Var går hörbarhetsgränsen för THD?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-06 22:46

Zzombie skrev:Jaha, där ser man. Vad blev det av TIM, DIM och IIM då?

Ja, jag vet inte, men inte används de väl särskilt ofta numera?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-06 23:29

Jag är övertygad om att grabbarna som pysslar med att utveckla förlustkomprimeringsalgoritmer har tagit fram egna algoritmer för att sätta ungefärliga siffror på förvrängningars hörbarhet. Nån som känner någon som pysslar med sånt? På Fraunhofer, Ericsson, CodingTechnologies, Skype eller rent utav Terracom eller så? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 00:02

BasPer skrev:Jag är övertygad om att grabbarna som pysslar med att utveckla förlustkomprimeringsalgoritmer har tagit fram egna algoritmer för att sätta ungefärliga siffror på förvrängningars hörbarhet. Nån som känner någon som pysslar med sånt? På Fraunhofer, Ericsson, CodingTechnologies, Skype eller rent utav Terracom eller så? :)

Jadå, det finns modeller för örat som de använder för att optimera sina modeller emot. De gör ibland lyssningstest i datorn, med simulerade lyssnare.

Nackdelen är förstås att allt står och faller med modellens ackuratess, fördelen är att det går så mycket lättare än att ragga ihop en lyssnarpanel och att det blir "objektivt".

Jag tror inte att modellerna är så hemskt bra för hifibruk, dock.

Lyssningstest är nog trots allt fortfarande vanliga när det gäller kodare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-07 00:54

Får datorn veta vad den lyssnar på i förväg, eller är det blindtest?

Man kanske kan hänga en filt över bildskärmen så den inte ser .... ? :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-07 11:13

Poängen är förstås inte att sluta med lyssningstest, utan att skaffa sig ett bättre mätetal för hörbar förvrängning för att ha något att skriva i databladet och kunna sålla bort de värsta förbrytarna. Och så är det naturligtvis kodningskillarna gör också... De testar en miljon olika kodningsparametrar mot modellen, och väljer sen ut de bästa tjugo för ett riktigt lyssningstest.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 11:16

BasPer skrev:Poängen är förstås inte att sluta med lyssningstest, utan att skaffa sig ett bättre mätetal för hörbar förvrängning för att ha något att skriva i databladet och kunna sålla bort de värsta förbrytarna. Och så är det naturligtvis kodningskillarna gör också... De testar en miljon olika kodningsparametrar mot modellen, och väljer sen ut de bästa tjugo för ett riktigt lyssningstest.

Ja, just så.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 11:24

Svaret är 42 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 11:28

Kaffekoppen skrev:Svaret är 42 8)

På vilken fråga?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 14:18

Vad är meningen med livet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-07 14:24

Kaffekoppen skrev:Vad är meningen med livet.

Ajfasen, jag som är 43... :cry:

Föregående

Återgå till Teknikforum