Lutande baffel, vågfronter, fasintegration, och spridning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-20 23:46

Naqref™ skrev:
The_Man skrev:....fast det kanske förutsätter att man har IE

Eh? Ja och det är precis vad som står i inlägget? ;)

Jo jag vet...men eftersom det ine verkar fungera för alla så kanske dom missat det :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-21 00:02

Jaha, då ere bara att konstatera SBS då!

Hoppas (vilket jag förmodar att alla tar för självklart som allt annat utom jag) att IE = Internet Explorer

Jag kan inte data(i den enkla omfattningen), jag måste ha "bullet prof" instruktioner om hur man gör vart man lägger det vilken address man skall skriva in i det begärda i programmet osv,osv.....Jag blir tokig!

Till råga på allt h_lvete så får man inte ha det mer än 30 dagar utan nyckel. Nu gissar jag att många garvar här, det bjuder jag på men alla kan inte allting.

Så, om ingen kan hjälpa mig (och då menar jag verkligen hjälpa) så behöver ni inte skryta med hur duktiga ni är, det mina vänner hjälper ingen och gör ingen till en bättre mäniska.

Jag skulle väldigt gärna lägga en tråd i medlemssektionen, men innan detta är löst förblir det omöjligt. Rydberg var så hygglig och la bilder åt mig på "knaak" men det tillhör ju HF vilket jag inte är medlem hos.

Jag skulle förvisso kunna utnyttja deras server, men det känns jävligt sniket när vi har tillgång till en här eller hur? Jag gillar faktiskt faktiskt bättre,...hmm...nästan en "slowgun" :lol:

Så, hjälp mig "or bee forever silent"...

MVH Björn//

ps: SBS = Skit Bakom Spakarna :ds
pps: kanske jag hjälpte någon annan nördstackare med den förkortningen i.a.f.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-21 00:12

30 dagar hinner du ladda upp många bilder på :wink:
klart du ska få hjälp, om du använder ett ftp program(alla fungerar på ungefär samma sätt)

adress: user.faktist.se (det kan stå server eller url eller möjligtvis något annat också)

användarnamn: ****

lösenord: *****

användarnamn och lösenord måste vara exakt samma som till din profil på faktiskt(tänk på stora och små bokstäver)

sen så ska det vara port: 21 (brukar vara det automatiskt på dom flesta ftp program tror jag) vet inte om porten är viktig, men 21 har jag och det fungerar.

sen så är det bara för enkelthetens skull använda "dra och släpp" metoden, bara markera den fil(bild) du vill ladda upp ocg dra den till ftp programets fönster och släpp.....sen högerklicka på filen i ftp programmets fönster och välj transfer(överföra)...klart.

sen när du vill länka till bilden så skriver du bara

"[img]http://user.faktiskt.io/xxxxx/bildnamnet(inkl.%20filtillägg)[/img]"

xxxxx= ditt användarnamn på faktiskt.se
Senast redigerad av The_Man 2006-02-21 00:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-21 00:18

sen så ska det vara port: 21

På vilket hus och vilken gata...?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-21 00:21

screen skrev:
sen så ska det vara port: 21

På vilket hus och vilken gata...?

beror på i vilken stad du bor :wink: ...hehe....nä det har inget med hus att göra, det finns en ruta där du fyller i adressen användar namn och lösenord även några fält till bla. ett som det står "port" på

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-21 00:23

Oki...testar & ladda in progget på nytt nu...så får vi se.

Tacksam för aktiv hjälp The Man...just! :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-02-21 00:44

http://filezilla.sourceforge.net/
denna slipper du 30-dagarsspärren på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-21 00:52

Nu vill vi se bilderna, annars får ni splitta tråden till en ny för: "Hur krångligt kan det vara att lägga upp bilder"!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-21 01:34

Sorry paa för allt OT här :oops:

Men jag har fått hjälp nu, och är mycket tacksam.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-21 01:34

Martin skrev:Jag förstår nu hur du menar Ingvar. Däremot är jag inte överens om hur man brukar använda ordet akutstiskt centrum. Detta ord har jag bara sett användas precis som ditt "mekanisk delay".

Nu blandrar du dimensionerna på ettt otillåtet sätt. Jag ser att du gör det just för att du har god insikt och bollar överdimensionesgränserna, men det får man faktiskt inte göra. Delay är en egenskap i tidsdomän, medan akustiskt centrum är en egenskap som i regel definieras i rumsdomän.

Om du läser noga vad jag skrivit så ser du att jag inte använt mekanisk delay som ett rumsmått. Tvärtom var jag noga med att tydliggöra att man för att hamna i rumsdomän måste omvandla tid till rum (via v[s]).

Martin skrev:Den "korrekta" användingen av ordet "akustiskt centrum" är nog lika definierad som den "korrekta" användningen av ordet "typ". Det varierar typ mellan olika individer och sammanhang. :wink:

Om du bara sett det användas som det jag kallar mekanisk delay så beror det nog på att du bara tittat på något enstaka ställe, och troligen är det en mycket modern källa - kanske ett simulringsprogram? Långt innan sådana översvämmade marknaden så fanns bereppet akustiskt centrum, och det vanligaste sättet att ta reda på det var att köra en dirac eller ett steg i högtalaren, och sedan med hjälp av mätmikrofon och oscilloskop bedöma hur långt bort den befinner sig akustiskt. om du förstår medger inte en sådan mätteknik någon subtraktion av fasbidraget från minimumfas-överföringsfunktionen. :wink:

Praxis är att i högtalarvärlden tala om "elektrisk överföringsfunktion" som det som filtret ger (alltså det man kan mäta upp som det sista man se innan man lämnar den elektriska världen, vid högtalarelementets terminaler, jämfört med insignalen), medan akustisk överföringsfunktion är den som man kan mäta upp i luften (alltså det man kan mäta upp som det sista man ser när man passerat hela högtalaren, jämfört med insignalen).

Det betyder att den akustiska överföringsfunktionen faktiskt innefattar både den elektriska och den elektroakustiska! :o

När man talar om en högtalare med "fjärde ordningens filter" betyder det alltså normalt att det finns fyra reaktiva komponenter i delningsfiltret per element (plus eventuella konjugattillägg), vilket ger en delningsfilterbranthet om 24 dB/oktav. Säger man att en högtalare har fjärde ordningens akustisk delning emellertid, så menar man inte att filtret är av akustisk kontruktion, utan att tonkurvan faller 24 dB/oktav från aktuellt högtalarelement mätt akustiskt. Alltså filteröverföringsfunktion + element- och låd/baffel-överföringsfunktion.

Detsamma har gällt historiskt för innebörden av ordet akustisk i definitionen på akustiskt centrum.

Det du åsyftar är nog ett nypåfund, som nog stulit ett gammalt namn. Det tror jag i varje fall.

Martin skrev:Personligen så tycker jag det verkar praktiskt att dela upp olika sorters delay (grupplöptid och mekanisk delay) eftersom de både ser ut på olika sätt och beror av helt olika saker.

På ytan kan det se ut så, alltså så länge man hanterar "enkla" filterfunktioner, med hur skiljer du en membranorsakad 45:e ordningens överföringsfunktions delaydel från filtret?

Och vad gör du åt det faktum att akustiska centret (som du definierade det) i praktiken är olika vid olika frekvenser? Många element är rätt nära ett minimumfasbeteende, men nära träffar ingen hare.

Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)

Nej, jag skulle snarare föreslå att man gör det motsatta - att alltså att man helt ignorerar det där minimumfaskompenserade (med MF-eq till rak tonkurva uträtade teoretiska elementet) aldrig nåbara akustiska centret helt, och att man istället BÖRJAR med att skapa den överföringsfunktion som man av olika orsaker behöver (för att få de spridnings-, effekttålighets- och distorsionsegenskaper man behöver) hos det använda högtalarelementet (i kombination med de andra i konstruktionen).

När man gjort det kan man undersöka vilka konstekvenser ur grupplöptidshänseende det ger (UTAN att dela upp det i olika sorters delay - de är ju summan som är det enda av intresse).

Helt parallellt (eller till och med tidigare i processen) bör man förstås ha koll på fokalpunkten för de använda elementen (som ju inte påverkas alls av filtret), så att man kan konfigurera dem så att de samarbetar på ett tillfyllest sätt.

Till sist når man fram till filterdimensioneringen av den halva (en för varje delning) där "spelrummet är som störst" (alltså den filterhalva där man kan välja friast vilka egenskaper det skall ha), och då är uppgiften att se till så att den kommer att samarbeta som man vill med den andra redan låsta halvan. Självklart kan det ibland vara aktuellt att vackla lite fram och åter med båda halvorna innan man hittar bästa harmonin.

Vh, iö

- - - - - -

PS. Allt det ovanstående förstås givet att man arbetar med standardelement som man börjar med att välja ut för konstruktionen, alltså som man redan valt ut innan man börjar med resten av konstruerandet. Är däremot elementets egenskaper en variabel i konstruerandet blir det förstås så att komplexiteten växer avsevärt :? , men å andra sidan växer även möjligheterna. :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-21 08:29

Jag förstår precis vad du menar nu Ingvar, även om jag valde att omvandla tidsdelay till rum, det var av rena praktiska skäl. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som är tillåtet bara det funkar. :)

Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)

Nyttan man har är att man utifrån denna kan relatera elements tidsegenskaper med varandra oberoende av hur frekvenskurva och filter påverkar tidsegenskaperna. Än en gång rent praktisk nytta alltså vare sig det är korrekt eller inte terminologiskt. :wink:

Jag började faktiskt att mäta akustisk centrum enligt den definition som du nämner (som mycket väl kan vara den korrekta ur ett historiskt perspektiv) när högtalarbyggarintresset var helt nytt för mig. jag läste principen för hur man gör i en gammal bok och så gjorde jag det. Behöver jag tala om att jag inte hade någon som helst nytta av den informationen jag fick av mätningen. För mig var denna information helt värdelös ur ett praktiskt högtalarbyggarperspektiv för vilket akustiskt centrum elementen hade berodde ju helt på vid vilken frekvens man mätte och hur elementens frekvenskurva såg ut vid den frekvensen. Har ingen aning om hur man ska börja designa ett filter utifrån det. :?

Så jag läste på diverse forum och hittade en annan metod att ta reda på det jag behövde ta reda på och det funkade bättre och var mer logiskt utifrån det jag ville göra. Så enkelt är det. Sedan har jag som sagt ingen aning om ifall alla vi självbyggare är totalt förda bakom ljuset terminologiskt men det funkar i praktiken (även om element inte är riktiga minimumfassystem så är det ofta en mycket god approximation) iaf och det är det viktiga för mig. :)

Din metodik där ser mycket intressant ut och jag ska ge det en hel massa timmar av funderingar. Det lovar jag. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-21 13:07

Martin skrev:Jag förstår precis vad du menar nu Ingvar, även om jag valde att omvandla tidsdelay till rum, det var av rena praktiska skäl. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som är tillåtet bara det funkar. :)

Du är för insatt i ämnet helt enkelt. :wink: Då brukar man allt för lätt kunna hoppa mellan dimensionerna, och begå små oskyldiga brott mot definitionerna.

Martin skrev:
iö skrev:Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)

Nyttan man har är att man utifrån denna kan relatera elements tidsegenskaper med varandra oberoende av hur frekvenskurva och filter påverkar tidsegenskaperna. Än en gång rent praktisk nytta alltså vare sig det är korrekt eller inte terminologiskt. :wink:

Hmmm, jo, men igen - vad är nyttan?

Fasrelationen mellan elementen kommer att bli en helt annan när de tillåts spela med sin naturliga tonkurva i aktion + delningsfiltrets dito. Därtill kommer fokalpunkterna att uppvisa konflikter om man tidsalignar (ursäkta svengelskan) elementen enligt det sätt du förordar. Att placera elementen tidsalajnade (ännu svenskare version) är praktiskt taget alltid kontraproduktivt för konstruktionen.

Så vad är syftet? Vad skall man ha informationen till?

Martin skrev:Jag började faktiskt att mäta akustisk centrum enligt den definition som du nämner (som mycket väl kan vara den korrekta ur ett historiskt perspektiv) när högtalarbyggarintresset var helt nytt för mig. jag läste principen för hur man gör i en gammal bok och så gjorde jag det. Behöver jag tala om att jag inte hade någon som helst nytta av den informationen jag fick av mätningen. För mig var denna information helt värdelös ur ett praktiskt högtalarbyggarperspektiv för vilket akustiskt centrum elementen hade berodde ju helt på vid vilken frekvens man mätte och hur elementens frekvenskurva såg ut vid den frekvensen. Har ingen aning om hur man ska börja designa ett filter utifrån det. :?

Tja, det är ju den praktiska verklighet som du har att utgå ifrån.

Delningsfiltret har också olika både faslöptid och grupplöptid. Det är summan av alltihopa som bestämmer hur elementen kommer att addera akustiskt runt delningarna. Att ta bort en massa information (minimumfasöverföringsfunktionen hos själva elementet) gör inte att man kommer närmare verkligheten. Snarare tvärtom.

Martin skrev:Så jag läste på diverse forum och hittade en annan metod att ta reda på det jag behövde ta reda på och det funkade bättre och var mer logiskt utifrån det jag ville göra. Så enkelt är det.

Ok, berätta - vad ville du göra? Placera elementen lika långt bort ifrån lyssnaren? Isåfall: Varför?

Om inte - vad skall man ha informationen om en "i verkligheten icke frånskiljbar del" till? Det kuriosa intresset kan jag i och för sig förstå, men är det bara det?

Martin skrev:Sedan har jag som sagt ingen aning om ifall alla vi självbyggare är totalt förda bakom ljuset terminologiskt men det funkar i praktiken (även om element inte är riktiga minimumfassystem så är det ofta en mycket god approximation) iaf och det är det viktiga för mig. :)

Vad är det som "funkar" menar du? Att man kan "få fram en siffra" funkar förstås, visst. Men hur menar du att man skall använde den?

När något som skall bli en välfungernade konstruktion utvecklas, måste man ju ta avspark i de faktorer som man inte kan manipulera med filtret. Därför har jag svårt att inse vad man skall ha siffran till, annat än som kuriosa.

Eller har jag missat något i dina inlägg? :o

Martin skrev:Din metodik där ser mycket intressant ut och jag ska ge det en hel massa timmar av funderingar. Det lovar jag. :)

Jag känner mig hedrad. :)

Ser det inte som "min metod" dock, utan bara ett generellt rationellt resonemang om i vilken ordning man måste hantera saker för att inte korrumpera någon egenskap på vägen.

Min metod är nog snarare att hantera allting samtidigt som en enda jättelik fysikalisk kökkenmödding. :oops: Den låter jag snurra runt i huvudet, och om jag inte får ekvationerna att gå ihop så lägger jag ned projektet, vilket gäller för sisådär 80 av 100 projekt som jag startar.

Vissa ser jag möjligheter till och arbetar vidare på i några år, innan jag säkert vet att det inte finns någon tillräckligt harmonisk lösning på problemkomplexet. Kvar av de ursprungliga 100 blir kanske 2...

Kökkemödding-strategin är inget jag skulle råda någon att använda dock. Att jag gör det själv beror på att jag inkluderar så många egenskaper (varav många är psykoakustiska) i problemuppställningen, och att många av dem är enkelt eller komplext korsverkande så att det inte går att finns någon "logisk riktning". Enda möjligheten blir att kontemplera hela problemkomplexet på en gång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-21 13:33

IngOehman skrev:Kökkemödding-strategin är inget jag skulle råda någon att använda dock. Att jag gör det själv beror på att jag inkluderar så många egenskaper (varav många är psykoakustiska) i problemuppställningen, och att många av dem är enkelt eller komplext korsverkande så att det inte går att finns någon "logisk riktning". Enda möjligheten blir att kontemplera hela problemkomplexet på en gång.

Får man fråga hur du råder andra att göra då? Inkludera tillräckligt få
egenskaper i problemuppställningen? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-21 14:03

iö skrev:Hmmm, jo, men igen - vad är nyttan?

Fasrelationen mellan elementen kommer att bli en helt annan när de tillåts spela med sin naturliga tonkurva i aktion + delningsfiltrets dito. Därtill kommer fokalpunkterna att uppvisa konflikter om man tidsalignar (ursäkta svengelskan) elementen enligt det sätt du förordar. Att placera elementen tidsalajnade (ännu svenskare version) är praktiskt taget alltid kontraproduktivt för konstruktionen.

Så vad är syftet? Vad skall man ha informationen till?

Infromationen har jag till att särskilja mellan vilken delay det akustiska filtret har och skillnaden mellan elementens mekaniska delay.

iö skrev:
Tja, det är ju den praktiska verklighet som du har att utgå ifrån.

Delningsfiltret har också olika både faslöptid och grupplöptid. Det är summan av alltihopa som bestämmer hur elementen kommer att addera akustiskt runt delningarna. Att ta bort en massa information (minimumfasöverföringsfunktionen hos själva elementet) gör inte att man kommer närmare verkligheten. Snarare tvärtom.

Det är ett sätt att ta ett steg tillbaka och titta på verkligheten och skilja mellan olika delar av den så att man kontrollerat kan justera önskad del oberoende av den andra. (mao så man slipper bolla med så jättestora infromationschok samtidigt)

iö skrev:Ok, berätta - vad ville du göra? Placera elementen lika långt bort ifrån lyssnaren? Isåfall: Varför?

Om inte - vad skall man ha informationen om en "i verkligheten icke frånskiljbar del" till? Det kuriosa intresset kan jag i och för sig förstå, men är det bara det?
Det jag ville veta var vilket fasförhållande elementen har "utan" det akustiska filtret. Alltså inte utan det elektriska filtret. Makes sense? :) Visst det är inte verkligheten på något sätt. Det är lite som att dra linjer till en imaginär punkt som underlättar beräkningarna (alternativt modellen i huvudet hur saker och ting hänger ihop).

Så på sätt och vis är det kuriosa, men det är användbar kuriosa som underlättar genom att det frigör variabler en aning.

Vad vill jag då göra med informationen? Det beror på. Om det är en platt baffel tex som man ska designa ett filter utifrån så vill jag kunna justera i filtret för skillnaden i mekanisk delay så att elementen spelar i fas. Om det är mekaniska delayen i en högtalare jag vill justera så är det ju solklart vad man ska ha siffran till.

Intressant det du skriver att fokalpunktens oberoende av den mekaniska fördröjningen. Vill du utveckla lite grann? Du utgår alltså ifrån folkalpunkterna för elementen och ser till att de sammanfaller i det plan /rymd du vill? Sedan justerar du i ena filterdelen så att elementen spelar i fas. Verkar vettigt. :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Lutande baffel, vågfronter, fasintegration, och spridnin

Inläggav Elfsberg » 2014-11-14 10:22

Intressant läsning! Tack ska ni ha!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till Teknikforum