En idé om nätfas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-23 18:51

Morello skrev:...fildelningspöbeln...
sa Bull, va? sa Bill :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 19:07

Bill50x skrev:Problemet kommer tex när ett nytt format dyker upp och den inbyggda spelaren inte klarar av detta. Å andra sidan kan man ha en liten multimediadator som står i en garderob och surrar och så tar man all media strömmande därifrån.

Tja, samtidigt som det förstås är bra att kunna byta ut delar, så är det ju så att innanmätet i en apparat står för en allt mindre del av kostnaden. Att byta hela rubbet skulle förmodligen inte bli särskilt mycket dyrare än att byta en del i en delad anläggning. Speciellt inte om man väger in hur mycket billigare startkostnaden är.

Det är lite som med datorer, förut köpte man ett moderkort med I/O-kort, hårddiskkort, grafikkort, modem osv. Nu sitter allting fastbyggt i laptoppen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 19:08

Morello skrev:8O Ska vara separata enheter av 19" bredd och dessutom skall stapeln toppas av en vinylsvarv. :P

Bill50, såntdär bjäfs är till för MP3-generationen samt fildelningspöbeln. Så det så. 8)

Nu vill vi höra vetenskapliga argument och inte sånt där subjektivt tyckande. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-23 19:41

Svante skrev:Tja, samtidigt som det förstås är bra att kunna byta ut delar, så är det ju så att innanmätet i en apparat står för en allt mindre del av kostnaden. Att byta hela rubbet skulle förmodligen inte bli särskilt mycket dyrare än att byta en del i en delad anläggning. Speciellt inte om man väger in hur mycket billigare startkostnaden är.

Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen. En ganska tung investering om man jämför med faktisktfavvos som en Pioneer dvd-spelare för 599:- och en Denon-receiver för två och ett halvt... Det är ju inte alla som klarar sig med de femton watten i Denon M33 :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 19:52

Bill50x skrev:Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen.

Det är väl ungefär det jag menar, den kombinationen behövde inte kosta så mycket om den satt i samma låda.

Sen kan det iofs vara så att de har så kort serie att utvecklingskostnaden står för en (alltför) stor del av kostnaden och då är det ju kört förstås.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-23 22:28

Svante skrev:
Bill50x skrev:Det beror ju helt och hållet på vad det är man köper. En Linn eller Naim komplett-apparat med dvd-spelare, tuner, femkanalsslutsteg etc landar väl på 30 eller 50 tusen.

Det är väl ungefär det jag menar, den kombinationen behövde inte kosta så mycket om den satt i samma låda.

Alltså, den sitter ju i samma låda (t.ex. Linn Classik). Kostar mycket gör den ändå. Men det man ska komma ihåg är att priset sällan har alltför stor relation till produktionskostnaden när det gäller sådana här produkter. Priset sätts i första hand för att passa en tilltänkt målgrupp.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 22:33

Magnuz skrev:
Svante skrev:

Alltså, den sitter ju i samma låda (t.ex. Linn Classik). Kostar mycket gör den ändå. Men det man ska komma ihåg är att priset sällan har alltför stor relation till produktionskostnaden när det gäller sådana här produkter. Priset sätts i första hand för att passa en tilltänkt målgrupp.

:oops: Ok, jag läste visst lite slarvigt. 30 kpix för en combo... 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-23 22:59

Svante skrev: Ok, jag läste visst lite slarvigt. 30 kpix för en combo...

Visst serru, världens dyraste klockradio. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 00:01

Magnuz skrev:Priset sätts i första hand för att passa en tilltänkt målgrupp.

Ja, eller för att spegla en (upplevd) prestandanivå. Dvs man sätter priset efter hur bra det låter i jämförelse med andra liknande produkter. Låter det bättre kan man ta mer betalt. Oavsett produktionskostnaden.

Det var väl dessutom länge sedan en produkts pris speglades av produktionskostnaden? Ofta sätts priset efter "nyttan", om en vara ger mig en årlig besparing av X kronor så kan väl ett pris på 10 % av detta anses skäligt (eller vilken proportion man nu väljer, detta är ett teoretiskt resonemang). Även om produktionskostnaden bara är en promille av detta pris.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-24 00:25

Bill50x skrev:Ja, eller för att spegla en (upplevd) prestandanivå. Dvs man sätter priset efter hur bra det låter i jämförelse med andra liknande produkter. Låter det bättre kan man ta mer betalt. Oavsett produktionskostnaden.

Tveksamt. Hur "bra det låter" är ju en synnerligen subjektiv fråga som det troligen finns ganska många skilda åsikter om. Det är nog snarare så att priset avgör den upplevda prestandanivån.

Bill50x skrev:Ofta sätts priset efter "nyttan", om en vara ger mig en årlig besparing av X kronor så kan väl ett pris på 10 % av detta anses skäligt (eller vilken proportion man nu väljer, detta är ett teoretiskt resonemang). Även om produktionskostnaden bara är en promille av detta pris.

/

Tveksamt igen, jag skulle gissa att i de flesta fall sätts priset till det värde som beräknas generera mest intäkter (inte nödvändigtvis bara för produkten i sig, utan som ett led i en strategi för ett helt produktsortiment).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-24 02:17

Morello skrev:8O Ska vara separata enheter av 19" bredd och dessutom skall stapeln toppas av en vinylsvarv. :P

Bill50, såntdär bjäfs är till för MP3-generationen samt fildelningspöbeln. Så det så. 8)

Jag är inte så noga med att det skall vara just 19" bredd, men i övigt håller jag nog med dig. En låda per disparat funktion är en rätt bra princip. I synnerhet när det gäller källorna. De måste ju vara utbytbara om nya standarder kommer.

Fast å andra sidan... Jag gillar verkligen den där lilla Denon-apparaten med Cd-spelare, tuner, försteg och slutsteg ihopbyggda. UDM31 eller vad den nu hette i någon generation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 09:59

Mitt inlägg var ironiskt menat. :)

Jag gillar dock 19" då det är en standard.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-26 14:51

Jag var inte ironisk i mitt inlägg dock, och för att ha varit ironisk i ditt inlägg påminner din anläggning påfallande mycket om just det du beskriver... 8)

Disparata delar i 19" och med vinylsvarven på toppen! Disparationen är ju till och med så långt gången hos dig, att du har DAC:en separerad från CD-spelaren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum