celef skrev:1.Högtalare ska ha rak frekvensgång
2.Högtalare ska ha en jämn och välkontrollerad spridning
3.Högtalare ska ha en bred frekvensåtergivning.
När dessa är uppfyllda tycker de flesta personer att högtalaren låter bra. Dvs man föredrar en högtalare som har dessa egenskaper före de som inte har dessa egenskaper.
några fabrikanter som är petiga med detta är energy och revel, och dom får inte alltid god kritik. jag inbillar mig att en helt "korrekt" högtalare kommer att älskas av alla
Ja men vilka är det som inte gillar dom? Nån hifiskribent i nån blaska som är betald att inte tycka nåt är bättre än annat, elelr som är så förblindad av sin egen soundpreferens att allt som låter annorlunda är sämre?
celef skrev:Intressant dock är att de som funderat mykcet på detta med spridning. Tex Linkwitz, von Schweikert, Öhman, Snell har alla valt en mera 8 (eller njure) liknande spridning. Dvs en spridning som är riktad framåt men bred och gradvisbegränsas uppåt i frekvens men dock med bakåtriktad diskant/eller dipolens båktriktade ljud.
Slump? Ja jag vet inte.
vad jag vet så är det bara linkwitz av dem du nämner som sysslar med dipoler (8), dom andra ägnar sig väl åt vanliga framåtriktade konstruktioner som delvis är rundstrålande i basen och ibland kompletterade med "rundstrålning" i diskanten
ja precis det jag säger om du läser det en gång till.
Men visst kommer det alltid finnas dom som har sina egna preferenser. Men ett högt personligt ljud har inget med ljud
återgivning att göra. Då har man istället ett musikinstrument eller en ljud
förvrängare. Men då pratar vi också om nåt helt annat.
Min far stälelr in EQn som en hängmatta. Låter inte väldigt korrekt i mina öron men han verkar gilla det. Men det betyder ju inte att det är korrekt för den delen. Det är bara så som
han gillar det. Men du hittar förmodligen lika många som gillar det och lika många som inte gillar det.
Poängen med NRCs undersökning är att majoriteten av alla personer gillar högtalare som uppfyller de 3 punkterna. Förutsatt att de inte vet vad de lyssnar på så de inte färgas av förutfattade meningar osv.
edit: som sagt har jag inte läst NRCs studie. Men jag antar (har för mig Isidor sa nåt om det också) att det var en dubbelblind studie på flera hundra/tusen personer.