Moderator: Redaktörer
Christer_Tamm skrev:subjektivisten skrev:Christer_Tamm, Ja, felaktig grund! Det är lika felaktigt som att alla LTS:are inte hör med öronen utan BARA läser sig till vad som är bäst. Eller menar du att det är så?
Kan du berätta specifikt VAD som är felaktigt med påståendet? Att du tycker så framgick redan för någon dag sedan. Att bara upprepa det som du gör nu tillför ingenting.
mattepatte skrev:Bevisa det lilla vännen![]()
Du och begreppet "bevis" hänger inte riktigt ihop vill jag minnas.
Tyck vad du vill men angrip inte andra åsikter som dessutom har god grund.
subjektivisten skrev:Ja, ditt påstående att ALLA som lyssnar mkt på vinyl gör det p g a vissa färgningar. Helt utan korrekta bevis och framförallt totalt felaktigt.
norman skrev:mattepatte skrev:Vi får piska varandra med nogsamt korrugerade aluminium band
Brrr, finns nog inget värre än det...
Naqref skrev:MP: man kan få uppfattningen att du inte delar Subjektivistens erfarenheter!
Christer_Tamm skrev:Vad jag däremot påstått är att det är vinylens tekniska brister som gör att den låter trevligt. Trevligheten missuppfattas dock ofta som att vinyl skulle vara en bättre *återgivare* än CD, när det i själva verket är precis tvärtom.
mattepatte skrev:Från början var det för mig en diskussion med Kraniet om varför han tycker att en av hans gamla Deep Purple plattor låter bättre på vinyl än på cd.
Zubi tycks mig hoppa ganska vilt mellan ämnena med påståenden om vad andra påstått. Tråkigt att det går hem.
Kraniet skrev: har flera gånger undrat var alla artiklar Öhman måste skrivit finns..![]()
väldigt trevlig förklaring av cd-formatet.. men jag förstår inte riktigt vad man vinner med mer högupplösta system.. frekvensmässigt verkar ju cd återskapa signalen korrekt?
Är det bara mer dynamik och mer frekvensomfång? Lägre brusgolv också kanske men det ingår väl i mer dynamik..
trevligt också att få sina egna lyssningsintryck verifierade.. Brända skivor låter sämre* och amerikapress låter(är) bättre än europapress..
* ja dom behöver inte låta sämre. så länge brännaren är tillräckligt stabil och inte producerar mer svårläst signal så ska kopian inte skilja sig från originalet. dock undrar jag hur mycket av denna stabilitet som verkligen går att få till i en brännare för normala pengar. Känns som att en vanlig datorbrännare inte är tillräckligt stabil..
Isidor skrev:Förklaringen med sincar är trevlig, men för den "kantapproximerade" sinusvågen i exemplet är man nog en aning närmare verkligheten om man bara konstaterar att det räcker med att skicka signalen genom ett lågpassfilter så har man... voilá - en sinus.
subjektivisten skrev:Christer_Tamm skrev:Vad jag däremot påstått är att det är vinylens tekniska brister som gör att den låter trevligt. Trevligheten missuppfattas dock ofta som att vinyl skulle vara en bättre *återgivare* än CD, när det i själva verket är precis tvärtom.
Precis detta herr Tamm. För det är just det jag säger att iaf inte jag och massa andra snubbar som lyssnar mkt på vinyl tycker. Det är något som du själv har hittat på.
Jag säger det IGEN: Jag lyssnar mkt på vinyl p g a att många av dom skivorna jag gillar är bättre mastrade och låter bättre och närmare masterbandet är cd versionen.
Rydberg skrev:CT> Visa det även i transformdomän (frekvensdomän) så torde det bli ännu uppenbarare. Snyggt gjort förrsten, hmm, har ju Matlab 6 på datorn kom jag på nu, mycket bra program.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster