IngOehman skrev:Svante skrev:Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Är inte det där en rätt subjektiv bild över aspekterna med ett F/E-lyssningstest?Almen skrev:Men det intressanta resultatet från en F/E-lyssning är inte den statistiska verifieringen, utan den subjektiva utvärderingen, eller hur? Man kvantifierar ju (än så länge) inte hur det färgar, utan den statistiska sannolikheten för att etc...
Såvitt jag vet kvantifierar inte LTS färgningen, utan det anges endast i kvalitativa, subjektiva termer.
Jo. Son "över" eller "under" tröskeln hos de FP som är närvarande.
Så om du anser att du kvantifierat som under, men sen så spelar du
en låt till, som säger över. Hade du fel första gången då?
Till att börja med: Vid lyssningen undersöker vi med flera låtar (olika instrument om du vill) och lägger ett "eller" mellan dem. Vi väger alltså ihop de olika låtarna och säger som sammantaget resultat av testet att förstärkaren var hörbar. Naturligtvis kan man ibland hitta låtar som är bättre än de vi använder, men många års erfarenhet säger att några låtar är extra bra och de använder vi, med viss variation.
Vi inför därmed en viss variabilitet i mätproceduren, vilket ur rent mätteknisk synvinkel är negativt. Kanske. Å andra sidan är det bra, eftersom vi söker hörbarheten relativt den absolut känsligaste tröskel vi kan hitta, och tröskeln beror både av person, låt, anläggning och procedur.
Metoden är behäftad med fel, som alla mätmetoder. När metoden levererar binära mätvärden och det mätta ligger nära tröskeln, får förstås en liten störning (i referens eller objekt) ett stort utslag i mätningen.
Det är helt analogt med följande:
Vid en spänningsmätning visade voltmetern 1,342 V. Sedan kopplade jag in voltmetern igen och då mätte den 1,343 V. Kanske berodde det på att den interna referensen i voltmetern hade ändrat sig. Hade den då fel första gången?
Felet och felets storlek har ingenting med saken att göra.
IngOehman skrev:PS. Kan tyvärr inte dyka upp på onsdag. Är i Norge då. Men jag hoppas
vi får många chanser att diskutera de här sakerna, "på riktigt". Då har
jag stor förhoppning om att kunna nå fram.
Ok, jag med