En tråd om elinstallationer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Re: En tråd om elinstallationer.

Inläggav aisopos » 2016-03-15 20:59

Frågar du några elektriker så får du sannolikt några olika svar. 8)

gkb5189le skrev:Hej.
Jag håller på sätter in kök i mitt fritidshus.

Kan man dra EKK eller EKRK inne i bänkskåpen?

EKK, tveklöst. EKRK är en slamkrypare.
Blir den synlig inne i skåpen tro? Uppfyller man kravet på utanpåliggande synlig dragning då? :roll:

För att avgöra så får man nog försöka förstå anledningen till det speciella regelverket för EKRK.
Jag har alltid trott att det beror på att tidig EKRK (som inte hette EKRK, utan khulo och kanske något annat namn mellan kulo och EKRK) hade ett plåthölje runt kabeln.
Och allra tidigaste versionerna kunde vara med en enda ledare i och plåthöljet användes som noll-ledare.
Ett synnerligt dumt tänk, som givetvis utgick och förbjöds ganska snabbt.

Men hursom helst så kunde alltså en spik eller skruv eller annan skada på kabeln göra hela kabelhöljet spänningsförande i hela sin längd. Och även anslutna apparater, långt ifrån felstället, kunde alltså bli strömförande.
Och jag har alltid tänkt att förbudet mot dold förläggning är för att minimera risken att någon spikar i kabeln av misstag.

Långt senare, på typ 60-talet, så fick EKRK ett isolerande plasthölje (ganska tunn plast, men ändå en förbättring), sen fick den så småningom även biledare, som nu nyligen försvunnit igen. Och då känns det gamla förbudet inte lika angeläget.
Men jag tror själv att förbudet mot dold förläggning mest är en gammal kvarleva. Men EKRK är absolut inte lika robust kabel som EKK eller EKLK, tunnare isolering osv.

Men åter till själva frågan. Ja, jag skulle själv kunna tänka mig att förlägga EKRK synligt inne i ett köksskåp. Men jag skulle i första hand välja EXLQ, som är min favoritkabel, den jag använder mest.

Kan man dra EKRK genom ett borrat hål i timmerväggen (8-10cm)? Bör det då gå genom ett plaströr?

Här får du olika svar av olika elektriker.
Jag tycker att det går bra, och att rör inte behövs. Men att dra i rör är ju inte fel heller, så har man lite rör över så kan man göra så.
De allra flesta elektriker är med på att dra EKRK rakt genom vägg (normaltjock), men är nog mindre överens om rörets vara eller inte vara.

Är det tillåtet att först gå med EKRK till en kopplingsdosa för att sedan gå ut med EKK?

Japp, inga problem.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-17 00:04

När arbetet är avslutat , vilken typ av dokumentation skall elinstallatören lämna över?

Jag har en gruppförteckning såklart på tavlan eftersom elen är omgjord.
Ny gruppcentral
Installation av jfb
Uppdelning på 3 jfbgrupper
Installation av jordat i hela huset och byte av uttag coh andra delar som krävs.

Elsäkerhetsverkets hemsida är lite luddig, och konsumentverket behandlar i princip det hela från avtalsperspektiv.

Att installatören är behörig vet jag.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-17 08:57

I lagstiftning och standarder finns inga krav på dokumentation.

En faktura brukar man som regel få, där det kan stå mer eller mindre tydligt vad jobbet innefattade. Från många firmor (de flesta?) så är detta det enda papper kunden får.
Många företag är mer noggranna att noga beskriva vad dom inte gjort för jobb, vilka saker och delar av anläggningen som de ej pillrat på.
Detta framförallt på ställen där elen verkar risig eller tveksam, allt för att skydda sig.

Jag själv upprättar en tid och materialsedel med lite kortfattad info (som regel mycket kortfattad) om utfört jobb, som faktureringsunderlag.
Och ofta ett egenprovningsprotokoll, men inte alltid.
Protokollet har en massa färdiga punkter, med allt ifrån -städat, -märkning, -funktionskontroll, till -test av JFB, -isolationsmätning osv.
Detta protokoll tror jag aldrig kunden får del av, jag tror det är ett rent internt dokument som arkiveras med det övriga.
Typ ett par ggr/år så får jag uppmaningen att göra alla kontroller ordentligt och tip-top. Nästan alltid lite större projekt, där det är tydligt att kunden till sist ska erhålla en liten bunt dokumentation, med typ ritningar, protokoll osv.

Jag avgör i princip alltid själv vilka test jag ska utföra (jag testar mycket mer än chefen vill, och det vet han :))
Jag testar naturligtvis inte en JFB om det inte finns någon, eller en JFB som inte alls är ansluten till det jag jobbat med.
Ibland nöjer jag mig med en enkel snabbtest med uttagsprovare, ibland tar jag fram installationsprovaren som testar vid 0,5, 1 och 5 ggr märkströmmen och mäter tider för utlösning.
Meggar gör jag faktiskt ganska sällan. Det känns svårmotiverat att t.ex. megga en några meter lång splitt ny kabel.
Samma med kontroll av förimpedans och slingimpedans. Känns ganska sällan motiverat att kontrollera.

Koll av jordförbindelse gör jag nästan alltid, åtminstone en någon enkel kontroll. Att få koll på att jord är anslutet mot jordstift i uttag och mot höljen i anslutna maskiner, och framför allt - att inte något annat än jord, typ en fas eller tändtråd, går till jord känns väldigt essentiellt för personskyddet.

Ibland gör jag ju ingen test alls, och skriver inget egenkontrolldokument. Om det endast skulle innehålla -städning, eller -funktionstest som kontrollerade punkter så känns det rätt onödigt att upprätta.

Ja det blev ett längre inlägg än jag först tänkt. :oops:
Men en liten redogörelse för hur jag arbetar, alla elektriker och firmor jobbar på olika vis, så detta är inte hur branschen som helhet ser ut.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-17 10:33

Megga?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-03-17 10:50

KarlXII skrev:Megga?

Högspänningsprovare.
\\Sky

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-17 10:56

JFB?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-17 10:59

sky_eye skrev:
KarlXII skrev:Megga?

Högspänningsprovare.

För mig är Megga en megaohmmätare, typ en sådan här (gissa vad man har en sådan till!)

Bild

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-17 11:28

Megga är elektrikerslang för isolationstest (med högspänning).
Ofta lägger man på 500V likspänning med ett instrument som mäter läckström och räknar ut ohmtalet.

Reglerna föreskriver mätning med minst toppspänningen på nätet (325V), dvs 500V-läget på de flesta instrument och isolation på minst 1000 ohm/volt.
(Jag skulle dock aldrig godkänna en anläggning som precis uppnår godkänt, utan att försöka finna felet. För det mesta når jag 1000ggr bättre värde).

Min installationsprovare har 250V, 500V och 1000V mätlägen. Jag använder 500V minst 90% av tillfällen.
Andra har andra områden, ett 50V eller 100V område är vanligt förekommande i instrument för sådana här lågspänningsinstallationer.
(Lågspänning = <1000V , högspänning = >1000V, klenspänning = <50V )

Oftast lägger vi ihop faserna och nolla, och meggar mot skyddsjord. Det enda säkra om det finns risk att det finns saker inkopplade i anläggningen.

Megger och megga kommer från megaohm-mätare eller något sådant i historiens begynnelse, ty det var antalet mega-ohm som var det intressanta man ville veta.
Megger är också ett varunamn på instrument ifrån en tillverkare.

Det finns mätare som kan lägga ut många tusentals volt, jag har åtminstone sett varianter för upp till 20 000 V.
Reparerar och lindar man elmotorer t.ex så måste man ha en som kan lägga betydligt mer än 1000V, det finns standards på vilka överslagsspänningar som måste klaras, jag vet inte vilken nivå det är, men flera tusen volt i alla fall.

JFB är förkortning av jordfelsbrytare.

Och så passar jag bara på att berätta att en JFB fungerar lika bra i hus och rum utan jordade uttag.
Vad en JFB gör är att kontrollera så att utgående ström i fasen/faserna stämmer överens med den som kommer tillbaka i nollan.
Saknas det lite ström så bryter JFB (ofta vid 30mA), för då är det ström som går någon annan väg tillbaka, eventuellt genom en människa som sprattlar med handen krampaktigt fast runt handtaget till ugnsluckan.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-17 12:36

Jag valde jordat för att

1) många apparater kräver idag jordad anslutning inte bara av elsäkerhetsskäl utan oxå EMC krav
2) jag vill ha jordat då jag pular med elektronik
3) 99,x % av felen tar JFB. Eller säkring. Sista tar jordningen om det är metallhölje

Notera att under en kort tid kan en apparat med metallhölje som får överslag ligga på farlig spänning mot jord OM man bara har en säkring, dvs innan den löser ut.
Allt handlar om att kombinera skydd.

Jordat är dessutom standard, och när jag ändå lägger ner pengar kan man uppgradera till dagens standard.

Next peojekt är byte av VVB , fixa ventilation

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 10:49

Klart man skall ha jordat!
Min kå är från 1967 så mycket är ojordat, men funderar på att uppgradera i alla fall arbetsrummet/laboratoriet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-19 03:45

aisopos skrev:ohmtalet

Usch... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-19 10:05

OK, "resistansvärdet" då ... 8)

Eller varför inte bara "resistansen", rätt och slätt ... :oops:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-19 10:11

gkb5189le skrev:Kan man dra EKK eller EKRK inne i bänkskåpen?

Igår klamrade jag EKRK på vägg, som gick in i fönsterbänkskanal monterad på vägg, så EKRK'n gick ca 2dm inne i kanalen.
Vid en fundamentalistisk tolkning av regler och produktdatablad så gjorde jag kanske fel. :?

EKRK har generellt inte något att göra inne i kanaler, men är snyggast klamrad på vägg. Jag kände mig klämd mellan regler och estetik. 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-21 14:50

Jag har en annan fundering, om man skall som vi bor i ett hus av lättbetongväggar(80-150 mm) överallt är det ju smidigt när man vill sätta upp saker och ting.

Men man har ju inte en j-a aning om var kablarna går i väggen.

Nu har vi bjälklag av trä, så jag antar det ligger VP rör i detta kors och tvärs och så drar man vertikalt ner i väggen till uttag, brytare o dyl för att minimera spårfräsning?

Eller är jag fel på det? Såklart går det inte att svara på exakt men någon form av halvstandardinstallation torde det vara.

För att ytterligare förbättra mina chanser att inte borra genom något tänker jag INTE sätta upp något i närheten av uttag , brytare eller dylikt.

Sedan kan man undra varför man har dragit två faser OCH nolla+jord till utebelysning, uttag utomhus OCH säkrat av med EN säkring på 10A...
Och varför min elektriker inte reagerat...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-21 14:55

Är det en av faserna som är avsäkrad med 10A eller nollan? Hur är den enda säkringen inkopplad?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-21 15:01

Säkringen har bara en tråd. Antar det är felmarkerat...

gkb5189le

Inläggav gkb5189le » 2016-03-21 20:26

Hej och tack för svaren.
Nu lite mer frågor om du har tid att svara på.

1.Kök: Kan man dra EKK synligt genom alla skåp utan slang/rör? Alltså bara kabeln. Vad rekommenderar du? Är det ok att klamra kabeln mot bakstycket som är utav masonit eller räcker det att bara
klamra t.ex i skåpstommarna och låta kabeln vara "fri" mellan?

2.Kök: Mellan en vägg och kortsida bänkskåp har jag ett mellanrum på 40mm som jag ska täcka med en täcklist. Kan jag låta EKKn gå ut från skåpet i detta mellanrum och sedan ut genom täcklisten?

3.Övrigt: Jag ska ha 2st kablar nere vid golvlisten, 1st 4Gx2,5 och 1st 3G2,5.
Om man väljer EKK, är det då tillåtet att lägga dessa tillsammans i en heltäckande kabelkanal? Eller måste man spika 2st EKRK?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-21 22:11

Jag svarar mig själv.

Kabel i första kopplingsdosan har svart,brun, blå och jord. Två faser , nolla och jord.
I proppskåpet går det bara en svart kabel.

Jag har två lampor och två uttag i carporten, samt ett uttag och en lampa i förrådet tillhörande den carporten. Numera fungerar bara ena uttaget, ingen lampa i carport och både lampa och uttag i förråd. Så trikaren tog bort en fas helt enkelt då han gjorde om elen. Well, hade varit trevligt med båda iofs.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-03-22 00:32

rikkitikkitavi skrev:Jag har en annan fundering, om man skall som vi bor i ett hus av lättbetongväggar(80-150 mm) överallt är det ju smidigt när man vill sätta upp saker och ting.

Nu har vi bjälklag av trä, så jag antar det ligger VP rör i detta kors och tvärs och så drar man vertikalt ner i väggen till uttag, brytare o dyl för att minimera spårfräsning?

Eller är jag fel på det? Såklart går det inte att svara på exakt men någon form av halvstandardinstallation torde det vara.

För att ytterligare förbättra mina chanser att inte borra genom något tänker jag INTE sätta upp något i närheten av uttag , brytare eller dylikt.

Sedan kan man undra varför man har dragit två faser OCH nolla+jord till utebelysning, uttag utomhus OCH säkrat av med EN säkring på 10A...

Som du skriver, undvik vertikalt ovan uttag o brytare.

PS finns billiga mackapärer som man lokaliserar el och reglar i väggar med.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 10:33

rikkitikkitavi skrev:Aisopos, jo bakmatning är FARLIGT. Är med på det.

rikkitikkitavi skrev:Jag valde jordat för att...

Jag tänkte bara nämna att jag inte på något vis tänkt vifta med pekpinnar. Särskilt inte mot dig, jag har nog såpass bra pejl på ditt kunnande rikki... att jag fattar att även du förstår saker som bakmatning osv. :)

Men när jag skriver så brukar jag ofta kasta in mer meta-information, lite extra bra-att-veta-grejer avsett till vem som helst som råkar läsa tråden som får chansen att lära sig något nytt.
Skulle jag ta saker med dig IRL i PM var det en annan sak.

Och, återigen för att det är ett publikt forum, så tycker jag att det inte är så jättebra att skriva typ bara "NEJ, det är förbjudet!", utan bättre att brodera ut lite måttligt med motiv till regler osv.

Jag skriver detta bara för att jag fick en känsla av att du känt att du rikki... var tvungen att försvara dig, vilket i så fall var onödigt, och absolut inte min mening någonstans.
Och har jag nu missuppfattat dig istället, i min tur, så spelar det väl ingen roll. :) Men nu är detta statement gjort ifrån mig.

Glöm inte, gott folk, att jag inte har några halvt dolda pekpinnar eller så. Vill jag någon person något explicit, eller peka på någon felaktighet explicit så lär det nog vara rätt så tydligt. :)
Jag har inte ens generellt några synpunkter på att folk hempular med sin el. Vet man bara vad man gör och gör det bra - just fine för mig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 10:51

rikkitikkitavi skrev:Jag har en annan fundering, om man skall som vi bor i ett hus av lättbetongväggar(80-150 mm) överallt är det ju smidigt när man vill sätta upp saker och ting.

Ja var kablar och rör går är inte så lätt alltid.
Själv försöker jag i möjligaste mån först och främst gå rakt lodrätt i väggar, och vågrätt mellan t.ex. uttag i väggar. I tak går jag som regel rakaste möjliga vägen.
Det finns en skrivelse i standard om att rör och ledningar ska följa parallellt med rummets begränsningslinjer. Kul i ett runt hus :)

Detta tolkas av vissa som parallellt i både tak och vägg (t.ex. av en av mina bästa vänner, även han elektriker) av de flesta att det endast gäller vägg (jag håller mig nog mest här) och många anser att man inte alls behöver bry sig.
Och i platsgjutna betongväggar går det ofta rakt mellan dosorna, för en massa rörvinklar ställer som regel till det vid gjutningen, som exempel.

Jag har en faspenna ifrån kjell.com som ibland kan känna av strömförande ledare i vägg, om de ligger max 2-3 cm ifrån ytan.
En del regelsökare/multidetektorer är tillräckligt känsliga för att finna ledarna även om de går mitt i väggen. Det behöver ofta inte vara någon dyr historia.

Men att först och främst misstänka el ovanför och/eller under apparater och kopplingsdosor är en bra början. Men man får nog lov att även spana in var resten av elen är belägen och göra vettiga gissningar över vad just den elektrikern kan ha hittat på för att komma fram med sina rör.

Det kan vara en tvåfasmatning i samma rör (Ofta helt OK, om man ser till att det verkligen är två olika faser), då delar faserna samma nolla utan risk för överlast i nollan då strömmen i faserna är förskjutna mot varandra.
Men det kan också varit en permanent strömsatt fas + en tändtråd. Tändtråden kan varit för att styra belysning ifrån ur eller skymningssensor eller tryckknapp för lampa eller motorvärmaruttag t.ex.

Så antingen har en hel matning i form av ena fasen i en tvåfasgrupp rykt, eller så en styrd fas för att tända/släcka något.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-23 11:01

Då har jag en fråga om ledningsdragning i mitt garage. Som det är nu så är det draget EKRK? utanpåliggande i garaget mellan väggregeln och innanför glesen i taket då garaget levererades utan skivbeklädnad men med el. Jag har dragit fram ledningarna utanpå väggen när jag satt upp OSB-skivor men låtit den delen av kabeln som går längs med taket vara kvar fastklamrad på regeln ovanför OSB:n. Ledningen till lampan i taket går ovanpå glesen. Sedan ska jag även sätta gips invändigt. Problemet är då att ledningarna som elektrikern har dragit kommer att kapslas in och döljas innanför gipset längs med taket. Måste jag dra loss de ledningarna och sätta utanpå gipset precis som jag har tänkt göra med ledningarna på väggen eller är det ok att låta dem gå dolt längs med taket? Det ska inte sättas någon taklist utan det blir gips både i taket och på väggarna som spacklas och målas.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 11:13

gkb5189le skrev:Hej och tack för svaren.
Nu lite mer frågor om du har tid att svara på.

1.Kök: Kan man dra EKK synligt genom alla skåp utan slang/rör? Alltså bara kabeln. Vad rekommenderar du? Är det ok att klamra kabeln mot bakstycket som är utav masonit eller räcker det att bara
klamra t.ex i skåpstommarna och låta kabeln vara "fri" mellan?

EKK får dras i skåp. Klamring ska vara så att kabeln inte onödigtvis riskerar att skadas, t.ex. genom att den lossnar, hakar i saker osv.
Är det snyggt klamrat så är säkerhetskravet som regel uppfyllt. Jag skulle nog gärna se en klammer mitt i skåpet på ett 40 eller 50-skåp, två klammer mitt i i 60 och 80-skåp.
Fast jag skulle nog satt en självhäftande liten kabelkanal, t.ex. en Hager e11 562 51 som har bra bett i den självhäftande tejpen, om det inte går att klamra i annat än masonitbakstycke.
http://elbutik.se/product.html?product_id=398741

2.Kök: Mellan en vägg och kortsida bänkskåp har jag ett mellanrum på 40mm som jag ska täcka med en täcklist. Kan jag låta EKKn gå ut från skåpet i detta mellanrum och sedan ut genom täcklisten?

Ja EKK har otroligt stor frihet vad gäller förläggning.
Den får som regel dras utanpåliggande, i rör, dolt, t.o.m ingjutet/inputsat, den får dras löst i tomrum i byggnadsdelar (i.e. regelvägg) om den är dragavlastad i bägge ändarna. Den får användas i fuktiga utrymmen, utomhus (men vad gäller UV-ljus får man konsultera tillverkarens anvisningar).
EKK får ej förläggas i vatten eller mark, vare sig med eller utan skyddsrör.
Sen att EKK är fult som stryk att klamra är en annan femma. ;)

Så, Ja! du får dra den där. Antingen klamrad hela vägen eller klamrad i början och slutet, alternativt annan dragavlastning.

3.Övrigt: Jag ska ha 2st kablar nere vid golvlisten, 1st 4Gx2,5 och 1st 3G2,5.
Om man väljer EKK, är det då tillåtet att lägga dessa tillsammans i en heltäckande kabelkanal? Eller måste man spika 2st EKRK?

Det är helt OK att lägga EKK i kabelkanal.
Öht är EKK godkänt överallt där EKRK är godkänt + en massa fler ställen.
Enda skälet att använda EKRK är faktiskt för att det är den tunnaste kabeln och att den är riktigt styv, så den blir ofta den snyggaste kabeln att klamra synligt i rum där estetik är önskvärt.
Men EKRK får alltså bara sättas i torra bostadsrum inomhus och inte förläggas dolt.

anm. Ett kök eller tvättstuga i en privatbostad, samt en toalett utan dusch kan som regel anses som torra rum. Men visst kan man välja en annan schysst kabel där, t.ex. EXLQ, för att inte riskera att komma i gråzonen.
Jag drar ibland EKRK i dessa utrymmen, men oftare faller nog mitt val på EXLQ, som har som enda reella nackdel 1 mm större diameter.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 11:19

Martin skrev:Då har jag en fråga om ledningsdragning i mitt garage. Som det är nu så är det draget EKRK? utanpåliggande i garaget mellan väggregeln och innanför glesen i taket då garaget levererades utan skivbeklädnad men med el. Jag har dragit fram ledningarna utanpå väggen när jag satt upp OSB-skivor men låtit den delen av kabeln som går längs med taket vara kvar fastklamrad på regeln ovanför OSB:n. Ledningen till lampan i taket går ovanpå glesen. Sedan ska jag även sätta gips invändigt. Problemet är då att ledningarna som elektrikern har dragit kommer att kapslas in och döljas innanför gipset längs med taket. Måste jag dra loss de ledningarna och sätta utanpå gipset precis som jag har tänkt göra med ledningarna på väggen eller är det ok att låta dem gå dolt längs med taket? Det ska inte sättas någon taklist utan det blir gips både i taket och på väggarna som spacklas och målas.

Är det dragit EKRK så får de ej täckas över av ytskikt typ gipsplattor.

Är du säker på EKRK? Det är ju knappast någon elektrikers förstahandsval i garage...

Det kan ju vara EKLK, EQLQ, EXLQ t.ex.
Dessa har liksom EKRK en skärm + biledare. Men diametern är större samt att dessa har präglad märkning om kabeltyp på höljet och ofta tryckt metermarkering.

EKRK saknar ofta dessa märkningar.

Mät diametern, och kolla hur många ledare det är i, så återkommer du sen.

Men sen tycker jag inte att det är så bra med EKLK heller förlagd bakom gips. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-23 11:21

aisopos skrev:Glöm inte, gott folk, att jag inte har några halvt dolda pekpinnar eller så. Vill jag någon person något explicit, eller peka på någon felaktighet explicit så lär det nog vara rätt så tydligt. :)
Jag har inte ens generellt några synpunkter på att folk hempular med sin el. Vet man bara vad man gör och gör det bra - just fine för mig.

Jag är ytterst tacksam för den kunskap du förmedlar - och att du gör det! Elektrikerskrået är väl inte direkt kända för att förmedla kunskap, men att det bland annat har en säkerhetssynvinkel. "Friskt kopplat hälften brunnet" som vi amatörer säger :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-23 11:45

Förmodligen är det EKLK i garaget. Men det är alltså inte ok att den hamnar bakom en gipsskiva ens i taket? Då ska den dras fram och dras utanpå gipsskivan?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 12:24

Om man kikar på vad någon random tillverkare av EKLK skriver:
http://www.nktcables.com/~/media/Files/ ... -rev-K.pdf

Då verkar EKLK godkänd för de flesta monteringssätt, inkl "under puts". Detta är dock inte tydlig angivet hos alla tillverkare av EKLK.
Det finns internationella normer som kabeltillverkarna kvalificerar sig mot, men jag har inte tillgång till dessa.

Så ur tillverkarens synvinkel känns det OK att lägga EKLK bakom gips.

Men så ska man följa elinstallationsreglerna (ss 436 40 00) också, där det finns lite saker att ta i beaktande:

522.6 Mekanisk påverkan genom slag eller stöt (AG)
522.6.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att de skador som kan uppstå på grund av mekanisk påverkan, till exempel genom slag, inträngning eller sammantryckning, blir de minsta möjliga under montering, drift och underhåll.
522.6.2
Fasta ledningssystem som kan bli utsatta för mekanisk påverkan i form av slag eller stöt i måttlig omfattning (AG2) eller i stor omfattning (AG3) ska vara tillräckligt skyddade genom:
– ledningssystemets mekaniska egenskaper, eller
– dess placering, eller
– extra mekaniskt skydd, eller
– en kombination av ovanstående åtgärder.

522.8 Annan mekanisk påverkan (AJ)
522.8.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att mekanisk skada på kablar eller anslutningsanordningar undviks under montering, drift och underhåll.

513 Åtkomlighet
513.1 Allmänt
Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av materiel i höljen får inte betydligt nedsätta möjligheten att utföra betjäning, inspektion och underhåll.

Och i det sista stycket ser man ju hur kabeltillverkarens regler om att den är godkänd för att putsas in i murad vägg krockar med kraven på underhåll och inspektion.
Så någonstans får man alltid både använda sunt förnuft och vara lite pragmatisk.

Jag tycker alltså inte riktigt om tanken på att förlägga kabel klämd precis bakom gipsskiva. Men jag har lite svårt att hävda ( i alla fall bombsäkert) att det inte skulle vara tillåtet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-23 13:52

aisopos skrev:
rikkitikkitavi skrev:Aisopos, jo bakmatning är FARLIGT. Är med på det.

rikkitikkitavi skrev:Jag valde jordat för att...

Jag tänkte bara nämna att jag inte på något vis tänkt vifta med pekpinnar. Särskilt inte mot dig, jag har nog såpass bra pejl på ditt kunnande rikki... att jag fattar att även du förstår saker som bakmatning osv. :)

Men när jag skriver så brukar jag ofta kasta in mer meta-information, lite extra bra-att-veta-grejer avsett till vem som helst som råkar läsa tråden som får chansen att lära sig något nytt.
Skulle jag ta saker med dig IRL i PM var det en annan sak.

Och, återigen för att det är ett publikt forum, så tycker jag att det inte är så jättebra att skriva typ bara "NEJ, det är förbjudet!", utan bättre att brodera ut lite måttligt med motiv till regler osv.

Jag skriver detta bara för att jag fick en känsla av att du känt att du rikki... var tvungen att försvara dig, vilket i så fall var onödigt, och absolut inte min mening någonstans.
Och har jag nu missuppfattat dig istället, i min tur, så spelar det väl ingen roll. :) Men nu är detta statement gjort ifrån mig.

Glöm inte, gott folk, att jag inte har några halvt dolda pekpinnar eller så. Vill jag någon person något explicit, eller peka på någon felaktighet explicit så lär det nog vara rätt så tydligt. :)Jag har inte ens generellt några synpunkter på att folk hempular med sin el. Vet man bara vad man gör och gör det bra - just fine för mig.

Oj, så tog jag det inte alls. Tvärtom.

Jag ville bara förtydliga att bakmatning är farligt, det går inte att poängtera. Många som dött av det...

Jag slänger fram mina inlägg mer som upplysning så får du brodera ut din otroligt välskrivna och informativa text i stället utifrån det.

Hade gärna sett att fler än jag och Martin bidrog med exempel för utan sådana blir det inte lika pedagogiskt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-23 15:07

OK, då var det jag som missförstod/var för känslig. :wink: *sorry*

Precis, praktiska exempel ifrån verkligheten är ett bra sätt att få teorin att bli mindre abstrakt.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2016-04-01 21:01

Får nog inflika ang EKRK att den samtidigt som biledaren togs bort, blev godkänd för förläggning på bra många fler sätt än tidigare, som jag förstått det så är det enda egentliga "no can do" förläggning utomhus och i mark (givets inte heller i industrimiljö eller EX klassade utrymmen).

I övrigt kan lika gärna EXLQ extra användas istället för EKRK då diametern och styvheten är nästintill densamma, att den dessutom får förläggas på precis samma sätt som sin föregångare EKLK, vilket innebär i princip vart som helst, inkl i mark i kabelrör.
Går det att bryggkoppla?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum