Moderator: Redaktörer
NiklasF skrev:Det får du fråga bagaren om, jag köper färdiga snokar.
Han behövde många meter så skickade över då jag har gott om det.
Hur han än bar sig åt så gick det inte att få fäste.
Ursäkta, RG6 heter min samt lite utomhus dito men den är så kladdigt innanför så den tror jag inte ens man vill testa med.
Har även RG59
GAS skrev:Vet inte om detta är relevant men jag läste på ett Engelskt forum att CT100 bara var en benämning i England och att den inte vara relevant samt att i övriga Europa kallas den RG6 med tillägsnummer. Finns det relevans i det påståendet så kanske vi har samma kabel i Sverige fast under en annan benämning.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Den här myten om att RG62 och CT100 på något sätt är "bra kablar", vad grundar den sig på. Är det pga. upplevda ljudmässiga fördelar eller bara att de har elektriska egenskaper som borde göra att de låter bra? Eller är den ljudande funktionen helt ointressant i det här sammanhanget och helt i linje med att som många påstår kablar inte alls påverkar ljudet? Varför RG62 och/eller CT100 istället för billiga enkla lakritssnören, egentligen?
Jag tycker de som yttrat sig i frågan varit rätt så tydliga, tydliga
nog, med hur de ser på saken, men inte du. Du ser bara ut att
vilja provocera och kritisera andras uppfattning (både de som
inte anser att kablar spelar någon roll och de som anser att de
två nämnda kablarna är bra!) och du ser ut att vilja kalla saker
för myt* också.
Så kan du inte berätta hur ser DU på saken istället?
Anser du att det spelar roll vilka kablar man använder? Och
om så - anser du att deras påverkan saknar samband med
vilka tekniska egenskaperna kablarna har?
Och om du inte anser att det spelar någon roll vilken inter-
connect-kabel man använder så får du gärna berätta mera
om skälet till den inställningen.
Som ditt inlägg såg ut så verkade det bara som om du ville
klaga på precis alla, oavsett vad de har för åsikter. Tycker det
vore intressantare om du blev lite konkret och redovisade din
egen uppfattning i frågan (om kablar) istället, och vad den är
baserad på.
Men du gör förstås som du vill.
Vh, iö
- - - - -
*Det är ingen myt att både RG62 och CT100 är "på något sätt
bra kablar". Däremot är vikten av bra kablar olika stor i olika
fall, och mycket sämre lösningar kan vara bra nog. Men det är
ju också så att både RG62 och CT100 är billiga lösningar, så
att välja någon av dem kan ju helt enkelt handla om att man
vill spendera lite pengar och inte är orolig för att lösningen blir
onödigt bra.
Och om du på riktigt är intresserad av vad som är bra med de
två nämnda kablarna, det vill säga av deras egenskaper, och
varför de kan vara bra, så förslår jag att du använder sökfunk-
tionen eller läser igenom gamla MoLt där i varje fall RG62 har
beskrivits.
Varför ska du överhuvudtaget kommentera Flints inlägg i stället för att diskutera sakfrågan? Det är du som brukar framhålla att sakfrågan är viktigare än att att gå till personangrepp. Ge f-n i Flints inlägg om du inte gillar dem.
Alexi skrev:Finns det ingen 50ohm's variant?
IngOehman skrev:Flint verkade kritiserade andras åsikter och vad de skrivit, och jag är mera
intresserad av hans åsikter om kablar än hans kritik mot vad andra. Därför
ställde jag konkreta frågor till honom (se det fetade) som jag hoppas han
vill svara på. Jag är nyfiken på hans uppfattningar om SAKFRÅGAN.
1947 skrev:RG62 innerledaren är väl kopparklädd stålkärna?
Morgan skrev:Jag är lite nyfiken på den där följsammare varianten av RG-62 du hittat, Ingvar. Vad har den för beteckning, och känner du möjligen till om den kan köpas någonstans? I så fall: Var?
1947 skrev:RG62 innerledaren är väl kopparklädd stålkärna?
DQ-20 skrev:Morgan skrev:Jag är lite nyfiken på den där följsammare varianten av RG-62 du hittat, Ingvar. Vad har den för beteckning, och känner du möjligen till om den kan köpas någonstans? I så fall: Var?
Slut, slutelislut.
Fast det finns en RX 93 som är lite tunnare än RG62 (ca 4 mm). Verkar dock inte finnas hos detaljister, men www.svepro.se verkar ha. Fast RG62 är passar ju bra i phonohanar.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Morgan skrev:Jag är lite nyfiken på den där följsammare varianten av RG-62 du hittat, Ingvar. Vad har den för beteckning, och känner du möjligen till om den kan köpas någonstans? I så fall: Var?
Slut, slutelislut.
Fast det finns en RX 93 som är lite tunnare än RG62 (ca 4 mm). Verkar dock inte finnas hos detaljister, men www.svepro.se verkar ha. Fast RG62 är passar ju bra i phonohanar.
Supra Bi-Line (eller AV-2) ser ut som dubbla Mini-RG62/RX93. Går att avända som en stereokabel.
paa skrev:1947 skrev:RG62 innerledaren är väl kopparklädd stålkärna?
Har du problem med det?
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Morgan skrev:Jag är lite nyfiken på den där följsammare varianten av RG-62 du hittat, Ingvar. Vad har den för beteckning, och känner du möjligen till om den kan köpas någonstans? I så fall: Var?
Slut, slutelislut.
Supra Bi-Line (eller AV-2) ser ut som dubbla Mini-RG62/RX93. Går att avända som en stereokabel.
Jag har haft samma tanke... Jag blir dock inte klok på vad som är vad: bilderna på Biline på Supras site och på t.ex. Reference Audio ser olika ut. Enda skillnaden mot AV-2 verkar det dessutom sitta en gemensam folieskärm men den behöver man inte bry sig om.
/DQ-20
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint verkade kritiserade andras åsikter och vad de skrivit, och jag är mera
intresserad av hans åsikter om kablar än hans kritik mot vad andra. Därför
ställde jag konkreta frågor till honom (se det fetade) som jag hoppas han
vill svara på. Jag är nyfiken på hans uppfattningar om SAKFRÅGAN.
Här är det du som krirtiseras. Det är du som är forskaren och jag är bara en hemmapulande amatör. Vad jag anser om kablar är därför ointressant.
Flint skrev:Eftersom du däremot är en förebild för många på forumet vill jag veta om du grundar dina påståenden på fakta som betyder något för själva lyssningen eller om du nöjer dig med att det är teoretiskt tänkbarat att det du säger även skulle kunna påverka t.ex. ljudet. Dina argument får ju i det senare fallet samma trovärdighet som dyrkabelsäljarnas. Svara nu rakt och ärligt i samma anda som Naqref gjorde och utan att för en gångs skull slingra dig så får vi det här överstökat en gång för alla.
Morgan skrev:Jag är lite nyfiken på den där följsammare varianten av RG-62 du hittat, Ingvar. Vad har den för beteckning, och känner du möjligen till om den kan köpas någonstans? I så fall: Var?
DQ-20 skrev:Här finns lite info från en italiensk tillverkare. Det finns också en mysig variant med skummat dielektrikum och mycket tunn mittledare som bara är ca 3 mm i diameter (RX 93/103).
Flint skrev:Det tog tid.Vad betyder det i klartext.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Här finns lite info från en italiensk tillverkare. Det finns också en mysig variant med skummat dielektrikum och mycket tunn mittledare som bara är ca 3 mm i diameter (RX 93/103).
Den där RX93 har det redan länkats till i tråden...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster