4.0 och Dolby Digitals komprimering av centerljudet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 01:13

Svante skrev:
petersteindl skrev:
Svante skrev:Alltså, med möjligheterna som finns numera att cadda och framförallt beställa kort så blir man ju lite sugen på att börja med det igen.

Vad kostar den däringa Orcad?

Då jag kollade på att köpa in OrCAD PCB Designer with PSpice kostade den 34 000 kr + moms. Jag vet inte vad den kostar idag.

Urk, det var lite mer än man vill slanta upp som privatperson. Jag får väl höra om de kan vara intresserade av att byta mot en Basta!-licens :lol: . PSpice kan man väl vara utan, kanske.

petersteindl skrev:Det är roligt att rita scheman, simulera och cadda med Orcad. Den fixar Gerber på ett snyggt sätt.

Lycka till med projektet. Jag har själv funderat i dessa banor under en tid dock vill jag ha lite mer funktioner i Bremens apparat. Har nämnt detta för Naq i somras.

Hmm, nuskavise... Som vanligt är jag oinformerad om det mesta. Är alltså det som Nq har ritat åt dig, för försäljning i Bremen? Finns det alltså två konkurrerande potentiellt kommersiella produkter?

petersteindl skrev:Men det verkar kunna bli en utmärkt och välbehövlig liten DIY apparat :D

MvH
PS

Ja, jag hoppas att jag inte rör till för mycket i grytan bara när jag föreslår det. Jag såg behovet och trodde nog inte att någon skulle ta fram en sån när Ingvar sa att det inte gick att lösa med existerande produkter.

Nej, jag tror att Naq har fixat själv innan vi pratade om det. Jag tycker att det skulle vara jättekul om du fixade en supermegamojängburk :D typ.

Dessutom tror jag inte att Ingvars och Bremens kommer att konkurrera med varandra eftersom Ingvar har sina knep å knåp å specialfunktioner och jag kommer att ha mina och dessa kommer inte att vara lika. Min burk tar tid att få fram, hur det är med Ingvars vet jag inte.

Vad gäller priset på Orcad så kan du klara dig med PCB Designer
Ring Gateline för pris. Säg att du skall utvärdera den och att du undervisar på KTH :D Dom kanske är snälla.

http://www.gateline.se/produkter/orcadpaket.asp

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-02 02:35

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Jag håller ju på att ta fram en sådan där apparat (som förvisso kan en
massa annat också). Kanske dags att lägga ned det projektet? :?

Det låter nästan så.

Vh, iö

Är nyfiken på detta. Exakt vad är din tanke med det projektet?

Manifestet skrev:Kanaladministrationsapparat – chad
På grund av ett antal mer eller mindre anmärkningsvärda brister i de standarder som anger hur kanaladiministrationen skall hanteras i system konfigurerade på annat sätt än ”en fullregisterhögtalare för varje kanal + subwoofer”, har Ino Audio en kanaladministrationsapparat under utveckling. Den är baserad på följande önskemål:
1. Alla kanaler skall få hanteras med maximal upplösning i den digitala världen = ingen processing + full signalnivå!
2. Det bör vara möjligt att använda en systemuppställning med fantomcenter, utan att behöva lyssna på ett illa komprimerat/limiterat ljud, såsom i synnerhet sker då DD enligt gällande standarder används. (En kompressor kopplas in när inte alla kanaler representeras av en högtalare, i DD-standarden.)
3. Man bör ha 3 möjligheter med avseende på dialogkanalen. A – att använda fantomcenter, B – fantom-mode under 300 Hz + en (liten) centerhögtalare vid frekvenser högre än så, eller C – att använde en centerhögtalare fullregistrigt. I både fall A och B är det viktigt att fantominformationen kommer från V+H, och inte från .1-kanalen!
4. Man bör ha möjlighet att öka nivån på dialogkanalen för nattlyssning – oavsett om man har fantomcenter för hela registret, fantom¬center under 300 Hz + centerhögtalare däröver, eller centerhögtalare för hela registret. Nivå-boostning kan ske med volymkontroll (från +0 till + 10dB) eller i tre fasta steg (t ex 0, 3 eller 6 dB)
5. Man bör ha möjlighet att välja eller välja bort .1-kanalen (utan att förlora basljud från de resterande kanalerna, såsom sker som nuvarande standard är skriven).
6. Man bör ha möjlighet att skicka LF-information från dialog- och ambiens-högtalarna till V- och H-front (och inte till .1-kanalen som den tokiga standarden föreskriver – ty då försvinner den helt om man väljer att avstå från .1-kanalens ljud, vilket ofta är en utmärkt idé att göra!), eftersom man då automatiskt får basen till rätt ställe oavsett man man har eller inte har basmoduler.
7. Man bör ha möjlighet att välja om surrundhögtalarna skall användas i en 5.1-, 6.1- eller 7.1-konfiguration (givet upp till 7.1-signaler som matar chad).
8. INGA kanaladministrativa omkopplingar skall påverka signalnivån, således att man enkelt kan undersöka inverkan av varje manöver – utan att behöva kalibrera om systemet med avseende på nivåerna mellan varje omkoppling.
9. ALLA val skall kunna göras med direkt manövrering! (Alltså med EN knapptryckning - utan komplicerade menysystem.)
Detta är grunderna för hur chad har utformats. Om allt går som jag hoppas skall chad vara färdig som konstruktion före 2007 års slut, och komma i produktion under 2008.

Jag ser gärna att IÖs apparat ser dagens ljus, i alla fall. Kan man förebeställa?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 06:18

Almen skrev:Jag ser gärna att IÖs apparat ser dagens ljus, i alla fall. Kan man förebeställa?

Jag med! Lägger en beställning direkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-02 09:30

Naqref™ skrev:Jag har värden på en sådan koppling hemma i lägenheten. Lite annorlunda kretslösning men säkert inte sämre. Kan slänga upp den senare kanske?

Belgisk witbier. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-02 09:42

Ingvar, är namnet på din apparat en hyllning till rock/funk-trumslagaren Chad Smith? :D
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-09-02 10:06

Svante skrev:Det är ju inte "rocket science" precis, det är ju bara en mixer.

Exakt. Och görs aktivt på ett bra sätt som du visade, med eller utan trimfunktion.

Är man riktigt vrålsnål så går det att göra passivt också, om man har lite gain över i förstärkaren. Det provade jag för ett par år sedan. Det var en hyrfilm där dialogen var svår att höra och där textningen inte ville funka. Det tog tio minuter att genomföra. Fyra motstånd, rca- och krokodilklämesladdar (jag hoppade över bakkanalerna). Det funkade, men gainen fick stå 10dB högre än vanligt. Filmen var kass, så det gjorde inte mycket nytta ändå. Det visade sedan att vi inte hyrt den filmen, utan fått en film vi inte beställt. :roll:

Eftersom vi har hyrfilm i brevlådan så har man ibland valt filmen för flera månader sedan och då är det inte alltid man kommer ihåg vad man beställt... Det gick dock att se i listorna att denna var felleverad...
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-09-02 10:14, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-09-02 10:13

En sak som jag funderar på är att vissa filmer lider av vidriga kamfiltereffekter från ambiensen (som jag gissar legat i bakkanalerna) när ljudet nermixats till ett stereospår.
Om det så att samma ljud kan ligga både i sidokanaler, mitt och tidföskjutet och trixat i bakkanalerna så får man stora problem att mixa ihop dem till stereo eftersom de kan förekomma både fasfel och fördröjningar.

Kan detta vara ett problem i praktiken med 5.1 spåren, eller rör det sig bara om taskigt ihopslängda stereospår?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-02 13:15

Att implementera funktionen med adekvat resultat är hur lätt som helst, men att implementera så att brusnivån stannar under tex 120-140dBV är inte trivialt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-09-02 13:33

(Ignorera detta/PM:a om det känns alltför OT)

Jag har gjort en observation vad gäller nedmixning plus "tonartskompensation" för PAL. Alltså, med Intervideo WinDVD och uppspelning i stereo får jag konstiga effekter om PAL Truspeed är inkopplat. Istället för en stabil stereobild flyter röster omkring mellan kanalerna. Jag har ingen aning om samma sak sker vid uppspelning i 5.1. Brasklapp för att jag inte har någon större koll på om de olika filmer jag sett (DVD, xvid etc) verkligen behövt korrigeras och vilka ljudformat de faktiskt använt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-02 14:05

Morello skrev:Ingvar, är namnet på din apparat en hyllning till rock/funk-trumslagaren Chad Smith? :D

Snarare Chad Wackerman, tror jag. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-09-02 14:23

Morello skrev:Att implementera funktionen med adekvat resultat är hur lätt som helst, men att implementera så att brusnivån stannar under tex 120-140dBV är inte trivialt.

Nä, men inte särskilt svårt heller...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-09-02 15:53

Jag vill ha chad!

Oavsett vem den är en hyllning till.

Tycker att det verkar som att Ingvar har tänkt igenom hur den skall
fungera optimalt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-09-02 17:21

En Chad vore toppen!

Öhman du brukar ju inte sätta några tidsramar på dina projekt men jag undrar om det är något som saknas idag för att Chad inte ska bli klar?. Är det några komponenter som inte har dom rätta värderna eller något annat?

Anledningen till att jag frågar är att du har ju alltid varit/är en väldigt hjälpsam person som man kan ringa till och få svar på frågor och du tar dig alltid tid.

Så även om jag inte kan hjälpa dig att lösa några tekniska problem så kanske någon annan här på faktiskt kan. Det skadar ju inte att fråga och jag och kanske andra skulle gärna hjälpa till om man kunde. Ett sätt att ge tillbaka för all hjälp och saklig information som du delat med dig.

MVH/Thomas

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2008-09-05 12:10

Med Denon 2308 kan man göra det här:
Bild

Om jag inte har förstått det fel så kan den alltså göra det som efterfrågas i den här tråden, alltså nermixa utan komprimering?
/Alex

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2008-09-06 09:42

Channel Administrator är väl en tänkbar koppling, eller är det för enkelt? :)

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2009-01-04 14:35

Naqref™ skrev:Jag har värden på en sådan koppling hemma i lägenheten. Lite annorlunda kretslösning men säkert inte sämre. Kan slänga upp den senare kanske?

Det skulle vara mycket intressant att se.

Utan att veta riktigt vad jag gör så har jag byggt en mixer för center och LFE (tråd finns under DIY) och noterat att centern behöver läggas -3dB i höger och vänster, men LFE verkar behöva vara typ 10dB starkare.

/Thomas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-04 15:29

Morello skrev:Att implementera funktionen med adekvat resultat är hur lätt som helst, men att implementera så att brusnivån stannar under tex 120-140dBV är inte trivialt.

Nej och under 160 dBV är det ännu svårare...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-04 16:30

Svante skrev:

Duger inte 150 dBV då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2009-01-05 14:33

AlexFranzen skrev:Med Denon 2308 kan man göra det här:
Bild

Om jag inte har förstått det fel så kan den alltså göra det som efterfrågas i den här tråden, alltså nermixa utan komprimering?

I Denons 09-serie verkar alternativet finnas i 1909 och uppåt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-01-05 14:39

Hur mycket dyrare blir det att köpa en bra Ino-center som matchar typ pi60?

mvh/harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 14:41

Det blir väl närmast en i14.... typ runt 8 papp i rå MDF...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-05 14:55

Fast i14 är ju stereosystemskompenserad och det vill man inte ha i en center (inte för att det är en avgrundsdjup skillnad). Bättre att välja en av centrarna då. Typ dialog 2.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 14:56

Räcker den till då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-05 15:01

Kaffekoppen skrev:Räcker den till då?

Det får man testa. Annars är det väl bara att gå upp till d3. Fast det bästa är ju att köra med custom cinema hela vägen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-05 15:19

Svante skrev:

Ja? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-01-05 16:10

Så...

Detta är något jag kastar ihop med den vana jag har. Utan PCB :)

Men jag behöver verifiera att det blir rätt i ett 4.0 som jag kör:

V/H 0dB
C -3dB till V+H
LFE +7dB till V+H

Korrekt?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-05 16:47

bosco skrev:I Denons 09-serie verkar alternativet finnas i 1909 och uppåt.

I alla modeller? :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2009-01-05 18:36

Ja, "alla" tre. Finns ju inte så många -09.

Jag kollade manualerna för de receivrar som är current, av dessa är det bara 1509 och 1709 som saknar den här inställningsmöjligheten.

Modeller som har den är alltså:

AVR-4308A
AVR-3808A
AVR-2809
AVR-2309
AVR-1909

+ utgångna modeller

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-05 22:27

Fan, funderar ju på en förstärkare med alla nya ljudformat kanske skulle kolla upp dessa då, folk lär ju sälja dom snart för senaste modellen. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-06 03:08

Tips: vänta!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum