Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Sammanställning av önskelista
1. Intern förstärkare i mikrofonhöljet.
2. Matning från batteri(er).
3. Impedansbalanserad utgång.
4. Max nivå från mikrofonkapslel 8-16 mV.
5. Förstärkning 50-100 ggr.
A.
Utgångspunkt för nedanstående schema är Telinga-kretsen med den lägre förstärkningen (ca 56 ggr). Skulle möjligen kunna fungera. Hänger man sedan på en aktiv balanserare som SSM2142 eller DRV134, höjs förstärkningen med 2 ggr. Kan man möjligen sänka förstärkningen i första steget något? Hur gör man? Kan då lite nivåer klaras i kretsen? Var ligger gränserna för in- och utnivåer vid hyggliga distorsionvärden? SSM2142 behöver rejäl insignal för att inte brusa, 1V in ger S/N på 94 dB. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/telinga.pdf
B.
Utgångspunkt för detta schema är Alice-kretsen utan utgångsteget. Efter ingångsteget med 2N4416 kan man väl hänga på en INA217 följd av SSM2142? Vad gör man med de streckade komponenterna från Alice-schemat? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/alice.pdf
Gemensamt för A och B.
Hur stort behöver man göra motståndet till jord på ingången? 5 GOhm resp. 1 GOHm, ger väl lågfrekvensavskärning vid ca 0.6 resp. 3 Hz? Det är lättare att hitta små 1 GOhm-motstånd….
OPA1632 som tidigare nämnts verkar kräva låg impedans hos steget före, tvärt om vad som gäller för denna applikation där utimpedansen verkar bli hög från FET-stegen.
Flint skrev:Rock'n Roll.

RogerGustavsson skrev:Nja, jag är ju lekman.... Ser elegant ut med bara en aktiv "mångfoting". Antar att hela klabbet måste sitta nära mikrofonkapseln för att fungera. Inimpedansen måste väl vara klart godkänd för direkt koppling till kapseln? Lite lägre förstärkning är kanske önskvärt och realiserbart.
Möjligen kan man införa några frekvensgångskorrektioner för att motverka basfall eller presenshöjning. Tänker på en inbyggd NOOLOM-funktion (Ingvar Öhmans artikel i MoLt). Mina njurar faller rätt rejält vid upptagning från ca 2 m och en höjning kring 6-7 kHz har de också.
RogerGustavsson skrev:Kollade på Elfa hur stor kondensatorn C5 blir. 2200µF skulle kunna vara lämpligt för god utsträckning av frekvensomfånget men den blir alldeles för stor.
Flint skrev:Jag tycker att det ser alla tiders ut. Men en fråga. Varför tar du inte dc-servosignalen efter andra IC:n? Har du någon speciell anledning till det?
Flint skrev:Räcker det inte med den heta sidan, och den kalla följer med?
RogerGustavsson skrev:Sigurd!
Har kollat lite mer på ditt schema med OPA4134. Det är lite otydligt textmässigt.
1. R1 och R2 ger förstärkningen i A. R1=10 Ohm men vad står det på R2? Går det bra att höja dessa med en faktor 10?
2. B står för servoverkan.
3. Kring C och D ser det inte riktigt lika ut. R3 och R4 verkar inte ha samma värden.
4. Om jag vill införa en bashöjning kan jag väl göra det kring C och D?
5. C10, C11, C100 och C101 är väl avstörning av matningsspänningarna? Närheten till batterierna (1-2 cm) gör kanske dessa överflödiga?

Flint skrev:35dB är 56ggr förstärkning. Egentligen ligger den lite högre men det syns inte på bilden.
Tror det var 59ggr 35.4dB. Det är samma nivå som tidigare och disten är densamma.
Jag valde att visa i dB för att enklare se -3dB-nivån.
Så här ser det ut linjärt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster