RIAA-steg - ljudprov

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-18 17:56

PeterAkemark skrev:
n3mmr skrev:
PeterAkemark skrev:
Thomas_A skrev:Från en annan tråd, transimpedanceförstärkare, kan det vara nåt?

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38520

T

Har han fått den att fungera men det var inte särskilt imponerande resultat? Fast Luckydog föreslog en aktiv belastning som är mycket intressant.
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=17449
Fast jag vet inte om den kommer att fungera vid de frekvenser där den behövs mest.

Jag vill bara notera att den där transimpedansförstärkaren utvecklas efterhand i den där tråden.

Alltmedan den första varianten säkerligen har hyss och fuffens för sig, så är de senare varianterna mycket imponerande i enkelhet och snygg hantering av problem som man faktiskt ansträngt sig att förstå på tekniskt/vetenskapligt sätt.

Tack, Peter, för den pekaren!

Det har väl inte utvecklats någon transimpedansförstärkare i den här tråden, i alla fall inte av mig?

nä men i den DÄR tråden du pekade på.. på vinylengine, så utvecklar grabben sina tankar vidare till en väldigt ren transimpedans mha opampar...!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-19 09:52

transimpedanser för förstärkning av små signaler med bandbreddskrav ungefär som audio behandlas på ett begripligt och ganska komplett sätt av Robert Pease i t ex
Electronic Design. Tre artiklar.

Innehållet är tekniskt oantastligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-07-19 10:28

Jim Williams, designer hos Linear Technology avled för några veckor sedan vid en ålder av 63 år. På vägen hem från Jim Williams begravning avled Bob Pease. De var båda vänner sedan länge. Bob levde i 70 år

Båda har bidragit med otaliga lärorika artiklar i många olika tidskrifter. De är båda mycket saknade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-19 10:56

PeterAkemark skrev:Jim Williams, designer hos Linear Technology avled för några veckor sedan vid en ålder av 63 år. På vägen hem från Jim Williams begravning avled Bob Pease. De var båda vänner sedan länge. Bob levde i 70 år

Båda har bidragit med otaliga lärorika artiklar i många olika tidskrifter. De är båda mycket saknade.

Så förfärligt synd: dom dog unga, faktiskt!

Elektronik sliter hårt. Bäst vi gör nåt annat.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-19 11:45

Transimpedans? Har det något samband med pride-festivalen?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-19 12:10

phon skrev:Transimpedans? Har det något samband med pride-festivalen?

Du har stavat din signatur fel.

Ska stavas med "f" resp "å", inte "ph" och "o".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-19 13:35

:D

Jag glömde stänga av felstavningsfunktionen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-21 16:07

phon skrev::D

Jag glömde stänga av felstavningsfunktionen.

Återkom gärna när du har något att tillföra.....

Föregående

Återgå till Teknikforum