Xiro skrev:Tack för klarläggandena Ingvar. Så lägre frekvenser, t ex, ska på något sätt upplevas svagare när tonkurvan är rak? Jag trodde att kurvorna för "equal loudness" speglar ljudtrycket då man upplever olika frekvenser som lika starka.
Ja just det - och då ser du att ljudtrycket måste vara mycket större vid
låga frekvenser, för att det skall låta lika starkt. Det kan översättas till att
det om man spelar olika frekvenser med samma ljudtryck, så kommer de
låga frekvenserna att låta svagare. Om du vill veta hur mycket svagare så
är det bara att följa ett ljudtryck längs en horisontell linje, så ser du hur
många phon det blir vid olika frekvenser för just det ljudtrycket.
Xiro skrev:Men jag inser att "lika starka" inte är helt självklart. Vid injustering av hem-hifi, ska sinusens nivå upplevas som naturlig genom frekvensregistret?
Naturlig?
Jag har ingen aning om vad du menar med det. Och jag vet heller inte vad
det är för poängen med att försöka justera klangen hos en hem-anläggning
genom att lyssna på sinustoner.

Det enda man kan konstatera att genom
att lyssna på sinustoner är väl just att man hör vissa frekvenser mycket
bättre, t ex runt 3,5 kHz, än andra. I varje fall om anläggningen man spelar
på är ursprungstrogen, det vill säga är korrekt inställd.
Men om du vill ställa in anläggningen är väl bättre att lyssna på ljud som du
vet hur de låter i verkligheten?
Xiro skrev:Och hur definieras i så fall naturlig? (Sinusen är ju som du nämnde ett
tämligen onaturligt ljud för de flesta av oss.) Hoppas jag inte tolkat helt fel
nu.
Vet inte vad du menar med tolka, men vad jag skrev var väl att det är en
dålig idé att lyssna på just sinustoner för att bedöma om ens anläggning är
rätt klangbalanserad för att kunna återge ursprungstroget. Om det är något
som framgår rätt tydligt när man tittar på F&M-kurvorna, så är det väl just
hur OLÄMPLIGT det är att försöka ställa tonkurvan med hjälp av sinustoner
som man lyssnar på.
Xiro skrev:(Känns som när jag var två år och förföljde pappa med frågor som "varför är svart svart?")
Det beror på att den svarta ytan absorberar den elektromagnetiska energin
som bestrålar den, i det synliga frekvensområdet. Att den gör det beror i sin
tur på att den har en yta vars elektromagnetiska impedans är anpassad till
den i luften, således att den elektromagnetiska vägen inte reflekteras, utan
den "fastnar" i ytan och absorberas. Fortfarande finns förstås energin kvar,
men nu i form av värmeenergi, som också är vibrationer men nu mekaniska
på molekylär och atomär nivå.
Lustigt nog återstrålar i varje fall delar av (viss leds bort på andra sätt)
energin såsmåningom på nya våglängder och i viss proportion till hur LÄNGE
som den svarta ytan har lysts på. Ju längre man lyst på den, desto kort-
vågigare elektromagnetsk strålning kommer det från den. Bestrålar man en
yta med extremt hög energi av synligt ljus, så kan den faktiskt till sist bli så
exiterad att den börjar skicka tillbaka synligt ljus - glöda.
Man kan leka med sådana saker med hjälp av ett brännglas och olika svarta
saker.
Xiro skrev:Hur ska man tänka när man justerar in basnivån? (Att musiken ska låta bra
är självklart, men jag menar som en hjälp på traven när man försöker hitta
den där kanske ouppnåbara inställningen som man inte känner behov av att
gå och ändra hela tiden, samt när man försöker tämja toppar och dalar
genom att flytta högtalarna m m.)
Det hoppas jag att jag skall kunna svara på där i Uppsala, eller var det nu
blir.

Men något tumregelsvar blir det inte.
Xiro skrev:Lite off-topic: Jag hör 12,5kHz men inte 16kHz, testat vid ganska låg
nivå (ungefär som normal konversation). Verkar som om mina öron rullar av
kraftigt strax över 13kHz. Och när jag knappt hör 25hz påstår min fru att
det hörs tydligt. Var rullar era öron av?
Sisådär 18 kHz sist jag provade, men det skiljer lite från dag till dag, och
det är i allra högsta beroende av ljudtrycket. Sist jag "provade" var det
helt oavsiktligt, nämligen häromdagen då jag råkade hamna med huvudet
knappt 50 cm framför en högtalare som matades med ungefär en watt och
18 kHz, vilket i det fallet var cirka 95 dB. Det hördes väldigt bra...
Vid rimligare 70 dB hör jag inte längre 18 kHz, i varje fall inte mer än med
nöd och näppe.
Hur gammal är du?
Statistiskt är det helt normalt att höra till ungefär 10 kHz när man är 50 år
gammal och sisådär 13 kHz när man är 40. 16 kHz klarar de flesta i 30 års-
åldern, och sedan hör man eventuellt högre ju yngre man blir, men det är
inte säkert. De flesta hör dock aldrig upp till 20 kHz, och en övre gräns om
17-18 kHz är inte alls ovanlig bland 20-åringar, även om några enstaka hör
upp till 19-20 kHz.
Övre gränsfrekvensen är dock inte så himla allvarlig begränsning, förrän man
får svårt att höra över några få kHz, för då börjar det bli svårt att höra
skillnaden mellan olika konsonanter. Men så illa går det inte på grund av
bara den normala åldersnedsättningen, utan det vill till hörselskador (som
förvisso kan vara genetiskt betingade).
Normala åldersförändringarna naggar dock bara sisådär 10 % på toppen av
audioområdet (hör man till 9 kHz men hörde till 18 kHz när man var yngre,
så är det faktiskt bara 10% man förlorat. Skälet till det är att vi uppfattar
frekvenser logaritmiskt, det vill säga vi uppfattar att det är lika stort om-
råde mellan 9 och 18 kHz, som mellan 4,5 och 2,25 kHz, och det i sin tur är
samma storlek som mellan 1,125 och 2,25 kHz... ...17,5 och 35 Hz) så de
där 10 %en på slutet spelar mycket liten roll, även sett ur ett guldöra-
perspektiv. Jag har haft lyssnare i min lyssningsgrupp vars hörsel haft en
övre gränsfrekvens under 10 kHz, men som excellerat i de blinda lyssnings-
testerna ändå.
Hjärnan vinner helt enkelt över öronen, eller; hur man "lyssnar" är viktigare
än hur men "hör".

Om man alls bryr sig om att höra fel vill säga. Det är ofta klokt att vara
sämre på att göra det om man vill ha glädje av musik.
Jag brukar säga att man som audiofil gör klokt i att alltid träna sin förmåga
tolerera fel, lite mera än sin förmåga att höra felen. Då slipper men förlora
glädjen som det är att lyssna på musik.
Xiro skrev:Gjorde ett annat spontant experiment på jobbet: Eftersom jag inte verkar höra 16kHz så drog jag upp eq:n +4 för just 16kHz i Windows mediaspelare för att se vad det kunde ge. Tyckte mig ana en viss ökad luftighet/öppenhet i kvinnlig sång, lite mer närvarokänsla på något sätt, lite som om jag flyttat fram till första parkett. Sedan när jag testade med Christian Kjellvander så fick jag känslan att equalisern adderade någon slags svag men frän dist, lite som disten brukar göras för en elgitarr. Slog av equalisern och disten minskade, efter en stund kändes den som borta. Kan nämna att materialet var rippat från CD till formatet WMA lossless i högsta valbar kvalitet, och spelades upp från hårddisken.
En eq är inte oändligt smalbandig, så du lär nog höra effekter av den även
en oktav längre ned, även om du inte hör just 16 kHz.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).