Moderator: Redaktörer
IngvarAhlberg skrev:Som för alla högtalare inträder termisk kompression förr eller senare, i detta fall, ROG högtalaren som har en halvt anständig känslighet och hyffsad effekttålighet, 700W, så bör vi ha 1dB kompression vid ca 125dB.
IngvarAhlberg skrev:Det är inte alls svårt att bygga högtalare med hög känslighet/verkningsgrad och stor bandbredd.
Det blir dyrare och större än högtalare med låg känslighet, men en liten stativare på ca 20 liter på sitt stativ tar i princip upp lika stort utrymme som en riktig golvstående högtalare om ca 100 liter, var är problemet?
Dagens element för professionellt bruk har egenskaper som sk hifi element aldrig kommer i närheten av, både gällande känslighet och trohet mot insignal.
Idag kan man enkelt smida ihop även en liten högtalare, ROG t.ex är ca 46 liter stor vilket inte borde avskräcka allt för många, har en känslighet på 104dB/2,83V är förvisso en 4 ohms last, linjär ner till knappa 30Hz och har dynamikegenskaper som ingen högtalare med billiga sk hifielement någonsin kommer i närheten av.
Ingvar
Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!
RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!
Vad menar du med det? Det spelar väl ingen roll om känsligheten är 98 dB, elementet måste väl rimligen röra sig lika mycket för ett visst ljudtryck? Att det går åt mindre effekt är givet.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!
Vad menar du med det? Det spelar väl ingen roll om känsligheten är 98 dB, elementet måste väl rimligen röra sig lika mycket för ett visst ljudtryck? Att det går åt mindre effekt är givet.
Jag skulle gissa att han menar att element med hög känslighet brukar vara dåliga.
bassman skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!
Jag skulle gissa att han menar att element med hög känslighet brukar vara dåliga.
Dåliga, hur då? Låta illa eller? Isf på vilket sätt? Dista? låta skokartong? Nasalt?
bassman skrev:Dartman skrev:nadifierad skrev:Linjekällor är ju ett sätt att höja känsligheten, och Dartmans Hemmabyggen tycker jag har hög WAF.![]()
Tack Naddis!
Jag sitter på ca fyra meters avstånd, men tycker det fungerar bra även närmare. När vi har GÖKat så har lyssningsavståndet varit mindre.
Apropå WAF så hade jag ett par arbetskamrater här för ett tag sen, en av dem är kvinna - och därtill en avlutade furumöbler-person. Hon skulle gärna leva med mina högtalare, sa hon, de var liksom diskreta!![]()
/Jonas
Håller med, det ser skitbra ut!
Dagen citat: avlutade furumöbler-person![]()
![]()
Word Dartman
Svante skrev:bassman skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!
Dåliga, hur då? Låta illa eller? Isf på vilket sätt? Dista? låta skokartong? Nasalt?
...ha kort x-max handlade det väl om här i första hand.
bassman skrev:...
Det är kort slaglängd du menar va?
Du hajar nu vilken teknisk nivå jag befinner mig på![]()
Inte lite avis på er gubbar som kan och förstår allt sånt här, men jag försöker lära mig så ha översende
Jocke skrev:bassman skrev:...
Det är kort slaglängd du menar va?
Du hajar nu vilken teknisk nivå jag befinner mig på![]()
Inte lite avis på er gubbar som kan och förstår allt sånt här, men jag försöker lära mig så ha översende
Tror inte att någon hajar allt... ofta "beror det på..."![]()
![]()
X-max indikerar väl elektrisk slaglängd - alltså hur stort utslag konen kan göra utan att talspolen lämnar magnetgapet. Mekaniskt kan nog konen oftast röra sig mer men då utan kontroll... Klurigt är att vissa angivelser är +/- medan andra är "one way"... man får kika på winding depth och gap hight (kan kallas olika saker...) för att begripa hur de menar...
aisopos skrev:Jag tror att mina nästa högtalarebyggen till "stora huvudanläggningen" kommer vara baserade på pro PA-element.
Ja inget är ju bestämt ännu, men jag känner en stark dragning åt det hållet.
Jag tror att jag är en dynamik-junkie, och tror därför att det tänket är rätt.
En del andra hifi-egenskaper må möjligen vara viktiga, men kanske ändå aningen underordnade.
Det är ju inte lätt att veta, men man måste väl prova en gång.
Svante skrev:Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.
Kraniet skrev:jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.
Kraniet skrev:jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.
Kraniet skrev:Som med allt annat tror jag dock det behövs en balans. Hög verkningsgrad/känslighet är ju bara intressant så länge det inte går ut över andra egenskaper som elementet och högtalaren som helhet har/ska ha.
Svante skrev:Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.
bassman skrev:...
Kan man inte utgå från T.ex dubbla element om man vill ha högre "pumpvolym"? det blir ju dyrare men är den tanken rätt!
Jocke skrev:Svante skrev:Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.
Lägsta grundtonen hos en gitarr ligger på 84Hz - en oktav över elbasen. De flesta elgitarrer vi hör inspelade är dock så hårt HP-filtrerade att grundtonen knappast finns med... Många gitarrhögtalare är ju dessutom designade med öppet bakstycke så låga toner kortsluts akustiskt. 97-100dB verkningsgrad är inget ovanligt för gitarrhögtalare.
Svante skrev:
Två kommentarer.
1. Den basavrullning som det öppna bakstycket ger sänker inte konamplituden, trots den minskade akustiska utstrålningen.
2. Det kan komma lägre frekvenser från en distad elgitarr än 84 Hz. Om man tex spelar en kvint E 82,4 Hz och B 123,5 Hz så bildas även tonen E 41,2 Hz i distpedalen. Andra intervall ger ännu fler IM-produkter. Nu är kanske inte dessa produkter så starka att de påverkar konamplituden så mycket, men de är ändå ganska starka vid hård dist.
celef skrev:aisopos skrev:Jag tror att mina nästa högtalarebyggen till "stora huvudanläggningen" kommer vara baserade på pro PA-element.
Ja inget är ju bestämt ännu, men jag känner en stark dragning åt det hållet.
Jag tror att jag är en dynamik-junkie, och tror därför att det tänket är rätt.
En del andra hifi-egenskaper må möjligen vara viktiga, men kanske ändå aningen underordnade.
Det är ju inte lätt att veta, men man måste väl prova en gång.
varför ger pa-element mer dynamik än hifi-dito?
vill du berätta hur du jämför?
aisopos skrev:När jag använder detta element på en nivå långt under den dimensionerade (Ty jag kommer inte spela 120-130 dB hemma), så spelar elementet mer dynamiskt, med mindre termisk kompression, mindre dynamikbegränsing från spider och upphängning som töjs till max och talspole som lämnat talspolegapet mer eller mindre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster