som räknas) är SS >99,6% för att vi i testen lyckats påvisa att apparaten har en hörbar färgning.
Ok, det här är en bit på väg till att göra det begripligt hur du räknar och det är bra.
Då misstolkar du syftet med det jag skrev. Jag avsåg inte hjälpa dig att "förstå hur jag räknar", jag avsåg bara visa svaret på frågan. Jag avsåg visa, att det jag kommer fram till är något du håller med om, om du tänker efter och räknar du me'. (Gör gärna det!)
Hur jag räknar spelar ingen roll. Jag kanske använder min intuition bara - jag tar det jag vet som utgångspunkt, blundar, och berättar sen det svar jag "ser".
(Tro nu inte att det har något med att "höfta" att göra, och tolka för tusan inte heller det jag skrev som att jag informerar dig om att det är så det går till.)
Varför litar du på din miniräknare? Är det för att du vet exakt hur den gör inuti, eller beror det på att du inte funnit att det finns skäl att misstro den?
Svante skrev:Kan man inte beskriva metoden i sin helhet kan man i alla fall ge några exempel som här, och åtminstone kolla en del av förfarandet.
Nej, du kan inte "kolla" förfarandet, för jag har inte sagt något om det. (Väldigt avsiktligt!)
Svante skrev:Min första fråga, när du säger att konfidensen blir 99,6% om Morello är en god lyssnare, varför betyder det att du kan bortse ifrån Svantes svar?
1. Jag säger inte att konfidensen blir >99,6% "om Morello är en god lyssnare". Läs igen - och gör det noggrannare. Läs mer än bara orden. Bry dig om hur de är ordnade också.
2. Jag har inte bortsett ifrån Svantes svar. Att jag gjort det är en gissning från din sida bara. >99,6 relaterar inte till varken lyssnare Morello eller Svante, det relaterar till apparatens hörbarhet. Svaret är dock villkorat tidigare beslut om lyssnarnas förmåga.
Är dessa saker verkligen så här svåra att fatta för dig?
Svante skrev:Och om du ändå hade tänkt göra det, varför fick han vara med i testet från början.
Eftersom du fråga är hypotetisk, och felaktig (du ber mig svara på varför jag hade beslutat något som jag inte hade beslutat
Däremot kan jag säga varför Svante fick vara mer - det beror på att det är APPARATEN som är i fokus, och då spelar det ingen roll vilken metod Morello använder för att avge sina svar. Om hans teknik att nå rätt svar är att välja att ibland svara ja på grund av att Svante svarat något före - så får han det! Vägen till information är ointressant, förutsatt att du inte tror på magi och betraktar magi som fusk...
Det är en statistisk sjävklarhet och ingenting jag borde behöva motivera.
Svante skrev:Koll:
Jag antar att du räknar ut 99,6% som 1-2/2^9=0,996, dvs dubbelsidigt (både alla rätt och alla fel är ok).
Jag svarade inte 99,6, jag svarade >99,6%. Exempelvis 99,99%.
Men ja, det är så man hade räknat, om frågan hade varit det du antyder. Man räknar alltså inte som du tidigare räknat - den där skumma ekvationen där du kunde nå SS <50%.
Tycker kanske dina räknetokerier är rätt ointressanta, men om du nu verkar vilja älta frågorna i den här tråden vidare kan jag väl (du publicerade ju delar av styrelsens emailkorrespondans) nämna det: Du talade om konfidenser <<50% i den där emailtråden du startade med LTS-styrelsen, även EFTER att du enligt egen uppgift korrigerat din egen felaktiga matematik...
Sen blev du upprörd av att jag förkastade dumheterna, och du startade den här tråden på faktiskt.
Den första frågan kan jag ställa oavsett om det var hämnd du var ute efter förresten: Hur du uppnått det du ville?
Svante skrev:...och 98,4% kom ifrån 1-2/2^7=0.984? Du bortsåg alltså från de svar där Svante svarade först?
Nej, det stämmer inte. Jag svarade för övrigt inte alls 98,4%. Läs igen, och gärna noggrannare.
Svante skrev:En sista fråga, hur med hur stor konfidens kan man säga att apparaten färgar ljudet?
Ingen aning. Jag har alldeles för lite information tillgänglig för att kunna svara på det. Lång ifrån vad jag tycker är tillräcklig SS i varje fall, om jag tvingas räkna i efterhand utan att ha varit på plats och har vetat hur det gick till (eller rättare sagt har kunna styra hur det gick till).
Hursomhelt är det din tur att svara nu, om du tycker att det går att göra det på den bristfälliga informationen som finns tillgänglig. Berätta vad du själv räknar fram, och om du kommer från till siffror lägre än 50% så börja om från början.
Dimitri skrev:Så jag tror inte att någon av debattörerna behöver oroa sig för att problemet förbises.
Det trodde inte jag heller. Jag har som sagt inte sett att (just detta = sammanblandning mellan konfindens och styrka) varit något problem i några av de avhandlingar eller rapporter jag läst. När jag fick läsa att det förekommer måste jag ju ta det på allvar dock. Min misstanke är att du och jag Dimitri, har liknande erfarenheter, men att Dalquist har andra - och att vi därför borde lyssna på honom. Bara för att vi inte stött på det betyder det ju inte att det inte finns, eller hur?
Vh, iö