Go active...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-24 21:35

men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-24 22:14

var det inte detta lilltroll ville försöka få till mha ngn form av DSP lösning? han ville ju ha testpiloter, men nivån var nog några tiopotenser för högt...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-24 22:41

-Martin- skrev:Dock är Behringer lite känsligt för mig alltså... Sedan de kopierade QSC RMX för sina slutsteg... :)

OT: Jag glömde att kommentera detta. :)

Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-24 23:04

det är väl frivilligt om man vill betala 3-5 ggr så mycket för identisk utrustning?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-25 06:32

Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)

Finns det någon kommersiell högtalare med sådana lösningar?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-25 08:01

jonasp skrev:
Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)

Finns det någon kommersiell högtalare med sådana lösningar?

jag vet inte. jag antar att Meridian är de som ha de mest avancerade aktiva lösningarna. Det pratar om distreduktion på deras hemsida, men exakt hur deras styrning ser ut har jag ingen aning om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-25 08:18

Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-25 08:20

Harryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.

Mvh/Harryup
Det tror jag inte på ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-25 08:51

Kraniet skrev:jag vet inte. jag antar att Meridian är de som ha de mest avancerade aktiva lösningarna. Det pratar om distreduktion på deras hemsida, men exakt hur deras styrning ser ut har jag ingen aning om.

Meridian har jag stor respekt för. Man kanske borde titta lite närmare på deras lösningar. :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-25 09:19

MagnusÖstberg skrev:
-Martin- skrev:
KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.

:D

PS. Trodde inte denna tråd skulle komma att handla om olinjäriteter (vilket iofs är intressant) utan huruvida förstärkaren tillåts ha full kontroll på elementet. (Vilket den inte kommer kunna ha om det t ex sitter ett andra ordningens passivt filter på ingången)
Jag hoppas för din egen skull att du är ironisk nu

På vilket sätt menar du då?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-25 09:26

UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således :)

Så du menar att QSC delar fabrik med Behringer i Asien?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-25 11:19

-Martin- skrev:
UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således :)

Ja, tillsammans med mängder av andra företag.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-05-26 08:45

UrSv skrev:
-Martin- skrev:

Någon sorts kommentar från QSC:

http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... 3eb69#p265

http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... eb69#p2893

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-26 10:32

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.

Mvh/Harryup
Det tror jag inte på ;)

Jo just nu :-)
Men det kan snabbt ändra sig.
Men i princip så är jag faktiskt det, Så nöjd att det går för jävla trögt att snickra de riktiga lådorna. Men hemligheten till min nöjdhet är trots allt filtret.

mvh/Harryup

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-26 10:34

Micke23 skrev:
UrSv skrev:
-Martin- skrev:

Någon sorts kommentar från QSC:

http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... 3eb69#p265

http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... eb69#p2893

Dessa länkar motsäger ju delvis att det skulle vara gjorda på samma fabrik. Verkar ju inte som om QSC ser med blida ögon på detta...

QSC-s representant på besök hos tillverkaren:
-(QSC) Ska vi gå bort och titta på "linan"?
-(tillverkaren) Javisst!
-(QSC) Men vad är det ni tillverkar där borta? De produkterna ser ju nästa likadana ut som våra?
-(tillverkaren) Det är vår tillverkning åt Behringer. De har kopierat er produkt. Hoppas det är ok?
-(QSC) Nja, inte direkt... :?

:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-02 08:30

Jag har testat det här filtret på mina PKK (låda inspirerad av PK).
Ett sk. fasriktigt 24dB filter typ Lipshitz-Vanderkoov.
Som bonus la jag in en lågbasökning på 10dB.
Slutsteg efter filtret - i toppen LM3886 - i botten Behringer A500.

Den absolut bästa lösningen till den lådan, min alltså.
Klart bättre än de otaliga passiva filterkombinationer jag har provat.

Bild

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-03 23:48

Jag sa ju det... :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-06-04 01:01

Aktiv drift kan ju göras på flera sätt, ex optimera utimpedans på förstärkaren till elementet, ACE-bass mm.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-04 09:20

Flint skrev:Jag har testat det här filtret på mina PKK (låda inspirerad av PK).
Ett sk. fasriktigt 24dB filter typ Lipshitz-Vanderkoov.
Som bonus la jag in en lågbasökning på 10dB.
Slutsteg efter filtret - i toppen LM3886 - i botten Behringer A500.

Den absolut bästa lösningen till den lådan, min alltså.
Klart bättre än de otaliga passiva filterkombinationer jag har provat.

Bild

jag har aldrig förstått mig på aktiva filter, hur får du med elementens frekvenskurvor i beräkningarna, i grafen ser elementen ut att vara ideala. basboosten ser ut att vara en baffelstegskompensering om än lite kraftig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 09:30

celef skrev:jag har aldrig förstått mig på aktiva filter, hur får du med elementens frekvenskurvor i beräkningarna, i grafen ser elementen ut att vara ideala. basboosten ser ut att vara en baffelstegskompensering om än lite kraftig

Elementens inverkan är ju som du säger inte med i grafen. Akustiska mätningar visade att loben pekade fel. Minns inte nu om den pekade uppåt eller nedåt. Får alltså förskjuta elementens placering i djupled men förhoppningen är att det nog ändå borde vara lättare att beräkna den förskjutningen när man vet att den elektriska fasen stämmer. Det blir nästa steg att kolla. Det lät ändå mycket bra trots att loben inte var optimal. Ljudbilden höll ihop bra och rumsinformationen var alla tiders. Värt att jobba vidare på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-04 12:53

Flint, vad har du för avstånd mellan bas och diskant?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 13:17

petersteindl skrev:Flint, vad har du för avstånd mellan bas och diskant?

Sitter ganska tätt. 3mm mellan korgarna på baffeln.
100mm mellan centrum på elementen.

Bas 5" Audax HM130G0
Diskant gamla Peerless MT20HFC

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-04 13:56

Har du lust och ork kan du prova att lägga delningsfrekvensen runt 3440 Hz.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-04 14:11

Det ska jag beräkna komponenter på och prova. Försöker under tiden klura ut hur du har räknat. Jag delade vid 2920Hz. Undrar om det kan tänkas passa till 116mm mellan elementen cc? 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-05 10:05

Flint, berätta gärna om varför du valt Lipshitz-Vanderkooy. Det skulle kunna vara mycket intressant läsning. Det kanske till och med är värt en egen tråd. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-05 11:18

jonasp skrev:Flint, berätta gärna om varför du valt Lipshitz-Vanderkooy. Det skulle kunna vara mycket intressant läsning. Det kanske till och med är värt en egen tråd. 8)

Såg det här filtret första gången i "Allt om elektronik" på 90-talet nån gång och blev nyfiken men bygget där var lite rörigt eftersom dom körde det som ett trevägssystem. Jag rensade ner det till ett tvåvägssystem och simulerade. Principen är kul med ett lp-filter parallelt med ett allpassfilter med samma fasvridning som lp-filtret men 180 grader motfas och sen summerar man dom i ett mixersteg för att få ut hp-delen. Jag tror att det är rätt sätt att se arbetsprincipen. Slutresultatet blir ju som ett Linkwitz 24dB men med en annan metod. Frågan just nu är om den ena metoden är bättre/sämre än den andra på något sätt. Verkar inte så tycker jag. I alla fall inte simuleringsmässigt. Båda simulerar föredömligt bra. Får bygga båda versionerna och jämföra ljudmässigt också. Blev i alla fall väldig nöjd med Lipshitz-Vanderkooy-testet.

Här en jämföresle mellan Lipshitz-Vanderkooy (överst) och Linkvitz. Fasgången för både LP och HP "går i en linje" för båda filtren. Utom lite vrid i basen (vilken är bortmotkopplad) för Lipshitz-Vanderkooy HP vilket kan bero på att kretsarnas (summeringskretsens?) maxförstärkning är nådd(?).

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-05 20:30

Tack för den inlagan Flint. Blir att titta lite närmare på.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-06-05 21:08

rikkitikkitavi skrev:var det inte detta lilltroll ville försöka få till mha ngn form av DSP lösning? han ville ju ha testpiloter, men nivån var nog några tiopotenser för högt...

Nejdå. Det va bara en massa omstarter/omskrivning hela tiden efter som de skrev om firmware stup i ett och USB drivern för windows inte fanns och dess utom så va utvecklingsvertygen buggiga och allt tog bara en massa tid. Inte nerlagt än, bara tagit paus.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Föregående

Återgå till Teknikforum