gkb5189le skrev:Hej.
Jag håller på sätter in kök i mitt fritidshus.
Kan man dra EKK eller EKRK inne i bänkskåpen?
EKK, tveklöst. EKRK är en slamkrypare.
Blir den synlig inne i skåpen tro? Uppfyller man kravet på utanpåliggande synlig dragning då?
För att avgöra så får man nog försöka förstå anledningen till det speciella regelverket för EKRK.
Jag har alltid trott att det beror på att tidig EKRK (som inte hette EKRK, utan khulo och kanske något annat namn mellan kulo och EKRK) hade ett plåthölje runt kabeln.
Och allra tidigaste versionerna kunde vara med en enda ledare i och plåthöljet användes som noll-ledare.
Ett synnerligt dumt tänk, som givetvis utgick och förbjöds ganska snabbt.
Men hursom helst så kunde alltså en spik eller skruv eller annan skada på kabeln göra hela kabelhöljet spänningsförande i hela sin längd. Och även anslutna apparater, långt ifrån felstället, kunde alltså bli strömförande.
Och jag har alltid tänkt att förbudet mot dold förläggning är för att minimera risken att någon spikar i kabeln av misstag.
Långt senare, på typ 60-talet, så fick EKRK ett isolerande plasthölje (ganska tunn plast, men ändå en förbättring), sen fick den så småningom även biledare, som nu nyligen försvunnit igen. Och då känns det gamla förbudet inte lika angeläget.
Men jag tror själv att förbudet mot dold förläggning mest är en gammal kvarleva. Men EKRK är absolut inte lika robust kabel som EKK eller EKLK, tunnare isolering osv.
Men åter till själva frågan. Ja, jag skulle själv kunna tänka mig att förlägga EKRK synligt inne i ett köksskåp. Men jag skulle i första hand välja EXLQ, som är min favoritkabel, den jag använder mest.
Kan man dra EKRK genom ett borrat hål i timmerväggen (8-10cm)? Bör det då gå genom ett plaströr?
Här får du olika svar av olika elektriker.
Jag tycker att det går bra, och att rör inte behövs. Men att dra i rör är ju inte fel heller, så har man lite rör över så kan man göra så.
De allra flesta elektriker är med på att dra EKRK rakt genom vägg (normaltjock), men är nog mindre överens om rörets vara eller inte vara.
Är det tillåtet att först gå med EKRK till en kopplingsdosa för att sedan gå ut med EKK?
Japp, inga problem.