Varför brummar det om gitarrförstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-13 21:53

bensnake skrev:Pedalbordet är nu komplett! :D

Gött mos!

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-13 22:23

Objektivisten skrev:
bensnake skrev:Pedalbordet är nu komplett! :D

Gött mos!

Bild

Där är det ju! Har du hackat iCloud? 8O

Edit; äger inte en enda BOSS-pedal numera. For the record, alltså. :wink:
Senast redigerad av bensnake 2013-03-13 22:26, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-13 22:23

Jocke skrev:"Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker!" brukar kvinnor (missnöjda hustrur?) raljera...

Nä... "Skillnaden på pojkar och män är storleken på deras leksak", har jag hört.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-13 22:33

Svante skrev:
Jocke skrev:"Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker!" brukar kvinnor (missnöjda hustrur?) raljera...

Nä... "Skillnaden på pojkar och män är storleken på deras leksak", har jag hört.

... Brukar kvinnor (NÖJDA hustrur) deklarera... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-13 22:37

bensnake skrev:Edit; äger inte en enda BOSS-pedal numera. For the record, alltså. :wink:

Jag äger en (1) Boss-pedal. En BOSS DS-1 som jag köpte när den kom ut och den är väl mer eller mindre kultförklarad numer. Säljs för hundratusentals euro på e-bay.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-13 23:51

Objektivisten skrev:
bensnake skrev:Edit; äger inte en enda BOSS-pedal numera. For the record, alltså. :wink:

Jag äger en (1) Boss-pedal. En BOSS DS-1 som jag köpte när den kom ut och den är väl mer eller mindre kultförklarad numer. Säljs för hundratusentals euro på e-bay.

Den är kult, som sagt. Jag bjuder en femhundring! :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-14 10:32

BOSS DS-1 har jag missat både i original och som clon. Påminner starkt om Ibanez Tube Screamer men klippdiodena ligger passivt efter IC:n istället för aktivt i IC:ns återkoppling som i Screamern. Hm... har jag tillräckligt färska kretskortslaminat hemma?

Schema

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-14 11:55

DS-1 finns som plugg (freeware)

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Har använt den någon gång men aldrig haft tillfälle att jämföra...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-14 12:28

Jag måste rätta mig själv, hade visst 2 Boss-pedaler upptäckte jag när jag började leta i gömmorna. Dessa måste rengöras, fi-f-n. :?

En Ross phaser (lät rätt bra vill jag minnas), Boss DD-5 digital delay (väldigt kul leksak), DS-1, Jim Dunlop Cry-Baby samt 3 Marshallpedaler; chorus, compressor, tremolo. En gigantisk distpedal från Peavey också med något de kallade 'Transtube technology'.

Bild

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 01:21

Märkligt, detta. Inte nog med att denna tråd fått mig att komplettera mitt pedalbord, jag börjar även att snegla på en Tele... Har inte ägt en Fender sedan -87. Vad gillar ni den här? Road worn och allt... :)

http://www.fender.com/en-SE/guitars/tel ... elecaster/

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-15 08:19

bensnake skrev:Märkligt, detta. Inte nog med att denna tråd fått mig att komplettera mitt pedalbord, jag börjar även att snegla på en Tele... Har inte ägt en Fender sedan -87. Vad gillar ni den här? Road worn och allt... :)

Kika lite snabbt. Den har det där originalstallet som kan vara lite bökigt men som ger rätt 'twang'. Det krävs sin man för att lira tele.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 09:03

bensnake skrev:Märkligt, detta. Inte nog med att denna tråd fått mig att komplettera mitt pedalbord, jag börjar även att snegla på en Tele... Har inte ägt en Fender sedan -87. Vad gillar ni den här? Road worn och allt... :)

För den som töjer mycket på tonerna kan 7.25" halsradie vara ett problem. Den lilla radien gör att stränghöjden måste bli ganska hög för att inte tonerna ska skallra eller dämpas/dö vid töjing. 9.5" är bättre och 12" radie ännu bättre, sett i det perspektivet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 09:30

Objektivisten skrev:

Kika lite snabbt. Den har det där originalstallet som kan vara lite bökigt men som ger rätt 'twang'. Det krävs sin man för att lira tele.

Det där med just det där stallets rätta "twang" är nog mest en myt. Däremot är det garanterat svårt att intonera. Kortversionen är; det går inte.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 10:02

Tack för input, Objektivisten och Flint! :) Ska in i butiken och känna lite på den i eftermiddag. Kommer inte att "bända"/"töja" så mycket utan endast köra lite U2-plonk med delay samt "Keef-riff". Vi får se vilken känsla jag får efter test. Det där med intoneringen låter dock lite oroväckande. Finns inget värre än när det inte stämmer över hela registret...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-15 10:10

bensnake skrev:Tack för input, Objektivisten och Flint! :) Ska in i butiken och känna lite på den i eftermiddag. Kommer inte att "bända"/"töja" så mycket utan endast köra lite U2-plonk med delay samt "Keef-riff". Vi får se vilken känsla jag får efter test. Det där med intoneringen låter dock lite oroväckande. Finns inget värre än när det inte stämmer över hela registret...

Testa och lira gitarren akustiskt, det brukar säga en hel del. Avlägg rapport.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 10:16

bensnake skrev:Det där med intoneringen låter dock lite oroväckande. Finns inget värre än när det inte stämmer över hela registret...

Strängarna blir intonerade två och två med det där stallet och det är ju inte säkert att kompromissen blir så bra. Gillar man gitarren i övrigt så skulle jag nog byta stall till ett med separata intoneringsmöjligheter för varje sträng. Min första Tele från 60-talet (köpte den 1972) hade det där 2/2-stallet och det var inte helt kul även om jag då inte förstod vad som var felet. I övrigt verkar din kommande Tele vettig med lönnhals och al-kropp, en klassisk kombination som passar till det mesta. Om du spelar mest gitarrinstrumentalt typ Shadows/Ventures vore kanske istället en Swamp Ash-kropp bättre för att få rätt klang.
Senast redigerad av Flint 2013-03-15 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 10:23

Objektivisten skrev:
bensnake skrev:Tack för input, Objektivisten och Flint! :) Ska in i butiken och känna lite på den i eftermiddag. Kommer inte att "bända"/"töja" så mycket utan endast köra lite U2-plonk med delay samt "Keef-riff". Vi får se vilken känsla jag får efter test. Det där med intoneringen låter dock lite oroväckande. Finns inget värre än när det inte stämmer över hela registret...

Testa och lira gitarren akustiskt, det brukar säga en hel del. Avlägg rapport.

Japp. Lägg örat mot det övre hornet (området närmare det övre axelbandfästet) och lyssna på den akustiska klangen utan förstärkning. Det säger en del om hur gitarren låter i sig själv. Sen bör gitarren svara på plektrumanslaget på ett naturligt levande sätt och inte "ducka eller motarbeta". Helst bör också alla (alla) toner klinga ut lika saka.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 11:20

Thanks again! :) Som ni skriver, säger den akustiska tonen och sustainen väldigt mycket... Köper aldrig en elgura utan att den känns "rätt" i detta avseende.

Ska kolla American Standard också. 9,5-radie och "rätt" stall. Priset är same same... Den finns dock inte i worn-utförande, ej heller i "Blonde"-finish (snyggast enligt mig). Gillar den slitna looken men är inte ute på vägarna eller spelar så mycket längre att jag kan slita den naturligt på egen hand... Sandpapper? 8O :lol:

Edit: American Standard finns både med rosewood- och maplegreppbräda. Min gamla strata hade maple men det var som sagt länge sedan så jag har den inte i färskt minne... Kör med rosewood och ebony i dagsläget på mina två elguror. Är det någon större skillnad på rosewood och maple i känsla/egenskaper?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 11:37

bensnake skrev:Thanks again! :) Som ni skriver, säger den akustiska tonen och sustainen väldigt mycket... Köper aldrig en elgura utan att den känns "rätt" i detta avseende.

Det är inget totalt facit men ger en hyfsad bild av om gitarren klingar ut ordentligt. Men eftersom den akustiska klangen är olika på olika ställen av kroppen ger lyssning vid bara hornet ingen heltäckande bild. Det låter helt annorlunda på andra delar av kroppen. Man kan också lura sig på att en gitarr låter akustiskt högt utan förstärkning och se det som ett bra tecken men en lågmäld gitarr kan också låta bra. Ett dåligt tecken är dock att bassträngarna "slår långt" mekaniskt utan att det för den skull direkt hörs. Tyder på någon knepig resonans (eller motsatsen avsaknad av belastning). Det brukar ge ett luddigt och basigt ljud. Det går att se på strängens mekaniska rörelse efter anslaget hur ljudet ungefär blir.

bensnake skrev:Ska kolla American Standard också. 9,5-radie och "rätt" stall. Priset är same same... Den finns dock inte i worn-utförande, ej heller i "Blonde"-finish (snyggast enligt mig). Gillar den slitna looken men är inte ute på vägarna eller spelar så mycket längre att jag kan slita den naturligt på egen hand... Sandpapper? 8O :lol:

Edit: American Standard finns både med rosewood- och maplegreppbräda. Min gamla strata hade maple men det var som sagt länge sedan så jag har den inte i färskt minne... Kör med rosewood och ebony i dagsläget på mina två elguror. Är det någon större skillnad på rosewood och maple i känsla/egenskaper?

American Standard tycker jag har det mesta av det jag vill ha. Rosewood eller Lönnhals, svårt val. Jag gillar båda men kör just nu en lönnhals på min hpd-strata. Gillar den starkt men den är något tunnare i ljudet mot den RW-hals den ersatte. Om jag måste välja så blir det dock den här lönnhalsen som dessutom har en tjock och stabbig form vilket jag trivs med. Testade något nytt med den, att bara linolja den. Funkar alldeles utmärkt så här långt. Köpte halsen i julklapp till mig själv.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-15 12:24

bensnake skrev:Thanks again! :) Som ni skriver, säger den akustiska tonen och sustainen väldigt mycket... Köper aldrig en elgura utan att den känns "rätt" i detta avseende.

Kul att du blivit så inspirerad! :) Det där går lite i vågor tycker jag. Jag håller med till en del om den akustiska klangen. Det är mycket trevligare att plinka unplugged om det låter bra men om den känns bra att spela på tycker jag man ska kosta på sig att koppla in den. kan dra ett exempel. Jag har en japansk Fender Tele Thinline i mahogny som låter som en bättre acke (fast lägre) unplugged men som inte är mer än ordinär inkopplad. Vidare en vintige 335 som bara låter trist unplugged men som blir otroligt vital när den får en stärkare som kompis! :wink:

bensnake skrev:Ska kolla American Standard också. 9,5-radie och "rätt" stall. Priset är same same... Den finns dock inte i worn-utförande, ej heller i "Blonde"-finish (snyggast enligt mig). Gillar den slitna looken men är inte ute på vägarna eller spelar så mycket längre att jag kan slita den naturligt på egen hand... Sandpapper? 8O :lol:

Tror att Fender fått till sina USA-modeller i American-serien. Det har funnits synpunkter på de billigare (nåja) modellerna som tex Highway-1 men med den nya serien verkar omdömena vara mer positiva.

Har en American Deluxe Telecaster som är bra och välbyggd. Den har rw-bräda och noiseless som funkar fint tills man växlar till en Tele i ask med lönnbräda... tror egentligen att det är så jag vill att en tele ska låta. 8) Road worn känns för mig bara lite för mycket att betala extra för... leta rätt på en begagnad - marknaden är fördelaktig för köpare nu!^^ En Customshop-Tele från någon stackare som har ont om stålar vore väl inte fel? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 13:14

Jocke skrev:... som funkar fint tills man växlar till en Tele i ask med lönnbräda... tror egentligen att det är så jag vill att en tele ska låta. 8)

Jag har planerat ett tag nu att bygga den sista Telecastern för min del i precis det stuket, Swamp Ash-kropp och lönnhals. Stewart MacDonald säljer swampaskkroppar för 1052:- och det är ett bra pris. Gitarrdelar säljer en vettig hals som jag vill ha den, olackad med stabbig tjocklek och enkelverkande dragstång. Den halsen motsvara nästan på pricken den strathals jag nämnde tidigare. Skulle iofs helst vilja ha 9.5" radie även på Telehalsen men om det funkade på 60-70-talet med 7.25" så får det väl göra det i dag med. Jag är dock misstänksamt inställd till gitarrdelars halsar eftersom jag är övertygad om att det handlar om utplock som av en eller annan anledning inte anses duga i produktionen. Det var på vippen med stratahalsen som hade lite berg och dalbana längs greppbrädan men som rätade ut sig när strängarna satt på plats och dragstången var justerad. Det kunde lika gärna ha gått åt andra hållet. Halsar ska helst inte köpas på postorder utan på plats i butiken så att man kan kolla att dom är ok. Till det blir det förstås egenlindade mickar från Fint Winding Inc. plus diverse hårdvara från StewMac alt. Gitarrdelar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-03-15 13:59

Flint skrev:
Jocke skrev:... som funkar fint tills man växlar till en Tele i ask med lönnbräda... tror egentligen att det är så jag vill att en tele ska låta. 8)

Jag har planerat ett tag nu att bygga den sista Telecastern för min del i precis det stuket, Swamp Ash-kropp och lönnhals. Stewart MacDonald säljer swampaskkroppar för 1052:- och det är ett bra pris. Gitarrdelar säljer en vettig hals som jag vill ha den, olackad med stabbig tjocklek och enkelverkande dragstång. Den halsen motsvara nästan på pricken den strathals jag nämnde tidigare. Skulle iofs helst vilja ha 9.5" radie även på Telehalsen men om det funkade på 60-70-talet med 7.25" så får det väl göra det i dag med. Jag är dock misstänksamt inställd till gitarrdelars halsar eftersom jag är övertygad om att det handlar om utplock som av en eller annan anledning inte anses duga i produktionen. Det var på vippen med stratahalsen som hade lite berg och dalbana längs greppbrädan men som rätade ut sig när strängarna satt på plats och dragstången var justerad. Det kunde lika gärna ha gått åt andra hållet. Halsar ska helst inte köpas på postorder utan på plats i butiken så att man kan kolla att dom är ok. Till det blir det förstås egenlindade mickar från Fint Winding Inc. plus diverse hårdvara från StewMac alt. Gitarrdelar.

En tusenlapp för en ask-kropp 8O är ju små pengar. Halsen kan man ju lätt byta om det skulle bli tillräckligt bra! :wink: Schecter CS är väl nästan omöjliga att få tag på men Warmoth brukar tillverka mot lager på lediga stunder och har försäljning på sin hemsida. Fast jag har fått tag på halsar till USA-Fender för en dryg tusing... väl att en del aldrig blir nöjda! :lol:

Har ett projekt jag borde ta tag i - en stratafräst (HSS) Tele i mahogny med Lönnlock. Tänkte koppla den som Brian May. Om man vill ha lite speciella grejer finns det några kul gitarrmakare som säljer kroppar över ebay. Hittade tex den här baskroppen där:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9041&highlight=&sid=9a3c991a3574ccc57137d65b8cc3eee8

BTW Flint. Har ett set Fender Customshop mickar till Tele men den ena mäter avbrott. Skulle man våga be dig att kika på den?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-15 20:47

Bensnake? Ligger du på hålet eller?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 20:59

Objektivisten skrev:Bensnake? Ligger du på hålet eller?

:lol: Lagar mat med hål..., f'låt hustrun. Hann inte testa den idag. I morgon vinprovning med start klockan 11 och hela dagen, kvällen, natten... Sticker in och shreddar på måndag. Rapport kommer självfallet. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-16 08:29

Jocke skrev:BTW Flint. Har ett set Fender Customshop mickar till Tele men den ena mäter avbrott. Skulle man våga be dig att kika på den?

Vi tar kostnaderna via pm. Det är möjligt att det blir billigare än att köpa en ny mick.

Föregående

Återgå till Teknikforum