ochPiotr skrev:
Fint, nu är vi på G! Taktilinformation är i princip det enda jag saknar från hörlurslyssning. Taktilitet är nice. Du vet om att det taktila blir förstört av rumsresonanser och efterklang va? Dynamiken blir starkare om man sänker efterklangen ner till ca 0.2-0-3s men det räcker inte med vanligt möblemang som du föreslår.
Piotr skrev: Ett normalt vardagsrum är i regel extremt dåligt på att släppa fram den inneboende dynamiken musiken.
Angående "det taktila" så förstår jag inte riktigt vad du menar med att det förstörs av efterklang? Men jag håller med om att det påverkas av rumsresonanser i basområdet.
Angående dynamiken, uppfattar jag dig som att du menar att det normalmöblerade rummets akustik påverkar uppfattningen av dynamik negativt vid uppspelning av inspelad musik jämfört med ett mer dämpat rum. Vad beror det på isåfall?
Jag är inte säker på att det behöver vara så.
Med det menar jag "ge intryck av rymd" ungefär.Piotr skrev:
Sen undrar jag vad du menar med "illusion av rumsinformation"?
Piotr skrev:
Själv älskar jag att höra rumsinformationen på mina skivor. Genom att kontrollera rummets förvanskande resonanser och efterklang + tidiga reflexer så framträder inspelningens dimensionalitet på ett mycket tydligare (och i mitt tycke trevligare) sätt.
Ja, frågan är ju just hur mycket rummets akustik ska kontrolleras. Inte ekofritt och inte helt odämpat. Jag tänker mig att högtalartilverkare har en tanke om att deras högtalare är designade för att fungera som tänkt i en viss akustisk miljö.
Den sjunde november skrev jag i ett svar till dig i en annan tråd: "Många påståenden och exempel på myter som frodas här"
Det är inte att beskylla dig för att "leva på myter" typ. Jag menade inte så i allafall.
/Patrik