Effektiva högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-03 23:38

Spjuver där . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-03 23:45

Jag tror att mina nästa högtalarebyggen till "stora huvudanläggningen" kommer vara baserade på pro PA-element.
Ja inget är ju bestämt ännu, men jag känner en stark dragning åt det hållet.

Jag tror att jag är en dynamik-junkie, och tror därför att det tänket är rätt.
En del andra hifi-egenskaper må möjligen vara viktiga, men kanske ändå aningen underordnade.

Det är ju inte lätt att veta, men man måste väl prova en gång. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-07-04 08:54

IngvarAhlberg skrev:Som för alla högtalare inträder termisk kompression förr eller senare, i detta fall, ROG högtalaren som har en halvt anständig känslighet och hyffsad effekttålighet, 700W, så bör vi ha 1dB kompression vid ca 125dB.

Är det denna högtalare som avses?
http://i872.photobucket.com/albums/ab28 ... pm210c.jpg

Med dessa element?
http://www.faitalpro.com/products/sched ... =101040130

Linjär ner till 30Hz?
Skeptisk. ;)

Känslighet över hela det användbara frekvensområdet på 104dB @ 1m @ 2.83Vrms?
Skeptisk. ;)

Kompression först vid 125dB när elementen pumpar 4.5mm p-p? D v s dessa två tior har en total pumpförmåga som en standard Seas 8" (som exvis CA22RNY)?
Skeptisk. ;)

Jag misstänker att det inte finns några mätningar som backar upp dina påståenden, eller hur? :wink:

Oavsett vilket. Om dessa lådor presterar som jag misstänker att de gör och för de priset jag så flimra förbi (14.200kr/par?) så förtjänas det att marknaden översvämmas av dom! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2012-07-04 09:28

Gjorde en snabb sim i bassbox, 2x faital 10pr310 i ca 42L nettovolym..., ca 101dB/2,83VRMS=2W/M (98dB/W/m)
Basreflex, Fb~56Hz Mycket dämp...

Bild

Bild

Ganska högljudd sak... :D
Senast redigerad av Jaernet 2012-07-04 09:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-04 09:29

Termisk kompression inträder väl inte alls om man strömdriver högtalaren? :D Jag undrar fö hur många som reflekterar över hur liten den termiska kompressionen är jämfört med masteriengskompressionen som typiskt används. Inte så att den ena ursäktar den andra, men ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 09:45

Tycker inte alls det ser illa ut. Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB! Om mätningarna stämmer verkar elementet användbart upp till 2kHz - anmärkningsvärt bra för ett så stort element. Kanske inget för film men funkar nog för "modern" musik! ;)

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2012-07-04 09:56

Jocke, man kan nog inte nyttja något som bassbox petar ur sig över 3-500Hz ca, om det var det du hänvisade till, men att döma av databladet Bild

...så tycks det inte vara något problem alls att använda till 2k, det rullar av hyfsat väluppfostrat. Undrar om man kan strunta i lågpassfilter för dessa?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 10:01

Ja, det var den där jag hittade (fast mindre) i databladet som länkades. Om man nu vill använda dem för Hifi faller de ju föredömligt med 10dB från 100 till 20Hz vilket är IÖ´s tumregel för roomgain. Lite väggnära placering så kan det nog bli skapligt tryck. ;-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-07-04 10:07

IngvarAhlberg skrev:Det är inte alls svårt att bygga högtalare med hög känslighet/verkningsgrad och stor bandbredd.

Det blir dyrare och större än högtalare med låg känslighet, men en liten stativare på ca 20 liter på sitt stativ tar i princip upp lika stort utrymme som en riktig golvstående högtalare om ca 100 liter, var är problemet?

Dagens element för professionellt bruk har egenskaper som sk hifi element aldrig kommer i närheten av, både gällande känslighet och trohet mot insignal.

Idag kan man enkelt smida ihop även en liten högtalare, ROG t.ex är ca 46 liter stor vilket inte borde avskräcka allt för många, har en känslighet på 104dB/2,83V är förvisso en 4 ohms last, linjär ner till knappa 30Hz och har dynamikegenskaper som ingen högtalare med billiga sk hifielement någonsin kommer i närheten av.

Ingvar

Hohoho, jag skulle leta fram oberoende mätdata illa kvickt eller radera inlägget.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-04 14:33

Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!

Vad menar du med det? Det spelar väl ingen roll om känsligheten är 98 dB, elementet måste väl rimligen röra sig lika mycket för ett visst ljudtryck? Att det går åt mindre effekt är givet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-04 14:42

RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:Även om X-max "endast" är 4,92mm krävs inte lika mycket av ett element med en känslighet på 98 dB!

Vad menar du med det? Det spelar väl ingen roll om känsligheten är 98 dB, elementet måste väl rimligen röra sig lika mycket för ett visst ljudtryck? Att det går åt mindre effekt är givet.

Jag skulle gissa att han menar att element med hög känslighet brukar vara dåliga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-04 14:47

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag skulle gissa att han menar att element med hög känslighet brukar vara dåliga.

Dåliga, hur då? Låta illa eller? Isf på vilket sätt? Dista? låta skokartong? Nasalt?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-04 14:49

bassman skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Dåliga, hur då? Låta illa eller? Isf på vilket sätt? Dista? låta skokartong? Nasalt?

...ha kort x-max handlade det väl om här i första hand. ;)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 14:50

"Tänkte fel"... :oops: Har fått rejält med kaffe nu... :wink:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-07-04 15:05

bassman skrev:
Dartman skrev:
nadifierad skrev:Linjekällor är ju ett sätt att höja känsligheten, och Dartmans Hemmabyggen tycker jag har hög WAF. :)

Tack Naddis!

Jag sitter på ca fyra meters avstånd, men tycker det fungerar bra även närmare. När vi har GÖKat så har lyssningsavståndet varit mindre.

Apropå WAF så hade jag ett par arbetskamrater här för ett tag sen, en av dem är kvinna - och därtill en avlutade furumöbler-person. Hon skulle gärna leva med mina högtalare, sa hon, de var liksom diskreta! 8O

/Jonas

Håller med, det ser skitbra ut!

Dagen citat: avlutade furumöbler-person :lol: :lol:

Word Dartman :D

"Tall, Dark and Handsome"

eftersom vitt är det nya svarta
på bruna varor (hemelektronik)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 15:59

"Lattjo liten pryl, det där..." 8O :D

http://www.faitalpro.com/products/schede/ps.php?id=101040130

Ett par sådana i en lådda på 48 liter avstämd till 42Hz skulle man nog kunna ha lite kul med... :wink:

Bild

Roomgain men inga boundries, far field 1m

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-04 16:41

Svante skrev:
bassman skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

...ha kort x-max handlade det väl om här i första hand. ;)

Googlade x-max fick upp en schysst scooter från Yamaha, fyllde på med speaker innan och fick upp en förklaring. Det är kort slaglängd du menar va?

Du hajar nu vilken teknisk nivå jag befinner mig på :oops:

Inte lite avis på er gubbar som kan och förstår allt sånt här, men jag försöker lära mig så ha översende :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 17:03

bassman skrev:...

Det är kort slaglängd du menar va?

Inte lite avis på er gubbar som kan och förstår allt sånt här, men jag försöker lära mig så ha översende :)

Tror inte att någon hajar allt... ofta "beror det på..." :roll: :wink:

X-max indikerar väl elektrisk slaglängd - alltså hur stort utslag konen kan göra utan att talspolen lämnar magnetgapet. Mekaniskt kan nog konen oftast röra sig mer men då utan kontroll... Klurigt är att vissa angivelser är +/- medan andra är "one way"... man får kika på winding depth och gap hight (kan kallas olika saker...) för att begripa hur de menar...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-04 17:30

Jocke skrev:

Det är kort slaglängd du menar va?

Tror inte att någon hajar allt... ofta "beror det på..." :roll: :wink:

X-max indikerar väl elektrisk slaglängd - alltså hur stort utslag konen kan göra utan att talspolen lämnar magnetgapet. Mekaniskt kan nog konen oftast röra sig mer men då utan kontroll... Klurigt är att vissa angivelser är +/- medan andra är "one way"... man får kika på winding depth och gap hight (kan kallas olika saker...) för att begripa hur de menar...

Tackar Jocke! Jag förstår precis! Då sparar jag detta i huvet.

Det är klart att lämnar talspolen magnetgapet blir det inte mycket musik.

Jag hade en hjulförsedd Fenderlåda (diamantmodellen) med fyra 12"-are under en lång tid, den spelade fint och starkt som fan och när man lossade fronten kollade in hur elementen betedde sig var det små oväntat små konutslag, spelade man starkt som fan fick man hyfsad fart på dom men dom bör ha haft relativt kort slaglängd eller låg x-max :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 17:52

Ja, så är det säkert... även om principen för en gitarrhögtalare är den samma så är den ju konstruerad för att INTE vara HiFi... Tillsammans med stärkaren blir den liksom en del av instrumentet och formar klangen... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-05 00:54

Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-05 10:25

jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.

Jag kan hålla med om att många (inte alla) Pro-element är välbyggda. Ofta är det avancerade motorsystem med bra toleranser och saker som kortslutningsringar osv. Dock är det ju också dyra element. Det finns en hel del "hifi-element" som är minst lika välbyggda.

Som med allt annat tror jag dock det behövs en balans. Hög verkningsgrad/känslighet är ju bara intressant så länge det inte går ut över andra egenskaper som elementet och högtalaren som helhet har/ska ha.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-05 10:52

aisopos skrev:Jag tror att mina nästa högtalarebyggen till "stora huvudanläggningen" kommer vara baserade på pro PA-element.

En del andra hifi-egenskaper må möjligen vara viktiga, men kanske ändå aningen underordnade.

varför ger pa-element mer dynamik än hifi-dito?

vill du berätta hur du jämför?
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-05 11:08

Svante skrev:Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.

Absolut. Som den bassman jag är vet jag hur en låg eller högre frekvens påverkar högtalarutslaget.

Låga frekvenser är fränt men svårt att återge, ställer man i moduler skall rummet dessutom kunna hantera dom vilket ytterligare gör det komplext!

Kraniet skrev:jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.

Kan man inte utgå från T.ex dubbla element om man vill ha högre "pumpvolym"? det blir ju dyrare men är den tanken rätt!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 12:07

Kraniet skrev:jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.

Det finns klart en gräns där tråden i talspolen brinner av...^^

Egentligen är det bra stolligt att vi skaffar stora, starka och dyra stärkare bara för att göra om (vanligtvis) >99% till värme... EU agerade mot traditionella glödlampor som ändå gjorde ljus av (uppskattningsvis) 90% av energin trots att de är långt mycket effektivare än de flesta högtalare...^^ Bäva månde alla här för "HiFi-direktivet"! :P :roll:

Kraniet skrev:Som med allt annat tror jag dock det behövs en balans. Hög verkningsgrad/känslighet är ju bara intressant så länge det inte går ut över andra egenskaper som elementet och högtalaren som helhet har/ska ha.

Tycker det hade varit intressant att få se distmätningar på "proffselement" som tex 10PR310 - 10-15dB högre känslighet bär respekt med sig!^^

Svante skrev:Och, viktigast i det sammanhanget är nog att en gitarr inte spelar bas. Det är bara vid låga frekvenser som det blir något konutslag att tala om. Vid höga frekvenser kan det bli jättestarkt utan att konen rör sig så mycket.

Lägsta grundtonen hos en gitarr ligger på 84Hz - en oktav över elbasen. De flesta elgitarrer vi hör inspelade är dock så hårt HP-filtrerade att grundtonen knappast finns med... Många gitarrhögtalare är ju dessutom designade med öppet bakstycke så låga toner kortsluts akustiskt. 97-100dB verkningsgrad är inget ovanligt för gitarrhögtalare.

Kan man inte utgå från T.ex dubbla element om man vill ha högre "pumpvolym"? det blir ju dyrare men är den tanken rätt!

Om du parallellkopplar 2 element vinner du 6dB känslighet varav 3dB beror på halverad impedans och 3dB på fördubblad konarea men detta samband gäller vid låga toner - för högre toner blir det lite annat...

Sen dubblas ju effekttåligheten också så det går att pumpa på med större stärkare. Detta har diskuterats ett antal gånger här - vill du lära hittar du säkert trådar om det! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-05 12:40

Jocke skrev:

Lägsta grundtonen hos en gitarr ligger på 84Hz - en oktav över elbasen. De flesta elgitarrer vi hör inspelade är dock så hårt HP-filtrerade att grundtonen knappast finns med... Många gitarrhögtalare är ju dessutom designade med öppet bakstycke så låga toner kortsluts akustiskt. 97-100dB verkningsgrad är inget ovanligt för gitarrhögtalare.

Två kommentarer.

1. Den basavrullning som det öppna bakstycket ger sänker inte konamplituden, trots den minskade akustiska utstrålningen.

2. Det kan komma lägre frekvenser från en distad elgitarr än 84 Hz. Om man tex spelar en kvint E 82,4 Hz och B 123,5 Hz så bildas även tonen E 41,2 Hz i distpedalen. Andra intervall ger ännu fler IM-produkter. Nu är kanske inte dessa produkter så starka att de påverkar konamplituden så mycket, men de är ändå ganska starka vid hård dist.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 13:02

Svante skrev:
Två kommentarer.

1. Den basavrullning som det öppna bakstycket ger sänker inte konamplituden, trots den minskade akustiska utstrålningen.

2. Det kan komma lägre frekvenser från en distad elgitarr än 84 Hz. Om man tex spelar en kvint E 82,4 Hz och B 123,5 Hz så bildas även tonen E 41,2 Hz i distpedalen. Andra intervall ger ännu fler IM-produkter. Nu är kanske inte dessa produkter så starka att de påverkar konamplituden så mycket, men de är ändå ganska starka vid hård dist.

Nja, jag tänkte det väl mer som en kommentar till att "gitarr inte är bas"... Distgitarrer skärs oftast hårt vid mix och även hela mixar HP-filtreras. Lyssnar man på modernt (?) "producerad" musik ser jag egentligen inget hinder för att använda "effektiva högtalare" - för att knyta an till trådens ämne igen... :wink: Det finns vanligen inte så mycket lågbas i "hit-listan". På olika studioforum resoneras det emellanåt om hur man ska producera för iPhone...^^ Det blir snart inte mycket musik kvar! :roll:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-05 13:45

celef skrev:
aisopos skrev:Jag tror att mina nästa högtalarebyggen till "stora huvudanläggningen" kommer vara baserade på pro PA-element.

varför ger pa-element mer dynamik än hifi-dito?

vill du berätta hur du jämför?

Nu ska jag passa mig noga för att generalisera på fel sätt här.
Det finns säkert en massa hifi-element som också har dessa egenskaper, men också en hel del som saknar.

Ja, PA-element är som regel designade för låg termisk kompression.
PA-element är ofta designade för höga effekter, hög max SPL och hög känslighet. Dvs en del egenskaper som är åtråvärda i sitt sammanhang.

När jag använder detta element på en nivå långt under den dimensionerade (Ty jag kommer inte spela 120-130 dB hemma), så spelar elementet mer dynamiskt, med mindre termisk kompression, mindre dynamikbegränsing från spider och upphängning som töjs till max och talspole som lämnat talspolegapet mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 13:52

Exempel på "bra" PA-element?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 13:54

aisopos skrev:När jag använder detta element på en nivå långt under den dimensionerade (Ty jag kommer inte spela 120-130 dB hemma), så spelar elementet mer dynamiskt, med mindre termisk kompression, mindre dynamikbegränsing från spider och upphängning som töjs till max och talspole som lämnat talspolegapet mer eller mindre.

Låter snarare som elementet inte funkar bra till det som det dimensionerats för om du skall behöva ändra användningsfallet för att det skall fungera som som det borde...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum