Moderator: Redaktörer
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Hur många av dagens produktioner görs med den korta signalväg som listas ovan? Hur gör t.ex. Studio Blue med mera bred musik? Är t.ex. mixerbordet digitalt?
Såvitt jag vet går allt "rakt in" i ADCn, med kortast möjliga analoga signalväg i så gott som alla deras produktioner. Och jag skulle säga att det gäller det mesta av dagens produktioner även på andra ställen. Det som ställer till det är härvor av kablar och genomföringar mellan kontrollrum och studior, gissar jag. Men de analoga mixerborden är borta.
aisopos skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Antalat operationsförstärkare i en kedja är INTE ett mått på kedjans för-
vrängning. Det är ett mått på hur många de är.
![]()
![]()
A_Lindberg skrev:När jag gick på SB (2006-2008) använde vi mikrofonförstärkarna i ett analogt Soundcraft-bord*, och tog sedan ut signalen från direktutgången (dvs. den passerar ingen annan elektronik i mixern än just den delen som hör till förstärkaren) till ljudinterfacet, ett ProTools HD system, för AD-omvandling och vidare mixning i den digitala domänen. Även nedmixning gjordes helt digitalt utan ytterligare inblandning av analoga apparater.
rikkitikkitavi skrev:om man känner operationsförstärkaren är det indikativt på hur prestanda blir med 100 st i serie.
rikkitikkitavi skrev:om en konstruktör sätter in en styck med sämre prestanda än hundra i serie (tex map brusnivå)
har han nog andats in lite för mycket lödrök när han läste databladet...
rikkitikkitavi skrev:då är nog kretsen behäftad med ytterligare kvalitetsbegränsningar...
(jag skriver han för det är till 99... % en han)
Svante skrev:[qvote="aisopos"]IngOehman skrev:Svante skrev:Antalat operationsförstärkare i en kedja är INTE ett mått på kedjans för-
![]()
![]()
Även om jag instämmer i det där så var det inte jag som skrev det...
aisopos skrev:IngOehman skrev:Antalat operationsförstärkare i en kedja är INTE ett mått på kedjans för-
![]()
![]()
jansch skrev:IÖ – JAG tycker inte dina kommentarer om Rikkitikkitavis inlägg är korrekta och jag UPPFATTAR faktiskt ditt inlägg som lite mästrande och lite elakt. Dock, jag TROR inte det var din avsikt.
jansch skrev:Han skriver: ”om man känner operationsförstärkaren är det indikativt på hur prestanda blir med 100 st i serie. ”
Du skriver att det inte är så....... och ändå beskriver du att det finns operationsförstärkare med så lågt brus att 100 st i serie har en brusnivå som ”hamnar 117dB under en volt”
Så ….var det inte det han skrev.... ”om man känner operationsförstärkaren...” (precis som du hänvisar till en OP med ett visst egenbrus) ”....så är det indikativt på hur prestanda blir med 100st i serie”. Dvs precis som DU konstaterar att man kan förvänta dej en viss brusnivå utgången.
jansch skrev: Nu kan det ju vara så att Rikkitikkitavi inte var speciellt tydligt i sitt uttalande (tycker jag och kanske du oxå). Han specade t.ex. inte en viss OP och inte heller vilken typ av koppling han tänkte sig, ej heller vilken applikation han tänkte på.
jansch skrev:Du var tydligare och specade ordentligt....eller gjorde du det?
jansch skrev:JAG FÖRSTÅR PRECIS VAD DU MENADE men det är så lätt att hitta fel – om man söker efter dom och dessutom tolkar utifrån strikt utifrån sina egna premisser.
- ”Utan gain” skriver du..... menar du gain =0 eller gain=1 ?
jansch skrev:Jag TOLKAR att du givetvis menar förstärkningsfaktor 1. Att TRO eller vilja påvisa att du menar nåt annat tycker jag är oseriöst mot dej.
jansch skrev:- ”Detta alltså om kopplingen är så dålig som möjligt” skriver du...... nja det beror väl på hur dålig man menar, säger jag.
Om DU menar OP:s kopplade som spänningsföljare (UBA) så är det väl OK. Men om du menar vanliga inverterade steg så kan ju Ri och Rf vara så stora att det ”skiter sig rejält”.
jansch skrev:Jag TOLKAR givetvis att du menar spänningsföljare eller inverterade steg med tillräckligt lågt Ri. Att TOLKA nåt annat tycker jag är oseriöst mot dej.
jansch skrev:- Du skriver:”De bästa operationsförstärkarna som finns har i lågimpediva kopplingar ...” och bygger argumentation på bl.a. detta. JAG TROR inte Rikkitikkitavi bara menade lågimpediva kopplingar och JAG väljer att tolka vad han skriver mer generellt.
- O.s.v
jansch skrev:Jag tycker att Rikkitikkitavi är en klar tillgång på detta forum och det vore synd om han ”ruttnade” eller blev försiktigare i sitt sätt att skriva.
jansch skrev:Han har ju en förmåga som både du (IÖ) och jag saknar – ATT SKRIVA KORT OCH ENKELT.
jansch skrev:Och var det inte lite kul....Det där han skrev
Citat: ”....har han nog andats in lite för mycket lödrök när han läste databladet.. ”
tvett skrev:Jag läste just en tweak-guide där en op-amp valdes för att den "lät bra och hade ett bra basfundament", fritt citerat.
Har jag missuppfattat en op-amps begränsningar, här har jag trott att det är vid övre gränsfrekvensen som det börjar håra till sig.
tvett skrev:Jag läste just en tweak-guide där en op-amp valdes för att den "lät bra och hade ett bra basfundament", fritt citerat.
Har jag missuppfattat en op-amps begränsningar, här har jag trott att det är vid övre gränsfrekvensen som det börjar håra till sig.
tvett skrev:Jag såg bortom det självklara som implementation, sant där xeizo.
Men poängen var att op-amparna skiljer sig åt mindre vid lägre frekvenser, jag kan ha fel.
grafpro skrev:tvett skrev:Jag läste just en tweak-guide där en op-amp valdes för att den "lät bra och hade ett bra basfundament", fritt citerat.
Det tror du säkert rätt i. Svante skrev vid något tillfälle att i de flesta frågor kan man Googla, välja bort de mest förvirrade påståendena, se någon slags medelvärde i de återstående och det är faktiskt någorlunda sanningar. Men icke så när det gäller elektroakustik.
Man hittar mest bara förvirring.
jansch skrev:Xeizo - jag hänger inte med i hur du menar....
Jag undrar, om ett par Opamp:ar är LÄMPLIGA för en viss sorts applikation menar du då att de då trots allt INTE låter lika?
Jag sållar givetvis bort de Opamp:ar som inte uppfyller kraven på ett bra sätt. T.ex. om:
- jag behöver maximalt sving inom audioområdet väljer jag inte OPA27 trots att det är en bra OP.
- jag behöver låg brusnivå (PGA LÅG INSIGNAL) väljer jag inte en TLE2062 då den brusar för mycket, trots att den klarar 600ohms last utmärkt.
- jag behöver en OP som klarar kapacitiv last väljer jag nog inte
LT1115 trots att det är nog en av de bästa OP man kan hitta (tycker jag) för att uppnå hög dynamik/låg brusnivå inom audioområdet.
Det är ju som att välja bil...vill jag ha en som lastar...eller är sportig...eller drar lite bensin....eller ger låg förmånsbeskattning.
JAG MENAR att INGEN kan höra skillnad på t.ex en 40 år gammal 748 och t.ex en LT1115 om den sitter i ett linjesteg (200mV/10kohm känslighet) och en förstärkningsfaktor på upp till sådär 20ggr. Mätmässigt kommer 748 ha lite högre dist, men ingen kommer att kunna höra...
Prisskillnaden är kan 1/10 - 1/50 beroende på hur många man köper.......
Sedan är det väl så att ALLA OP:ar har sina begränsningar i övre registret om det är frekvensrelaterade begränsningar. Jag vet ingen OP som har lättare att hantera höga frekvenser än låga..... Jo, i sig skulle lågfrekvent brus kunna vara ett problem om örat inte var så okänsligt för låga frekvenser (phonkurvan)
jansch skrev:Ja, LM4562 har superprestanda. Synd att den inte tål högre matningsspänning.
Piotr skrev:LM49860, är inte den snarlik? Kom väl en hel familj med snarlika konstruktiner i samband med LM4562. För den förstnämnda anges 44V matning mot 36V för den senare.
/Peter
IngOehman skrev:grafpro skrev:tvett skrev:Jag läste just en tweak-guide där en op-amp valdes för att den "lät bra och hade ett bra basfundament", fritt citerat.
Det tror du säkert rätt i. Svante skrev vid något tillfälle att i de flesta frågor kan man Googla, välja bort de mest förvirrade påståendena, se någon slags medelvärde i de återstående och det är faktiskt någorlunda sanningar. Men icke så när det gäller elektroakustik.
Man hittar mest bara förvirring.
Kanske är det rent av så att man kan använda Svantes metod för alla de saker man inte vet något om själv, och sen välja att tro att det är en bra metod... (eftersom man inte ser att det inte är det)
Men använder man metoden för att få svar på de saker som man redan är rätt så insatt i så märker man att man hittar mest bara förvirring (oavsett ämne).
UrSv skrev:jansch skrev:Var kan man köpa LM49860?
Farnell har den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster