Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Rak kurva?
steveo1234 skrev:Ja, men om man nu ändå ska justera bassystemet i alla rum så är det väl lika bra att göra subwoofern så frekvensrak från början så att man endast behöver arbeta mot rummets egenheter?
Almen skrev:steveo1234 skrev:Ja, men om man nu ändå ska justera bassystemet i alla rum så är det väl lika bra att göra subwoofern så frekvensrak från början så att man endast behöver arbeta mot rummets egenheter?
Jaa, om man konstruerar den till ett idealt genomsnittsrum, så antar jag att målsättningen är en frekvenskurva som på lyssningsplats ger en upplevelse av rakt frekvenssvar, ja. Samt att man väl bör ha i åtanke att det ändå kommer att behöva justeras.
Men jag vet egentligen för lite om högtalarkonstruktion för att spekulera i det.
steveo1234 skrev:Men då det är betydligt mycket enklare att justera ner än upp så borde man ju isåfall ha en kurva som är så rak som möjligt.
steveo1234 skrev:I mitt tycke är det betydligt mycket bättre än att räkna med en rumsförstärkning som sen inte infinner sig och man tvingas välja mellan att antingen höja nivån bredbandigt alternativt leva med att basen faller av för tidigt.
nolimitsoya skrev:steveo1234 skrev:Men då det är betydligt mycket enklare att justera ner än upp så borde man ju isåfall ha en kurva som är så rak som möjligt.
Men det kommer ju innebära att man bygger lådan mycket större än man hade behövt, eller att den inte kommer kunna spela lika djupt. Det är ju bättre att sikta ungefär rätt och sedan finjustera, än att sikta jättefel och jättejustera.
Almen skrev:steveo1234 skrev:I mitt tycke är det betydligt mycket bättre än att räkna med en rumsförstärkning som sen inte infinner sig och man tvingas välja mellan att antingen höja nivån bredbandigt alternativt leva med att basen faller av för tidigt.
Jo, men till syvene och sist är det ju en fråga om budget, och "för tidigt" blir en subjektiv fråga för en själv och ens grannar. Låga herz kostar!
Lite nyfiken: har du själv "rak frekvensgång" ned till 2 Hz (eller vad du nu kan tycka är "inte för tidigt"), eller är det en långsiktig plan?
Harryup skrev:Är man inte lika/mer känslig i basen för fas och grupplöpstidsproblem än frekvensgångsskillnader? Om en bas låter transientrik och "torr" så tycker i vart fall jag att det låter naturligare oavsett rimlig frekvensgång än om man har ganska rak frekvensgång där man justerat och lyft upp dippar för mycket med en eq. I det senare läget får man inte intryck av rumsresonanser men dedet låter väl utsmetat. Om man däremot klipper bort toppar utan att höja så brukar det låta mycket roligare.
Jag förutsätter att man inte överanstränger förstärkare eller högtalare med lyftningarna utan att det håller sig inom det område dom tål.
mvh/Harryup
steveo1234 skrev:min medlemspresentation).
---
Jag ligger iaf inte sömnlös på nätterna och undrar vad jag missar.)
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], Rollo och 14 gäster