Aha, en Citroën-tråd!
Mina CX har elektrisk omkoppling för höjderna. Men men, det är samma mekaniska i andra änden, för omkopplaren går till en elmotor mitt under som drar i stagen till höjdregulatorerna. Den motorn vill man gärna smörja en eller två gånger under bilens livstid, varje 10.000 mil eller så.
Min XM har den gamla mekaniska spaken igen.
C5 vet jag inget om, har den helektrisk styrning? Med små elektriska sensorer för höjden? Skulle inte förvåna mig ...
Men LDS .....

Det är ju inte ens grönt .....
Det är ju mer och mer hydraktiv från Xantia/XM och framåt, är du säker på att hydraktiven behåller mjuka läget när man väljer förhöjt? Jag har ingen aning, det där styrprogrammet skulle jag vilja titta i.
Däremot så är det ju rätt illa konstruerat med sensorn runt gaspedalen på XM, hydraktiven slår på direkt när man rör pedalen. Enkelt att modifiera om, både gas och hydraktivlampa.
Den senare har jag kopplat så man ser när det är hårt och när det är mjukt, inte bara när hårt läge är valt alltså, utan när det verkligen slår om.
För gasen räcker det med en 4148 och ett motstånd vill jag minnas. Det finns många saker att modda i en Xantia/XM så de blir lite mer Citroën-lika.
A propos nollpunkstyrning, väghållning och vindkänslighet, jag har sett nåt gammalt test från Auto Motor und Sport, där dom åker förbi en fläkt som skapar sidvind, och mäter avdriften.
Nån italiensk sportkärra med häst? klarade sig rätt bra, och så Citroën, medan andra mer "normala" bilar blåste iväg sidledes kollosalt mycket.
Man märker samma sak när man kör en CX, den går rakt och stadigt i nästan alla miljöer där vanliga bilar måste krypköra. Enorm skillnad faktiskt.
För att inte tala om vid vägbulor och fartgupp .....
RogerGustavsson skrev: Idag är det väl lika korrekt att kalla dem fjäderben och sådana sitter även fram på Citroën med hydropneumatisk fjädring sedan 1982/3 (BX, XM, Xantia och C5). Vill man ha dubbla tvärlänkar och hydropneumatik får det bli antingen nya C5 eller C6.
Jo fjäderben brukar det heta. Dubbla bärarmar får man i CX också, och dessutom en ram .... ja behöver hjälpram då, men ändå!
C6 verkar annars ganska rolig, man känner igen sig lite mer igen än på de här mellanmodellerna.
.
... kan någon minska bredden på skivspelarbilden däruppe .....

ⓘ De gustibus non est disputandum.