LasseA skrev:Ja djävlar vilket trist svar. Så om man vill se mätningar på Inohögtalare så insinuerar man att IÖ är inkompetent? Fördjävla tråkigt att reaktionen i princip alltid ska bli som ovan då det efterfrågas mätningar på Ino-högtalare.
Tips om hur mina inlägg kan blir roligare mottages tacksamt. Celef efterlyste mätningar eftersom han tydligen ansåg att det var märkligt att dra vissa slutsatser om pi60 utifrån den (för mig) tillgängliga informationen. Slutsatsen att celefs inlägg indirekt inkomptensförklarar IÖ kommer sig av att IÖ själv hävdar att pi60 har just de egenskaper som jag räknade upp. Det var alltså inte ENDAST en öppen förfrågan från celef utan den var parad med att mina antaganden var märkliga och att IÖ:s egna uttalanden inte går att acceptera som sanna. (Brasklapp: Jag är för övrigt ledsen över att dragit in IÖ och Ino i den här diskussionen. Igen.)
LasseA skrev:Jag är intresserad av Inos högtalarelement, som får väldigt bra resensioner från alla men jag skulle inte köpa dem utan att se vettiga mätningar på dem först. Jag litar inte ett dugg på den "allmäna uppfattningen" här om jag ska lägga ut rätt mycket pengar.
Det känns som du är måttligt intresserad av dessa element. Det absolut enklaste hade ju varit att ta kontakt med tillverkaren (vars telefonnummer finns tillgängligt på forumet) och höra sig för. Har du gjort det och blivit nekad mätdata alternativt att låna element för provmätningar? Annars har säkert både Phon och Naqref här på forumet mätfiler på vissa Ino-element. Även Morello högtalartråd borde innehålla en del pusselbitar. Chrisss har väl också en del i sin tråd som sina "in-wall högtalare" men det gäller inte pi60-elementet.
LasseA skrev:Du har sett att tråden handlar om hur högtalarna mäter, specifikt att gamla mäter bättre än nya?
Ja, hurså? Själv har jag diskuterat själva orsakerna till eventuella skillnader. Det känns som det är det som är det egentliga syftet. Tycker du det är OT? Celef har mest diskuterat det rimliga i att jag tycker att pi60 verkar mäta bra trots "traditionell" högtalarteknologi, vilka högtalare jag har och inte har samt vem jag är kompis med. Han har överhuvud taget inte berört sakfrågan. Vad gäller "traditionell" teknologi hade jag inte behövt ta pi60 som exempel om det inte vore för att jag använde det som exempel för att diskutera utvecklingen i allmänhet. Mätningar av högtalarelement och färdiga konstruktioner finns i mängd från Zaph Audio, Troels Gravesen och Stereophile. Min slutsats från dessa siter ändrar inte min synpunkt i stort, nämligen att konstruktörens kunskaper är viktigare än "modern" element- och kabinettsteknologi.
I övrigt undanber jag mig kommentarer i stil med att "jävlar vilka trista inlägg du skriver". Det leder liksom ingenstans. Eller har jag missat något?
/DQ-20