Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Dock är Behringer lite känsligt för mig alltså... Sedan de kopierade QSC RMX för sina slutsteg...
Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)
jonasp skrev:Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)
Finns det någon kommersiell högtalare med sådana lösningar?
Det tror jag inte påHarryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.
Mvh/Harryup
Kraniet skrev:jag vet inte. jag antar att Meridian är de som ha de mest avancerade aktiva lösningarna. Det pratar om distreduktion på deras hemsida, men exakt hur deras styrning ser ut har jag ingen aning om.
MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för din egen skull att du är ironisk nu-Martin- skrev:KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.
![]()
PS. Trodde inte denna tråd skulle komma att handla om olinjäriteter (vilket iofs är intressant) utan huruvida förstärkaren tillåts ha full kontroll på elementet. (Vilket den inte kommer kunna ha om det t ex sitter ett andra ordningens passivt filter på ingången)
UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Så du menar att QSC delar fabrik med Behringer i Asien?
UrSv skrev:-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Ja, tillsammans med mängder av andra företag.
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte påHarryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.
Mvh/Harryup
Micke23 skrev:UrSv skrev:-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Ja, tillsammans med mängder av andra företag.
Någon sorts kommentar från QSC:
http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... 3eb69#p265
http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... eb69#p2893

Flint skrev:Jag har testat det här filtret på mina PKK (låda inspirerad av PK).
Ett sk. fasriktigt 24dB filter typ Lipshitz-Vanderkoov.
Som bonus la jag in en lågbasökning på 10dB.
Slutsteg efter filtret - i toppen LM3886 - i botten Behringer A500.
Den absolut bästa lösningen till den lådan, min alltså.
Klart bättre än de otaliga passiva filterkombinationer jag har provat.
celef skrev:jag har aldrig förstått mig på aktiva filter, hur får du med elementens frekvenskurvor i beräkningarna, i grafen ser elementen ut att vara ideala. basboosten ser ut att vara en baffelstegskompensering om än lite kraftig
jonasp skrev:Flint, berätta gärna om varför du valt Lipshitz-Vanderkooy. Det skulle kunna vara mycket intressant läsning. Det kanske till och med är värt en egen tråd.

rikkitikkitavi skrev:var det inte detta lilltroll ville försöka få till mha ngn form av DSP lösning? han ville ju ha testpiloter, men nivån var nog några tiopotenser för högt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster