Varför surrar (och spökar) det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-09 18:59

Ok. Det här "rotandet" har fört med sig en bra grej. Jag har blivit sugen på att bygga ett nytt rörslutsteg igen. Eller rättare sagt att bygga om det gamla steget som en gång var en Dynaco SCA35. Jag har aldrig lyckats fått bra ljud med någon Dynacos utgångstrafo men skam den som ger sig. Men jag börjar tycka att dom har bättre rykte än ljud men det är väl som att svära i körka för vissa välpräglade rörfrälsta.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-09 19:04

Jag hade ett sånt slutsteg en gång i tiden. Skänkte bort det. Hade även en 2x2 W Philipsförstärkare från 1962 eller nåt, tror jag sålde den via Tradera. Och när återfallet började så började det med en liten Fatman rörförstärkare till iPod. Använde den även för att driva 52-orna. Tyckte inte det lät så tokigt, fram till jag fick min 208-a reparerad, då hörde jag vad jag missat innan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-09 19:08

hifikg skrev:yckte inte det lät så tokigt, fram till jag fick min 208-a reparerad, då hörde jag vad jag missat innan.

Det ska vi ändra på.

En 60-tals rör-Philips på 2x2W har jag också haft. Körde den mest för att reta alla lågbasnarkomaner i kW-klassen när den vågen började röra på sig. Jag blev effektivt idiotförklarad och på den vägen är det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-11 18:54

Den blå/svarta kabeln är regelrätt bortknipsad i både fram och bakända. I bakänden anslöt den till två komponenter per kanal och sedan till högtalaringången. Gissar att det handlar om ett motstånd och en kondensator, fast kondensatorn var yttepytteliten. Skruvade ihop steget och anslöt det, i feg stil, till mina bakre surroundhögtalare för att inte riskera Carlsson. Och si, det brummar etter värre! Vid ett tillfälle hävde högtalarna ur sig ett avgrundstjut, lät lite som rundgång, men det hände bara en gång.

Så... vad gör jag nu?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-11 19:10

En observation: Igår spelade jag lite på slutsteget, före antimoddningen, och det brummade visserligen lite, men det påverkade inte försteget för första gången på länge. Den korta stund jag testade nyss, med brum, så påverkades inte heller försteget. Självläkande krafter? Allt annat är lika.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 10:44

Och här har nog experimentet med felsökning via nätet för min del nått sin naturliga begränsning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-20 15:55

Yupp, nu får jag nog ge mig, jag med, och leta reda på någon som har kunskap och resurser att kika på det. Eller sälja bort det till någon rörentusiast som tror sig kunna lyckas bättre. Ett annat alternativ är att det bara får stå ovanpå NAD´en och glöda vackert medan 208:an spelar. Jag har inte bråttom, så om någon är sugen på att kika på steget är det bara att höra av sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-20 20:08

Nya tips har nått mig och nya experiment har utförts. Verkar som att det är ena kanalen (höger) som ger mest störningar. Och nästa steg blir utbyte av diverse komponenter, såna som jag inte vet så mycket om, men tar jag bort dem och åker till ELFA så hjälper de mig säkert. Fortsättning följer. Nu spökar den inte längre med försteget när den står på. Ett fall framåt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-22 18:32

Och nu blev det värre... fast det e nog bra, för då kan det, nästan, bara bli bättre framöver. Jag lär mig en del under resans gång i varje fall, löder och donar hejdlöst i den stackars apparaten, den blir sig nog aldrig mer lik *s*
Fler tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-03 07:07

hifikg skrev:Fler tips mottages tacksamt!

Ja, sluta löda i eländet. Du gör det bara värre för den reparatör som ska laga den, om du hittar någon.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Rörskrik...

Inläggav hifikg » 2013-03-17 22:10

Nu har jag plockat bort ytterligare komponenter som såg onödiga ut och lödde fast de som blev kvar och si, nu brummar den inte och den har inte påverkat försteget på hela eftermiddagen/kvällen. Har anslutit den till mina gamla surroundhögtalare för att inte riskera något allvarligt högtalarras om något skulle vara fel. Noterar att efter ca en minut kommer ett riktigt elakt skrik ur ena högtalaren. Det varar några sekunder och sedan blir allt normalt igen och skriket kommer inte tillbaka så länge slutsteget är igång (har kört någon timma i taget) däremot vid omstart. Vad kan få förstärkaren att skrika? Redan innan jag gjorde något alls med den så gjorde den något liknande, då var det ett kraftigt brus som uppstod under uppvärmningen, varade några sekunder och sedan försvann igen.

Föregående

Återgå till Teknikforum