Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 11:07

zartok skrev:Vad skiljer en billig mätare mot en dyr? Som jag sett det så blir de dyra multimeters, vilket innebär att dom kan mäta flera andra saker. Om du tex kollar på billigaste och dyraste mätarna på biltema, vad skiljer dom åt?

Vad vi pratar om här är antal värdesiffror och noggrannheten. Många billiga voltmetrar visar bara en decimal, vilket betyder att en visning av 1,8 kan vara vad som helst mellan 1,75 V och 1,85 V. Om man omvandlar det till dB så blir det 20log(1,85/1,75) = 0,48 dB, vilket inte är tillräckligt.

Med två decimaler (1,80 V) kommer du ned till mellan 1,795 V och 1,805 V, vilket ger 20log(1,805/1,795) = 0,048 dB, vilket borde räcka, om noggrannheten vid nivåjusteringen är tillräcklig.

Den absoluta noggrannheten är som sagt inte så viktig om det bara är jämförelser man skall göra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 15:32

så vi bör med andra ord försöka att få tag i en billig mätare med två decimaler får jag ut av det hela :) och går det inte så bör vi vara medvetna om att det kan skilja nästan en halv db som max om vi har en mätare med en decimal. check!

nu till en OT-fråga: är det någon som kunnat påvisa att människor kan lyssna på en dynamisk melodi (ie musik) och detektera skillnader på en halc decibel eller under?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 15:40

zartok skrev:nu till en OT-fråga: är det någon som kunnat påvisa att människor kan lyssna på en dynamisk melodi (ie musik) och detektera skillnader på en halc decibel eller under?

Ja. :)

Ned till 0,05 dB har detekterats, även om det verkar som att 0,1 dB är mer generellt hörbart.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-03-25 20:55

skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

naturligtvis kan dacens brusgolv spela roll om inspelningen är tillräckligt bra.

så om min hypotes stämmer så kommer det gå att skilja de flesta dacar åt vid 44.1khz, svårare vid 48khz och omöjligt i de flesta fall vid 96khz.

sedan finns det säkert dacar som påverkar ljudet hörbart på andra sätt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-25 20:57

Inte tvärt om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 21:01

Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-25 21:11

anjora skrev:skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

Och jag gissar att det är absolut lättast att skilja dem åt om man lyssnar på filer samplade i 196 kHz då många DACar är urusla på att återge såna filer.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-03-25 21:11

zartok skrev:Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

ärligt talat så vet jag inte hur det blir för exempelvis mp3 eller ogg vorbis, då jag inte är expert på förstörande komprimering av ljud.

det finns de som hävdar att det är skillnad på hur väl dacen hanterar kompremeringar såsom ogg eller mp3 så det hade kunnat vara intressant att testa

det jag syftade på är att det finns olika sätt att handskas med begränsningarna som blir pga 44.1 KS/s, beroende på val av filter så kommer olika egenskaper att uppnås, vissa dacar erbjuder flera filter att välja på.

notera att det övriga systemet då bör kunna spela tillräckligt högt i frekvens, så är inte fallet för de flesta diskanter, skulle säga att upp till 30khz bör ses som minimum.

UrSv skrev:Och jag gissar att det är absolut lättast att skilja dem åt om man lyssnar på filer samplade i 196 kHz då många DACar är urusla på att återge såna filer.

ja det skall bli väldigt intressant att se resultatet. sålänga upp till 30khz återges inom ±0.03 dB felmarginal så tvivlar jag på att det kommet bli speciellt lätt att skilja dacarna åt.

passar på att posta intressanta låtar att testa
http://www.linnrecords.com/recording-th ... sburg.aspx
http://www.linnrecords.com/recording-en ... sburg.aspx
och givetvis 1812 overture förutsatt att setupen klarar av att spela upp den låten med acceptabelt resultat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 21:35

zartok skrev:Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

Nja, cd-formatet blir nog bra.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 23:40

Då kör vi cd.
Vill någon leta fram en godkänd voltmeter för en låg peng? Biltema, kjell och klasse är föredragna alternativ :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 11:33

zartok skrev:vi är extremt tacksamma för alla generösa bidrag till våra tester, det hjälper oss väldigt mycket :) bor du i eller i närheten av Umeå?

Bor tyvärr långt från Umeå så det är inte möjlig att komma dit. PM:a din adress så postar jag switchen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-26 11:45

zartok skrev:Då kör vi cd.
Vill någon leta fram en godkänd voltmeter för en låg peng? Biltema, kjell och klasse är föredragna alternativ :)

Duger det med 3 decimaler . . . typ ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-26 20:14

har den där tre decimaler? då ska vi köra ett übernoggrant test! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-26 20:23

Jag skulle tippa på att ni lättare hör skillnader på signaler med lägre styrka oavsett sampling. T.ex. rumsinformation när man spelar akustiska skivor. Och allmänt dynamiska skivor.
Signalbrus osv anser jag helt ovidkommande då man knappast störs normalt av det på cd. Sen finns det ju anledningar att man kanske har lagt ner mer energi på 24/192 filer så att det inte är exakt samma information men jag upplever att high-res låter i allmänhet bättre än cd formatet.
Hur systemen mäter känns inte särskilt viktigt när man kommer till lyssning, däremot hur de olika dacarna mäter är ju inte ointressant.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-26 21:58

zartok skrev:har den där tre decimaler? då ska vi köra ett übernoggrant test! :)

Vad har nivåjusteringen för noggrannhet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-26 22:16

Det vet jag inte ännu faktiskt... vet inte vad för saker vi ska köra ens.

Men om det är skillnad styrka och det måste ändras mellan dacbyten, hur fasen ska man göra det? ja, såvida man inte har en digital display som säger något. vilket vi nu lär ha. ev kör vi en primare-stärkare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-26 22:59

zartok skrev:Det vet jag inte ännu faktiskt... vet inte vad för saker vi ska köra ens.

Men om det är skillnad styrka och det måste ändras mellan dacbyten, hur fasen ska man göra det? ja, såvida man inte har en digital display som säger något. vilket vi nu lär ha. ev kör vi en primare-stärkare

Om ni har varsin ingång för respektive dac så brukar moderna försteg och integrerade ha möjligheten att ställa in nivå individuellt på ingångarna. Men då gäller det att man kan ställa allra minst i 0,1 dB-steg, helst i steg om 0,05 dB.

Ett alternativ är att hänga på en pot på utgången på ena dacen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-27 06:40

Pot?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 08:31

Ah, förlåt! :oops:

Potentiometer, alltså som en fristående volymkontroll. Borde också finnas på en fysik- eller elektronikinstitution nära dig. :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-27 12:47

inget du ska be om ursäkt för, det är inte ditt fel att jag är tekniskt handikappad :D

det går även att köpa dom billigt såg jag. dock så tror jag nästan att vi kommer att kunna knussla ihop en bra lösning på annat sätt. hoppas jag. det får vi se under betatesterna som vi nog borde börja med så småningom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 16:36

Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-27 17:11

Almen skrev:Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Pun intended? :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 19:23

tvett skrev:
Almen skrev:Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Pun intended? :lol:

Inte egentligen. :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-03-28 14:26

anjora skrev:skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

naturligtvis kan dacens brusgolv spela roll om inspelningen är tillräckligt bra.

så om min hypotes stämmer så kommer det gå att skilja de flesta dacar åt vid 44.1khz, svårare vid 48khz och omöjligt i de flesta fall vid 96khz.

sedan finns det säkert dacar som påverkar ljudet hörbart på andra sätt.

Det är lite svårt att förstå vad din hypotes bygger på för teorier, men jag kan säga att det har med fler saker att göra än du kanske tror.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-31 08:18

Nu har vi börjat smida, och jag tycker att planerna ser bra ut. det är nivåmatchningen som blir knepig att lösa på förhand om man inte har daccarna i förväg. men om vi får in dom på lördag vid lunchtid så bör det hinnas med att matcha.in dom bra. jag hoppas att vi kommer köra en förstärkare med digital kontroll och att det där finns ett passande läge för båda daccarna, så kommer det vara öättast att ställa om :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-31 16:08

zartok skrev:Nu har vi börjat smida, och jag tycker att planerna ser bra ut. det är nivåmatchningen som blir knepig att lösa på förhand om man inte har daccarna i förväg. men om vi får in dom på lördag vid lunchtid så bör det hinnas med att matcha.in dom bra. jag hoppas att vi kommer köra en förstärkare med digital kontroll och att det där finns ett passande läge för båda daccarna, så kommer det vara öättast att ställa om :)

Det blir intressant !
Odogmatisk sekt- granskare

LYD

Inläggav LYD » 2013-04-04 14:06

Hej allihopa!

Kul att ni diskuterar vårt test med engagemang här.

Jag måste dock komma med lite dåliga nyheter. Jag har blandat ihop datumen i min förvirring och var helt inställd på att testet skulle ske längre fram.

Testet på lördag måste dessvärre bokas om, då jag inte har någon möjlighet att lösa min dubbelbokning på kort varsel.

Ska vi se något positivt med min förvirring så får vi mer tid att hitta lämplig mätutrustning för ett test lite längre fram.

Jag hoppas att ni som anmält er kan leva med att vi måste skjuta fram testet några veckor!

/Mats Persson - LYD HiFi
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-06 19:22

ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad. sålänge man håller sig till lämplig samplingrate(ex 96KS/s) så borde det krävas hyfsat många då bruset(i W/m²) är proportionellt mot antalet omvandlingar ifall signalbruset är samma för alla, 25 omvandlingar resulterar i 14dB högre brus.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-07 00:02

Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-07 00:04

Harryup skrev:Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

Blint F/E-test som det vore, bygger på detektion, men det blir rätt missvisande om man detekterar på bruset.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum