Naqref™ skrev:The_Man skrev:....fast det kanske förutsätter att man har IE
Eh? Ja och det är precis vad som står i inlägget?
Jo jag vet...men eftersom det ine verkar fungera för alla så kanske dom missat det
Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:The_Man skrev:....fast det kanske förutsätter att man har IE
Eh? Ja och det är precis vad som står i inlägget?
screen skrev:sen så ska det vara port: 21
På vilket hus och vilken gata...?
Martin skrev:Jag förstår nu hur du menar Ingvar. Däremot är jag inte överens om hur man brukar använda ordet akutstiskt centrum. Detta ord har jag bara sett användas precis som ditt "mekanisk delay".
Martin skrev:Den "korrekta" användingen av ordet "akustiskt centrum" är nog lika definierad som den "korrekta" användningen av ordet "typ". Det varierar typ mellan olika individer och sammanhang.
Martin skrev:Personligen så tycker jag det verkar praktiskt att dela upp olika sorters delay (grupplöptid och mekanisk delay) eftersom de både ser ut på olika sätt och beror av helt olika saker.
Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)
Martin skrev:Jag förstår precis vad du menar nu Ingvar, även om jag valde att omvandla tidsdelay till rum, det var av rena praktiska skäl. Jag brukar inte bry mig så mycket om vad som är tillåtet bara det funkar.
Martin skrev:iö skrev:Och till vad nytta är kunskapen av ett akustiskt centrum som inte kommer att vara det som gäller i den färdiga konstruktionen ändå? (När hela överföringsfunktionen spelar med.)
Nyttan man har är att man utifrån denna kan relatera elements tidsegenskaper med varandra oberoende av hur frekvenskurva och filter påverkar tidsegenskaperna. Än en gång rent praktisk nytta alltså vare sig det är korrekt eller inte terminologiskt.![]()
Martin skrev:Jag började faktiskt att mäta akustisk centrum enligt den definition som du nämner (som mycket väl kan vara den korrekta ur ett historiskt perspektiv) när högtalarbyggarintresset var helt nytt för mig. jag läste principen för hur man gör i en gammal bok och så gjorde jag det. Behöver jag tala om att jag inte hade någon som helst nytta av den informationen jag fick av mätningen. För mig var denna information helt värdelös ur ett praktiskt högtalarbyggarperspektiv för vilket akustiskt centrum elementen hade berodde ju helt på vid vilken frekvens man mätte och hur elementens frekvenskurva såg ut vid den frekvensen. Har ingen aning om hur man ska börja designa ett filter utifrån det.
Martin skrev:Så jag läste på diverse forum och hittade en annan metod att ta reda på det jag behövde ta reda på och det funkade bättre och var mer logiskt utifrån det jag ville göra. Så enkelt är det.
Martin skrev:Sedan har jag som sagt ingen aning om ifall alla vi självbyggare är totalt förda bakom ljuset terminologiskt men det funkar i praktiken (även om element inte är riktiga minimumfassystem så är det ofta en mycket god approximation) iaf och det är det viktiga för mig.
Martin skrev:Din metodik där ser mycket intressant ut och jag ska ge det en hel massa timmar av funderingar. Det lovar jag.
IngOehman skrev:Kökkemödding-strategin är inget jag skulle råda någon att använda dock. Att jag gör det själv beror på att jag inkluderar så många egenskaper (varav många är psykoakustiska) i problemuppställningen, och att många av dem är enkelt eller komplext korsverkande så att det inte går att finns någon "logisk riktning". Enda möjligheten blir att kontemplera hela problemkomplexet på en gång.
iö skrev:Hmmm, jo, men igen - vad är nyttan?
Fasrelationen mellan elementen kommer att bli en helt annan när de tillåts spela med sin naturliga tonkurva i aktion + delningsfiltrets dito. Därtill kommer fokalpunkterna att uppvisa konflikter om man tidsalignar (ursäkta svengelskan) elementen enligt det sätt du förordar. Att placera elementen tidsalajnade (ännu svenskare version) är praktiskt taget alltid kontraproduktivt för konstruktionen.
Så vad är syftet? Vad skall man ha informationen till?
iö skrev:
Tja, det är ju den praktiska verklighet som du har att utgå ifrån.
Delningsfiltret har också olika både faslöptid och grupplöptid. Det är summan av alltihopa som bestämmer hur elementen kommer att addera akustiskt runt delningarna. Att ta bort en massa information (minimumfasöverföringsfunktionen hos själva elementet) gör inte att man kommer närmare verkligheten. Snarare tvärtom.
Det jag ville veta var vilket fasförhållande elementen har "utan" det akustiska filtret. Alltså inte utan det elektriska filtret. Makes sense?iö skrev:Ok, berätta - vad ville du göra? Placera elementen lika långt bort ifrån lyssnaren? Isåfall: Varför?
Om inte - vad skall man ha informationen om en "i verkligheten icke frånskiljbar del" till? Det kuriosa intresset kan jag i och för sig förstå, men är det bara det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster