batterilåda till panasonic wm61a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-02 12:27

finns inte för ett rimligt pris.

jag lånade en bruelkräms (B&K) av miljönissarna på jobbet, den kalibreras regelbundet med 1 kHz 94 dB men inte spårbart och jämförde mina mikar för att få absolutnivå. Har ingen uppfattning om dist på denna dock. Jag är dock inte expert på detta.

Jag hade nog pratat med IBF...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-02 12:41

celef skrev:jasså du menade så, nja, en ljudnivåmätare behöver jag nog oavsett för att få en absolut nivå, och det vore väldigt schysst om det fanns en rimligt prisatt sådan som oxå hade en "flat" respons eller utgång

Grejen är väl den att du kan använda din kalibrerade mikrofon som just ljudnivåmätare! Den där grunkan på Clas Ohlson är ju knappast ett precisionsinstrument.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 13:01

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:jasså du menade så, nja, en ljudnivåmätare behöver jag nog oavsett för att få en absolut nivå, och det vore väldigt schysst om det fanns en rimligt prisatt sådan som oxå hade en "flat" respons eller utgång

Grejen är väl den att du kan använda din kalibrerade mikrofon som just ljudnivåmätare! Den där grunkan på Clas Ohlson är ju knappast ett precisionsinstrument.

hur gör jag det? då måste jag väl ha ett kalibrerat oscilloskåp eller en uberbra multimeter och en omvandlingsformel? en ljudnivåmätare bör ju vara kalibrerad på fabrik och visa någorlunda rätt värde vid 1khz?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-02 13:07

om du vet din mikrofons känslighet , uttryckt i mV/PA är det lugnt.

Du måste bara ha en mikförstärkare med känd förstärkning, som tex den jag byggde. Samt ge samma bias som hos kalibreringen för att inte få en annan känslighet.

Därav fasta lägen 0,10,20,30 dB förstärkning (1,3,16,10 och 31,6 gånger)

Givetvis måste du också ha en multimeter eller ett kalibrerat ljudkort (som beskrivs tex i Artas manual hur man gör) som mäter signalen.

Sedan räknar man. Det är lätt att gå från dB till Pascal och vice versa.

I Arta gör man just detta. Jag mäter absolutnivå, inom toleransen för mina kompontenter .

Ljudkortet är kalibrerat mha min multimeter som är mycket exakt.
Jag har tom mätt upp min mikförstärkare.

Classemätaren är nog inte kalibrerad över huvud taget.
har man tur motverkar alla toleranser varandra. har man otur är det på andra hållet. som sagt, du hittar nog inte något i den prisklassen där du hamnar rätt inom flera dB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 16:04

så du mäter alltså med absolutvärden med arta, satan va coolt! jag provade att kalibrera för längesedan men det gick åt fanders, kör du med asio eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-02 16:52

Nja, först efter min ombyggnad av mikstärkaren till fasta lägen.
Samt de kunskaper jag fått mha simuleringarna. Jag har insett att jag med en
annan biasresistor än vid kalibreringen haft en annan känslighet.

trixet är att ha en kalibrerad mikrofon(kåt) och känna hela mätkedjan samt alla komponenters påverkan.

Nu har jag dock potential att göra mera korrekta mätningar.

Asio har jag inte testat, kom först med 1.7 av Arta.

Kom igen nu, köp en IBF mik :)

Du kanske kan få hela mätkedjan kalibrerad, dvs
dB=> mV ut från din mikförstärkare. Prata med honom vet ja (via mail)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 18:27

rikkitikkitavi skrev:Nja, först efter min ombyggnad av mikstärkaren till fasta lägen.
Samt de kunskaper jag fått mha simuleringarna. Jag har insett att jag med en
annan biasresistor än vid kalibreringen haft en annan känslighet.

trixet är att ha en kalibrerad mikrofon(kåt) och känna hela mätkedjan samt alla komponenters påverkan.

Nu har jag dock potential att göra mera korrekta mätningar.

Asio har jag inte testat, kom först med 1.7 av Arta.

Kom igen nu, köp en IBF mik :)

Du kanske kan få hela mätkedjan kalibrerad, dvs
dB=> mV ut från din mikförstärkare. Prata med honom vet ja (via mail)

nu fick jag blodad tand, jag försökte kalibrera ljudkortet, en fråga, visst måste du konstant köra på full sula på in och utgångarna på ljudkortet och anpassa nivåerna helt å hållet inom arta?

mikstärkarens gain kan jag ju mäta med arta och limma fast volymkontrollen på lämpligt värde, typ 20db. men vad mer behöver jag kalibrera menar du?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-02 18:57

Jag har ingen volymkontroll på mitt ljudkort, men hade jag haft det hade jag gjort så på utgången. Max nivåer i Windows mixern (se manualen för ARTA)
Rör inget som du inte vet hur det påverkar eller du kan återskapa inställninarna för, för då är kalibreringen icke giltig.

När du kalibrerat Arta, kan du göra som du säger med mikstärkaren mha Arta. Inte så dumt faktiskt. Smartare än vad jag gjorde:

Jag gjorde så att jag lät Svantes Tone generera en svag signal (mha ljudkortet och windows volym) på ca 25 mV som jag sedan mätte på utgången på mikstärkaren vid olika inställningar. Allt med min multimeter.

Har du kalibrerat ARTA+Ljudkort så du ved vad 0 dB på ingången/utgången motsvarar i volt, du vet din mikrofons känslighet i mV/Pa och du vet din mikstärkares känslighet räcker det.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-02-02 20:58

Följt denna tråden med intresse, förstår dock inte så mycket av de mer avancerade diskussionerna om kretsar etc ;)

Hade tänkt försöka skaffa ihop något billigt så jag kan mäta upp och korrigera de värsta rumsfelen i basregistert och bättre matcha topp och bas modulerna.

Har ni sett denna sidan http://www.cross-spectrum.com/measureme ... ayton.html verkar vara mycket populär bland folket på REW forumet iaf. Blir hyfsat mycket billigare än IBF micen vad jag kan se, åtminstone om basic modellen räcker (gör den det?)

Hittade denna grunkan på ebay också http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT det är ungefär en sån ni diskuterar att bygga här va? Ser den bara har ett 1,5V batteri dock så duger kanske inte alls då?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 22:16

rikkitikkitavi skrev:Jag har ingen volymkontroll på mitt ljudkort, men hade jag haft det hade jag gjort så på utgången. Max nivåer i Windows mixern (se manualen för ARTA)
Rör inget som du inte vet hur det påverkar eller du kan återskapa inställninarna för, för då är kalibreringen icke giltig.

När du kalibrerat Arta, kan du göra som du säger med mikstärkaren mha Arta. Inte så dumt faktiskt. Smartare än vad jag gjorde:

Jag gjorde så att jag lät Svantes Tone generera en svag signal (mha ljudkortet och windows volym) på ca 25 mV som jag sedan mätte på utgången på mikstärkaren vid olika inställningar. Allt med min multimeter.

Har du kalibrerat ARTA+Ljudkort så du ved vad 0 dB på ingången/utgången motsvarar i volt, du vet din mikrofons känslighet i mV/Pa och du vet din mikstärkares känslighet räcker det.

fasiken, jag tror jag måste bygga en mikstärkare med fasta gainsteg, jag tror efter att ha testat min leem att jag faktiskt klarar mig med 0 och +20db, vad hade du för bias till mik på din stärkare? kan biasen stängas av så att stärkaren kan anslutas till ljudkortets utgång för en loopbackmätning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-02 22:26

Asmo skrev:Följt denna tråden med intresse, förstår dock inte så mycket av de mer avancerade diskussionerna om kretsar etc ;)

Hade tänkt försöka skaffa ihop något billigt så jag kan mäta upp och korrigera de värsta rumsfelen i basregistert och bättre matcha topp och bas modulerna.

Har ni sett denna sidan http://www.cross-spectrum.com/measureme ... ayton.html verkar vara mycket populär bland folket på REW forumet iaf. Blir hyfsat mycket billigare än IBF micen vad jag kan se, åtminstone om basic modellen räcker (gör den det?)

Hittade denna grunkan på ebay också http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT det är ungefär en sån ni diskuterar att bygga här va? Ser den bara har ett 1,5V batteri dock så duger kanske inte alls då?

kraven på miken när man hobbymäter rum är inte så jättehög, en behringermik duger nog gott utan kalibrering, sätta ljudnivån i basen gör man nog bäst med hjälp av öronen, mätning med mik är nog bra för att kolla efterklang och visualisera resonanser
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-03 00:07

rikkitikkitavi skrev:den ger bias till opförstärkarens ingång så den inte flyter (kondensatorn isolerar) vilket skulle få op förstärkaren att antingen gå i taket eller i botten på utgången beroende på bruset...

man måste fixera opförstärkarens ingång med en biasspänning. se mitt schema i andra tråden. där använder jag två motstånd för att fixera på exakt halva matningen.

det är slarvigt ritat av siegfried som inte visar opn helt ut med sina ingångar bara.

Nej - fel från början till slut.

Det är inte en OP han ritat utan en generell förstärkare (i detta fall en mikförstärkare).

10k-motståndet är utritat för att kondingen skall kunna tankas - det skall vara 0 V DC på höger sida och en högre potential på vänster sida.
Skippar man motståndet komer det att smälla när man pluggar in mikrofonen i mikrofonstärkaren.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 09:24

Har ni sett denna sidan http://www.cross-spectrum.com/measureme ... ayton.html verkar vara mycket populär bland folket på REW forumet iaf. Blir hyfsat mycket billigare än IBF micen vad jag kan se, åtminstone om basic modellen räcker (gör den det?)[/quote]

Nja, så mycket billigare blir det knappast. Du får betala frakt+tull+moms på de beloppen också. Blir kanske 750 kr i slutändan och det kostar även den billigaste kalibrerade Ibf-micken.

Asmo skrev:Hittade denna grunkan på ebay också http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT det är ungefär en sån ni diskuterar att bygga här va? Ser den bara har ett 1,5V batteri dock så duger kanske inte alls då?

Den där produktbeskrivningen verkar felaktig. Ser ut att vara en batterimatning till elektretmikrofoner. Det är i varje fall ingen fantommatningsgrunka. Sedan behöver man en mikrofonförstärkare också.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 12:35

RogerGustavsson skrev:Miller har visat modifieringen för Linkwitz. Egentligen är det väl så att modden utnyttjar det faktum att den använda FET:en tillåter att man kör den "baklänges"? Någon har i varje fall förklarat den så. Om det blir någon skillnad i egenskaper vet jag inte men jag tror att det fungerar tillräckligt bra enligt detta schema om man gör förstärkningen anpassningsbar.

Bild

vilka komponenter måste ändras om man vill ha 20db förstärkning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 12:48

en undran, hur kan audiomaticas mickar som högst troligen är nån variant panasonic klara 24v bias som max? tidigare drevs deras mickar med 8.2v/5.6kohm men i deras senaste system så är det 24v
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-03 13:04

Morello skrev:Skippar man motståndet komer det att smälla när man pluggar in mikrofonen i mikrofonstärkaren.

Men även om man har det kvar så kommer det smälla när man kopplar in biasspänningen om den redan är inkopplad. Om man inte gör en tydlig beskrivning på hur man ska koppla in och ur varje gång och följer beskrivningen så kommer det nog poppa i 75% av fallen. Det kan vara ett problem eller inte. Själv har jag allting inkopplat hela tiden och bara bryter spänningen och det poppar varje gång. 8O :D Men det är ett obefintigt problem eftersom huvudsaken är att det inte poppar när man spelar in (mäter). 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 14:50

kan det poppa så jävligt att något går sönder, i mikkedjan alltså
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 15:27

celef skrev:Bild

vilka komponenter måste ändras om man vill ha 20db förstärkning?[/quote]

Det finns ett motstånd på 5 kOkhm mellan jord och den negativa terminalen (2) på IC:n och ett 10 kOhm i återkopplingen till utgången (1).

Förstärkningen är

10
---- + 1 = 3 vilket är 9.542 dB
5

Genom att variera 5 k-motståndet varieras förstärkningen. För 20 dB, 10 gångers förstärkning sänker du från 5 k till 1.1 k vilket ger 20.079 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 15:32

celef skrev:en undran, hur kan audiomaticas mickar som högst troligen är nån variant panasonic klara 24v bias som max? tidigare drevs deras mickar med 8.2v/5.6kohm men i deras senaste system så är det 24v

Strömmen genom motståndet sänker spänningen. För den FET som sitter i Panasonic-kaspeln är strömmen ca 0.5 mA. 8.2 V sjunker då med 0.0005 x 5600 = 2.8 V, återstår 5.4 V som matar FET:en.

Om det skickas in 24 V får man öka motståndet om man inte vill stressa FET:en.

Detta sagt av en lekman....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 16:10

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:Bild

vilka komponenter måste ändras om man vill ha 20db förstärkning?

Det finns ett motstånd på 5 kOkhm mellan jord och den negativa terminalen (2) på IC:n och ett 10 kOhm i återkopplingen till utgången (1).

Förstärkningen är

10
---- + 1 = 3 vilket är 9.542 dB
5

Genom att variera 5 k-motståndet varieras förstärkningen. För 20 dB, 10 gångers förstärkning sänker du från 5 k till 1.1 k vilket ger 20.079 dB.

fasiken va smutt, tack roger! :) jag tänkte, skulle det gå att klämma in en kontakt så man kan köra med en väggbula istället för batterier?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 16:15

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:en undran, hur kan audiomaticas mickar som högst troligen är nån variant panasonic klara 24v bias som max? tidigare drevs deras mickar med 8.2v/5.6kohm men i deras senaste system så är det 24v

Strömmen genom motståndet sänker spänningen. För den FET som sitter i Panasonic-kaspeln är strömmen ca 0.5 mA. 8.2 V sjunker då med 0.0005 x 5600 = 2.8 V, återstår 5.4 V som matar FET:en.

Om det skickas in 24 V får man öka motståndet om man inte vill stressa FET:en.

Detta sagt av en lekman....

audiomatica uppger

Input impedance: 128kOhm (5.6kOhm mic)
Phantom power supply: 24V

det betyder att 21vdc går in i miken, det låter som väldigt mycket, kanske använder dom en annan kapsel än panasonic trots allt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 16:18

Fast väggbulan kan brumma eller störa friskt. Den bör åtminstone ha stabiliserad likspänning. Jag tror du missbedömmer krånglet med batterier. Köp ett 9 V litiumbatteri. 1200 mAh räcker för de närmsta årens mätningar om du kör med t.ex. LT1677. OPA2134 som visas på schemat är för det första en dubbel-IC och den tillhör inte de strömsnålaste heller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 16:19

celef skrev:audiomatica uppger

det betyder att 21vdc går in i miken, det låter som väldigt mycket, kanske använder dom en annan kapsel än panasonic trots allt?

Men fantommatning är inte samma sak som biasmatning!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 18:29

RogerGustavsson skrev:Fast väggbulan kan brumma eller störa friskt. Den bör åtminstone ha stabiliserad likspänning. Jag tror du missbedömmer krånglet med batterier. Köp ett 9 V litiumbatteri. 1200 mAh räcker för de närmsta årens mätningar om du kör med t.ex. LT1677. OPA2134 som visas på schemat är för det första en dubbel-IC och den tillhör inte de strömsnålaste heller.

så det går lika bra att köra med opa134 som med 2134? jag valde linkwitz krets för det är den enda jag tror jag klarar att mecka ihop, den ser ju även enkel ut i sitt schema :) andra scheman fattar jag nte på, dom flesta verkar vara ritade för dom som har basal elektronikkunskap, den har inte jag :(

jag har sett att en del monterar ic's i en sockel, kan man montera opa'n i en sådan och sedan testa andra ic's, till exempel den du nämner utan att behöva bygga om allt annat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 18:32

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:audiomatica uppger

Men fantommatning är inte samma sak som biasmatning!

hm, då har jag missuppfattat, jag trodde skillnaden mellan bias och fantom var spänningens storlek men att det i övrigt var samma sak
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 18:48

Det går bra att bygga på en hålplatta. Kan kanske rita upp något om fritiden räcker.... Sedan finns det halvfärdiga mikrofonsteg att köpa. Monacor har haft några som var populära bland gör-det-självare i Tyskland.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-03 20:02

du låter inte så positivt inställd till linkwitzstärkaren, är det batteritiden du tänker på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 21:08

Nej, min egna mikrofonförstärkare drar 100 mA och går på batteri... Den där här ovan drar kanske 10-12 mA.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-02-03 21:58

celef skrev:kraven på miken när man hobbymäter rum är inte så jättehög, en behringermik duger nog gott utan kalibrering, sätta ljudnivån i basen gör man nog bäst med hjälp av öronen, mätning med mik är nog bra för att kolla efterklang och visualisera resonanser

Hmm ja har förstått att det inte är så kritiskt för den typen av mätning, men sen såg jag t.ex. denna grafen som jag tyckte såg lite för dålig ut men det duger kanske.

RogerGustavsson skrev:Nja, så mycket billigare blir det knappast. Du får betala frakt+tull+moms på de beloppen också. Blir kanske 750 kr i slutändan och det kostar även den billigaste kalibrerade Ibf-micken.

Jo givetvis räknade jag in frakt och moms, vet inte vad tullen är exakt men borde inte bli så många kronor om han skriver $50 i värde. Kom också fram till ungefär 750kr, eller ca 810kr för Behringern. För de basic kalibrerade varianterna. IBF tar 975kr m frakt för Behringern. Hur mycket billigare man tycker det är låter jag var och en avgöra ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 22:13

Asmo skrev:
celef skrev:kraven på miken när man hobbymäter rum är inte så jättehög, en behringermik duger nog gott utan kalibrering, sätta ljudnivån i basen gör man nog bäst med hjälp av öronen, mätning med mik är nog bra för att kolla efterklang och visualisera resonanser

Hmm ja har förstått att det inte är så kritiskt för den typen av mätning, men sen såg jag t.ex. denna grafen som jag tyckte såg lite för dålig ut men det duger kanske.

Så där säger såväl Ibf som Cross-Spectrum att spridningen är. För att kolla rumsakustik är det tillräckligt utan kalibrering men det är annat om man vill mäta på högtalare.

RogerGustavsson skrev:Nja, så mycket billigare blir det knappast. Du får betala frakt+tull+moms på de beloppen också. Blir kanske 750 kr i slutändan och det kostar även den billigaste kalibrerade Ibf-micken.

Jo givetvis räknade jag in frakt och moms, vet inte vad tullen är exakt men borde inte bli så många kronor om han skriver $50 i värde. Kom också fram till ungefär 750kr, eller ca 810kr för Behringern. För de basic kalibrerade varianterna. IBF tar 975kr m frakt för Behringern. Hur mycket billigare man tycker det är låter jag var och en avgöra ;)[/quote]

Fast jag tänkte mera på Ibf EMM-8 än Behringer-micken. Behöver inte krångla till det med Behringer ECM-8000, knappast mervärde på den. Sedan ska man heller inte räkna med att seriösa aktörer skriver ned värdet.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum