Det SL fipplar med (om jag minns rätt) är väl bara den/de resonans/resonanser som bildas i örongången?
/Peter
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:HD650 har mindre kåpor, hårdare muffar samt en bygel som pressar mer på huvudet...
IngOehman skrev:Jag är inte på det klara med vad SL håller på med, men det tycks mig som om han antingen försöker ta fram någon sorts "komfortfärgningar" som skall göra att kan slipper lyssna med sina egna örons
resonanser, eller är det helt enkelt så att han inte har tänkt igenom det hela ordentligt? Eller är det jag som missat något?
Det tycks mig som om målet för honom har varit att skapa en eq som gör att alla frekvenser "låter lika
starkt", vilket ju inte har någonting med musikåtergivning att göra, för så är det inte live.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Tycker alltså att det är på sin plats att visa antingen hur börvärdet ser ut
för att ge en psykoakustiskt rak tonkurva* vid avspelning av en stereo-
fonisk inspelning (så att man kan jämföra med den tonkurva som lurarna
defacto ger), eller att man visar en för dessa egenheter redan korrigerad
kurva (alltså en som ser rak ut, på en ur denna aspekt perfekt lur).
Men denna felaktighet i tonkurvan gäller väl bara för ljud som ligger mitt i mixen, om jag förstått dina tidigare redogörelser rätt. Då duger det väl inte att låta hörlurens tonkurva vara specad efter just denna signal bara?
Dessutom, hur många dB rör det sig om, egentligen? Jag har sett uppgifter på att det rör sig om ett par, tre dB, ungefär. Av vad jag sett av tonkurvor för lurar, så är variationen mellan lurar och över frekvens mycket större än så.
Jag läser gärna mer om detta!
Piotr skrev:RogerJoensson skrev:HD650 kallas där "balanced HD650":
direktlänk
Dom gör ju en stor grej av att byta kablar på det där stället...
Jag upplever att mina rullar av längst ner. Jag upplever inte heller den där baspuckeln. Men det kanske ändras när dom fått gå några månader till.
Ja titta där finns ju HD650. Deras mätresultat motsvarar mina väldigt väl.
Ung. samma nivå vid 1-2k och sedan högre nivå från HD600 än hd650 i toppen.
Vid låga frekvenser en mindre skillnad (5dB) mot min mätning (8dB).
Piotr skrev:Nu måste jag kika i MoLT för att se hur de mätningarna ser ut.
Svante skrev:Intressant diskussion det här om hörlursprinciper. Vad de ska heta har jag inte så mycket uppfattning om, men jag kan tänka mig åtminstone tre konfigurationer för vanliga lurar:
Jag funderar dock på detta som Ingvar skriver:IngOehman skrev:Det är faktiskt tvärtom. Tätheten spelar normalt ännu större roll för öppna lurar.
Likheten mellan slutna lurar och öppna lurar är att membranen fjädrar mot något. I de förstnämna fjädrar membranet mot sin upphängning + mot en innesluten luftvolym, i de sistnämnda bara mot upphängningen. Vi kan dock hypotetiskt tänka oss att det blir samma fjädring. Så vad är skillnaden då? Jo att en sluten lurhalva som inte har ett huvud att trycka mot är en kulstålare, medan en öppen lur som inte har ett huvud att trycka mot är en 8-strålare, eftersom ljudtrycket från membranets baksida finns tillgängligt.
Båda lurarna har när de sluter tätt mot ett huvud en tryckkammare mellan membran och huvud, som signifikant ökar ljudtrycket vid låga frekvenser, men när läckage uppstår så drabbas den öppna luren inte bara av an förlust av denna tryckkammare, utan dessutom kommer bakvågen in och interfererar destruktivt, det vill säga ger utsläckning.
Kort sagt - öppna lurar är ännu känsligare för otäthet, än slutna.
Jag vill påstå att principen längst till vänster inte är en 8-strålare, åtminstone inte i närfältet (där ju örat sitter).
Svante skrev:Hänger man luren fritt och mäter på långt håll blir den förstås det, men nära membranets ena sida beter sig luren helt annorlunda. Man kan se det som att man lyssnar nära den ena "polen" i en dipol.
Svante skrev:Eftersom avståndet till ör-sidan av membranet är mycket kortare än avståndet till utsidan så kommer ljudet från ör-sidan att dominera.
Svante skrev:Ljudet intill örat blir därför mycket likt en vanlig högtalares. Ljudtrycket vid örat blir, precis som för en sluten högtalarlåda, proportionellt mot konens acceleration. Det blir därmed en spektral skillnad på 6 dB/oktav mellan fjärrfält och närfält.
Svante skrev:Det är det här som gör att ljudet från "någon annans" lurar ofta är alldeles för diskantrikt. Man hör bara cymbalerna. Personen som lyssnar nära lurarna däremot hör (idealt) en rak tonkurva.
Svante skrev:Ovanstående talar för att en springa orsakad av en mikrofon i det vänstraste fallet borde vara rätt liten.
Svante skrev:I mittenfallet sluts det en kavitet kring örat. Här kommer ljudtrycket i kaviteten att vara proportionellt mot membranets utslag, åtminstone vid låga frekvenser vilket är en skillnad på 12 dB/oktav (mer bas) jämfört med det vänstraste alternativet. Här blir det alltså ytterst viktigt att det tätar ordentligt, annar kommer luren att övergå i det vänstraste alternativet och tappa rejält med bas.
Svante skrev:Det högraste alternativet beter sig i allt väsentligt som mittenalternativet; det är bara om det blir en läcka som det blir någon skillnad och i sådana fall så blir den lika minimal som påverkan från den utsidan i vänstraste fallet. Den största skillnaden är att resonansfrekvensen stiger (lite mindre bas jfr sluten låda) och att omgivningen hör mycket mindre av vad man lyssnar på.
Svante skrev:Jag tror att alla tre typerna är vanliga. Den vänstraste ser man dels som elektrostater, men också de som har akustiskt transparenta skumgummikuddar mellan örat och luren. Jag tror, men vet inte säkert att de båda vänstra brukar kallas "öppna", å andra sidan tror jag att de båda högra brukar kallas "slutna". Men vad vet jag.
Hursomhelst, konstruktören av hörluren måste ta hänsyn till skillnaden i spektral lutning mellan den vänstraste och de två andra. Jag har en känsla av att det inte görs fullt ut, och att just läckan som blir kan ställa till det. Kanske görs det en avsiktlig läcka för att få kontroll på hur stor läckan är?
IngOehman skrev:Få kaviteter är helt slutna dock, eftersom det kan skapa otrevliga tryck-effekter för öronen, i synnerhet om man inte sitter alldeles stilla utan rör sig, så man vill som regel inte ha täta lurar som ger lock för öronen om de rörs.
IngOehman skrev:Fel och fel...
Jag skrev inte att det var fel, utan att det är en avvikelse från original-
händelsens upplevelse. Om det är rätt eller fel måste var och en tycka
till om själv.
Men objektivt kan man konstatera att det är inte återgivning i ordets
rätte bemärkelse (alltså att ge originalhändlesen åter) eftersom vi ju
akustiskt live hör olika frekvenser olika starkt (se phonkurvorna).
Så - om man ändrar på det så att man i sina hörlurar hör t ex -20 dB på
inspelningen lika starkt oavsett frekvens, så har vi infört linjär distor-
sion - klangfel. Och rätt så rejält stora dessutom.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster