Norman
Jag håller på för fullt med mitt eget lyssningsrum som är grymt problematiskt. Jag har läst en massa om absorbtion och diffusering och har även provat en hel del. Mitt råd är följande.
- Mät upp vid vilka frekvenser du har problem. Det bör vara vid grundtonerna mellan väggarna dvs 345m/s dividerat med avståndet dividerat med två. I mitt fall blev den lägsta grundtonen 33Hz och sedan har jag de följande vid 40Hz (tvären) och 80Hz (höjden). Vid 80Hz har jag stora problem eftersom andra harmoniska på den tvären i rummet också ligger vid 80Hz.
- Bygg ett antal helmholtzlådor (basreflex) med teleskoprör. Det smartaste är att köpa gjutrör i papp som man limmar på botten och lock på eftersom man snabbt får ihop ett antal lådor. Stoppa i en del dämpmaterial i för att reducera Q-värdet. För högt Q-värde kan förlänga efterklangstiden.
- Testa olika avstämningar och verifiera med mätutrustningen.
- Vid frekvenser runt 150Hz och uppåt bygger man enklast bredbandiga panelabsorbenter. Följ länken enligt Haakan (
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp). Använd inte för mycket resistiva absorbenter då de absorberar för mycket mellanregister och diskant vilket minskar luftigheten/storleken i ljudbilden.
- Döda direktreflexerna på sidoväggarna och i taket med små resistiva absorbenter typ akustikplattor precist placerade. Jag har precis minskat storleken på mina dito med resultatet att ljudbilden dubblerades i storlek. Man behöver mycket reflexer i rummet men inga tidiga reflexer.