Basmoduler i flera ändar av rum och resonanser.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-03 04:20

Hmm, om du har en processor/receiver som du ställer i 7.0 så har du väl ingen LFE att eq'ua separat?
Jag har ungefär liknande koppling. Kör aktivt 3-vägs på framkanalerna och har en Denon-receiver 4308 som jag ställt i 7.0. Har ju då ingen F/E att ens equa separat eftersom den hamnar i framkanalerna.
Så jag förstår inte riktigt din koppling. Skall du köra filtren efter varandra?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-03 07:26

Filtren körs bredvid varandra parallelt och summeras till slutsteget via en special XLR Y-kabel (med lite dämpmotstånd i sig)...

Kör en Primare SPA21 som processor (inga HD format).
Litar inte på att processorn gör rätt med all typ av bassmanagement samt att jag kommer att köra extern prosessor för HD ljud (Oppo-spelare eller dyl) så jag vill ha möjlighet att köra .1 kanalen och summera in den i H&V bas då jag känner för att köra så.

Jag kan försöka göra en skiss på uppkopplingen vid tillfälle...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2009-09-20 09:56

avr7000 skrev:Är det denna du tänker på?
http://www.rpginc.com/products/modex/index.htm

Hmm :P finns för 40Hz :wink:

Är inte det där bara fyra skumplastskivor som är ihoplimmade?!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 10:53

Enligt hemsidan ser den ut så här inuti...

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-20 12:46

Jodå jag har en fantastisk fru
Wife 2.0...

Jag uppgraderade från Wife 1.0, som också var fantastisk på många sätt, men som inte gillade hifi och högtalare.

jag antar att du bytte upp dig på årsmödellen med :lol:

skulle vara intresant och lyssna på alla dessa basar med
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 15:42

profbd skrev:
Jodå jag har en fantastisk fru
Wife 2.0...

Jag uppgraderade från Wife 1.0, som också var fantastisk på många sätt, men som inte gillade hifi och högtalare.

jag antar att du bytte upp dig på årsmödellen med :lol:

skulle vara intresant och lyssna på alla dessa basar med

Du är välkommen att ta bussen hit när jag är klar :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-20 19:40

mineralull skrev:

Modex är upbyggda som en sluten låda med fronten i flexibel vinyl. Vinylens massa och fjädring tillsammans med den inneslutna luftvolymen bestämmer resonansfrekvensen vars Q tas ned utav en ca. 20mm tjock skiva med glas/mineralull strax bakom vinylmembranet.

Dom är mycket effektiva.

/Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-09-20 22:16

Piotr skrev:
mineralull skrev:

Modex är upbyggda som en sluten låda med fronten i flexibel vinyl. Vinylens massa och fjädring tillsammans med den inneslutna luftvolymen bestämmer resonansfrekvensen vars Q tas ned utav en ca. 20mm tjock skiva med glas/mineralull strax bakom vinylmembranet.

Dom är mycket effektiva.

/Peter

Piotr, "flexibel vinyl", är det taget från någon produktbeskrivning och kan förstås som expanderad vinyl, alltså skummad? Ganska ofta är "flexible" synonymt med "expanded" i engelskspråkiga materialbeskrivningar.

Ska man själv spika ihop en panelabsorbent liknande Modex-varianten, behöver man väsentligt högre ytvikt, som Forbo Sarlon Traffics ca 3 kg/m2, än de vanliga golvmattevarianterna man brukar hitta. Data sid 10 i denna: http://www.forbo.se/ModuleFiles/mod_qui ... hyr_SE.pdf

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-21 12:06

Adhoc, vinylen är inte skummad i Modex.

Har också funderat på DIY.

/Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-09-21 13:50

Piotr skrev:Adhoc, vinylen är inte skummad i Modex.

Har också funderat på DIY.

/Peter

OK. Själv misstänkte jag att den var det, alltså tunnt skikt med "hård" gedigen vinyl utåt med tjockare skummad baksida för förbättrad inre dämpning i materialet. För att komma upp i de ytvikter RPG visar, 0,75 psf och 2,0 psf (ca 3,7 resp. 9,8 kg/m²), behövs antingen fyllmedel (loaded vinyl) eller också att panelduken är rejält tjock. Själv lär jag använda gummiduk i stället som finns på jobbet.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-21 17:47

avr7000 skrev: ... Jag uppgraderade från Wife 1.0, som också var fantastisk på många sätt, men som inte gillade hifi och högtalare.
Ja, det var ju verkligen ett giltigt skäl för separation! (Ceasar Francks hustru lar ha sagt: "En man, som skriver sådan musik, måste ha varit otrogen; det hör ni väl?". Hon fick skilsmässa ...)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-22 23:06

Hmmm diy modex verkar ju spännande, kan vi inte göra en tråd om detta!

Skulle men kunna göra membranet av en silicone duk (några mm tjock) på vilken man limmade fast en plåt. plåten centrerad och låt säga halva ytan av siliconeduken... plåten kan ha ett antal gängade hål där man kan skruva fast extravikter för att avstämma den...
En relativt tung svängande massa skulle väl ge ett högre Q-värde för den delen av systemet vilket kanske är önskvärt för att dämpa en smalbandig rumsresonans...

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-23 00:21

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-09-25 00:33

Intressant idé, som ett slavbaselement då, där man hänger på brickor för att variera vikten.

Jag skulle välja ett prisbilligare gummi än silikon. SBR, nitril och EPDM är alla bra mycket billigare. Dessutom är silikon inte så bra mot mekaniskt slitage och går heller inte att måla om man får för sig det. (För ett rum på 25-30 m² / 70-80 m³, rekommenderade Voetmann mig 5 paneler a´120x180x18 cm (ytvikt 3 kg/m² för effektiv absorbtion vid 80-90 Hz.))

Har man inte som jag tillgång till gummiduk på jobbet har Biltema gummiduk i storlek 1000x500 mm i olika tjocklekar för ca 2-hundringen. Jag skulle slänga upp det på en hushållsvåg och väga det före jag köpte något, då angivna specar är tveksamt angivna. Shore A-värdet anges tex normalt med +/- 5 grader, inte +/- 0,05. Densiteten (som är den intressanta) anges normalt +/- 0,5 inte +/- 0,05. Om 1,2 kg/dm³ stämmer, skulle Biltemas 6 mm-duk behöva ett låddjup på ca 80 mm för en typiskt problemfrekvens som 80 Hz för en DIY-Modex.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Basmoduler i flera ändar av rum och resonanser.

Inläggav Tarzan » 2015-01-12 16:37

Förlåt för att jag lyfter den här gamla tråden, men det är en sak som inte svarats på.

Om man tänker implementera Ingvars råd att placera flera basar fram som dessutom spelar starkare än de bakre och att dessa bakre basar ska vara lagom mycket fördröjda (inte spela för tidigt): hur lång fördröjning är det som ska till? Är det motsvarande avståndet till de främre basarna? eller är det fördröjt så att ljudet från båda linjerna med basar anländer samtidigt hos lyssnaren?

eller är det en lagom lång fördröjning som man inte på förhand kan ha någon aning om hur lång den ska vara, i förhållande till rummets mått och basarnas och lyssningsplatsens placeringar, utan att ha mätt upp och lyssnat i det specifika rummet?

En sak till. Vad använder man lämpligen för att få till en sådan fördröjning?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re:

Inläggav avr7000 » 2015-01-13 19:56

rikkitikkitavi skrev:avr7000, du får väl köpa ett filter till för "bass management" ... :)

Det har jag gjort nu ;)

Föregående

Återgå till Teknikforum