Piotr skrev:En vink om att återkoppling inte e så perfekt kan man se på distortionsmätningar på slusteg. Jag har sällan sett något steg med låg distortion som inte har stigande dist vid 1k och uppåt. Detta indikerar ju helt klart att återkoplingen inte fixar sitt tänkta jobb som vi kanske önskar. Ju snabbare kretsen är (slewrate och settling time) ju bättre kommer den att klara av de översta oktaverna i audiospektrat och detta ser vi på opampar tex.
/Peter
Det här låter som den gamla TIM / TID diskussionen för (hjälp, när var det?) några tiotal år sedan. Tror det var på 70-talets senare del. Jag vet att jag kollade ett SS-slutsteg jag hade (har fortfarande), det hade rak frekvensgång med full effekt till väl över 20k motkopplat. Kopplade ur motkopplingen och fann att -3dB låg under 1kHz
Bytte då ut en trave "millerkondingar"* överallt till betydligt lägre värden, mätte igen och förstärkaren gick fortfarande väl över 20 k motkopplat. Precis samma som innan alltså, men det lät betydligt bättre. Skillnaden var att den nu fungerade upp till runt 15k (minns inte exakt) utan motkoppling, försökte jag mer så blev den instabil.
Summa summarum, precis som någon skrev här ovanför, det går inte att motkoppla bort en taskig konstruktion. Motkoppling behöver å andra sidan inte vara till nåt större besvär i en bra förstärkare. Det är inte återkopplingens fel att förstärkaren distar från 1K och uppåt, det är förstärkaren som distar i sig själv.
*millerkondingar, ja ni förstår väl, Millereffekt å sånt, man gillar väl rör ... utrycket berättar bara var dom sitter på ett ungefär.