Moderator: Redaktörer
Xiro skrev:Om du trycker lätt på både bas och slavbas samtidigt, är det någon skillnad mellan höger o vänster? Går båda att trycka in på båda högtalarna, lika lätt? Någon mer stum? När du släpper går elementen tillbaka olika snabbt? Några små blås-/sugljud när du släpper? Allt detta alltså om du trycker på och släpper båda elementen samtidigt.
donjansson skrev:Xiro skrev:Om du trycker lätt på både bas och slavbas samtidigt, är det någon skillnad mellan höger o vänster? Går båda att trycka in på båda högtalarna, lika lätt? Någon mer stum? När du släpper går elementen tillbaka olika snabbt? Några små blås-/sugljud när du släpper? Allt detta alltså om du trycker på och släpper båda elementen samtidigt.
Ja, det är skillnad. På vänstra högtalaren fjädrar de mjukt samtidigt. Vidrör jag bas och slavbas på högra högtalaren tar det emot i baselementet, det känns stumt. Dock inga missljud.
donjansson skrev:Äh, jag vågar inte försöka få upp elementet. Skruvade ur, men inser att jag kommer bara förstöra lådan om jag går vidare. Det verkar inte jätteenkelt att försöka lyfta upp ett element på några kilo med en skruvmejsel. Det är upplagt för katastrof med en ohändig ung man vid spakarna.
Edit: och ett erkännande, som förmodligen ligger till grund för problemet. I höstas monterade jag faktiskt loss baselementet i en av högtalarna. Kan ni gissa - det var i den krånglande högtalaren! (Finns lite märken efter mitt illdåd.) Som sagt, jag borde inte göra det här själv. Vad som exakt hände och vad jag ställde till med, vet jag inte. Men jag får nog bara acceptera att det här är ingenting jag kan lösa på egen hand.
Edit 2: märkligt. När jag sakta fällde den felande högtalaren på rygg var det något som lät/rörde sig/lossnade därinne. Nu står högtalaren i sin ursprungsposition igen och både bas och slavbas verkar röra sig ungefär likvärdigt som i den vänstra. Både när jag rör ett element i taget, såväl som båda samtidigt.
Fjonkalicious skrev:JBL har en ganska klibbig tätningslist runt elementen. Det kan krävas ett "ryck" eller tydlig smäll för att det skall lossna.
Fjonkalicious skrev:Hittar du något annat löst i lådan nu när den är öppen?
Fjonkalicious skrev:Hur ser det ut i andra högtalaren? Omkantningen ser snygg ut iaf!
Fjonkalicious skrev:Om elementen ligger utanför lådan så hade jag förvarat dom med magneten mot underlaget, alltid. Jag vet inte om du har barn eller djur, men utom räckhåll för dessa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster