Fasvändning? "Bumligt" ljud från EN högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 10:01

Det är att föredra att dom ligger på rygg. Var försiktig med skruvarna. Jbl använde sig av islagsmuttrar på den tiden och dom kan lossna. Lyft elementen genom att stoppa in t.ex. en skruvmejsel i skruvhålet och vinkla/lyft, pilla mellan en finger och lyft sedan med handen.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-03-11 10:50

Du skulle behöva göra en uppmätning av rummet med en mikrofon och lämpligt program. Mät högtalarna var för sig i lyssningsposition. Innan dess kan man inte riktigt spekulera i vad du skulle behöva göra för åtgärder och omfattningen av dem.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 10:52

Xiro skrev:Om du trycker lätt på både bas och slavbas samtidigt, är det någon skillnad mellan höger o vänster? Går båda att trycka in på båda högtalarna, lika lätt? Någon mer stum? När du släpper går elementen tillbaka olika snabbt? Några små blås-/sugljud när du släpper? Allt detta alltså om du trycker på och släpper båda elementen samtidigt.

Ja, det är skillnad. På vänstra högtalaren fjädrar de mjukt samtidigt. Vidrör jag bas och slavbas på högra högtalaren tar det emot i baselementet, det känns stumt. Dock inga missljud.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 11:11

Talade nu med LN Högtalarservice i Göteborg. Han rådde mig helt enkelt att skifta plats på elementen, som någon redan varit inne på, och se om problemet följer med till andra högtalaren. I så fall rör det sig ju om trasiga element. Problemet är nu bara att jag inte kan testa alls, eftersom jag inte har något fungerande förstärkeri.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 11:28

donjansson skrev:
Xiro skrev:Om du trycker lätt på både bas och slavbas samtidigt, är det någon skillnad mellan höger o vänster? Går båda att trycka in på båda högtalarna, lika lätt? Någon mer stum? När du släpper går elementen tillbaka olika snabbt? Några små blås-/sugljud när du släpper? Allt detta alltså om du trycker på och släpper båda elementen samtidigt.

Ja, det är skillnad. På vänstra högtalaren fjädrar de mjukt samtidigt. Vidrör jag bas och slavbas på högra högtalaren tar det emot i baselementet, det känns stumt. Dock inga missljud.

Kan vara läck i vänstra. Högra; Rör sig slaven inåt medan basen känns stum?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 11:47

Äh, jag vågar inte försöka få upp elementet. Skruvade ur, men inser att jag kommer bara förstöra lådan om jag går vidare. Det verkar inte jätteenkelt att försöka lyfta upp ett element på några kilo med en skruvmejsel. Det är upplagt för katastrof med en ohändig ung man vid spakarna.

Edit: och ett erkännande, som förmodligen ligger till grund för problemet. I höstas monterade jag faktiskt loss baselementet i en av högtalarna. Kan ni gissa - det var i den krånglande högtalaren! (Finns lite märken efter mitt illdåd.) Som sagt, jag borde inte göra det här själv. Vad som exakt hände och vad jag ställde till med, vet jag inte. Men jag får nog bara acceptera att det här är ingenting jag kan lösa på egen hand.

Edit 2: märkligt. När jag sakta fällde den felande högtalaren på rygg var det något som lät/rörde sig/lossnade därinne. Nu står högtalaren i sin ursprungsposition igen och både bas och slavbas verkar röra sig ungefär likvärdigt som i den vänstra. Både när jag rör ett element i taget, såväl som båda samtidigt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 12:19

Du bör öppna och kolla läget på dom. Om inte skruvmejseltricker funkar så investera några kronor i en klassisk kasthake, den bör du enkelt kunna lyfta med. Kasthake= det man i folkmun brukar kalla hasp.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-11 13:00

Det borde gå att gänga upp två av skruvhålen i elementchassiet med närmast större gängtapp än hålet, så kan man skruva i två skruvar och får väldigt bra grepp att lyfta med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 13:25

Det sitter ju så in i bomben. Cyklade iväg och köpte ett paket med kasthakar, men de böjs bara när jag försöker lyfta.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-11 13:28

donjansson skrev:Äh, jag vågar inte försöka få upp elementet. Skruvade ur, men inser att jag kommer bara förstöra lådan om jag går vidare. Det verkar inte jätteenkelt att försöka lyfta upp ett element på några kilo med en skruvmejsel. Det är upplagt för katastrof med en ohändig ung man vid spakarna.

Edit: och ett erkännande, som förmodligen ligger till grund för problemet. I höstas monterade jag faktiskt loss baselementet i en av högtalarna. Kan ni gissa - det var i den krånglande högtalaren! (Finns lite märken efter mitt illdåd.) Som sagt, jag borde inte göra det här själv. Vad som exakt hände och vad jag ställde till med, vet jag inte. Men jag får nog bara acceptera att det här är ingenting jag kan lösa på egen hand.

Edit 2: märkligt. När jag sakta fällde den felande högtalaren på rygg var det något som lät/rörde sig/lossnade därinne. Nu står högtalaren i sin ursprungsposition igen och både bas och slavbas verkar röra sig ungefär likvärdigt som i den vänstra. Både när jag rör ett element i taget, såväl som båda samtidigt.

Låter som att det har lossnat en vikt från ena slavbasen. När jag försöker montera ur element ur högtalare så lägger jag dem på sidan så att de trycks ut av sin egen vikt och man kan fånga dem när man skruvar ur sista skruven.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 13:38

Har du provat att ta ur slavarna istället?

Långskott; Det går inte att komma in i lådan på annat sätt, t ex skruvad rygg eller botten? Eller terminalen på baksidan (åtminstone för att kunna kika in med lampa)?

Av din beskrivning på förmodat löst föremål inuti - jag hade inte använt högtalarna förrän de öppnats och kontrollerats/åtgärdats ordentligt. L150 är fina grejer har jag förstått, inte värda att riskera.

Var rädd om pryttlarna. Jag kommer osökt att tänka på när jag drog av en bult till termostathuset, på sidan av motorn, i min gamla Opel. Blev bogsering till verkstad och mekaren sa "jag får lyfta ur motorn" 8O. Efter lite kallsvett och kreativitet löste vi det genom att ta hål i innerskärmen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 13:44

JBL har en ganska klibbig tätningslist runt elementen. Det kan krävas ett "ryck" eller tydlig smäll för att det skall lossna.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 13:47

Fjonkalicious skrev:JBL har en ganska klibbig tätningslist runt elementen. Det kan krävas ett "ryck" eller tydlig smäll för att det skall lossna.

Nu ligger högtalaren på sidan, alla skruvar ur, försöker med diverse haspar och skruvmejslar att få ut elementet. Det rör sig inte en millimeter. Och det är svårt att få till ett "ryck" när man inte får nåt bra grepp/inte vill förstöra vare sig skeuvhålen eller lådan.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 14:02

Så...som Fjonken sa krävdes ett litet ryck. Skruvade i skruvar i de två översta hålen och efter lite arbete gick elementet ut. Nu har jag lärt mig vad kabelskor är också. Går vidare till slavbasen nu.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 14:37

Nu är jag inne.

Vad ska jag leta efter? Vikterna bak på slavbasen, är det de tunna pappskivorna?

Ska jag ta loss elementen i andra högtalaren också?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 14:52

Foton är alltid hjälpfulla. Vad menar du med pappskivor?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 17:46

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 17:49

Hittar du något annat löst i lådan nu när den är öppen?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 19:15

Fjonkalicious skrev:Hittar du något annat löst i lådan nu när den är öppen?

Svar nej.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 19:29

Hur ser det ut i andra högtalaren? Omkantningen ser snygg ut iaf!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 19:34

Fjonkalicious skrev:Hur ser det ut i andra högtalaren? Omkantningen ser snygg ut iaf!

Har inte öppnat än. Men bra, då har jag nåt att göra ikväll.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 21:41

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 21:43

Inga lösa föremål här inne, i den vänstra ("rätta" högtalaren), heller.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-11 22:06

Hur ser spidern ut när du trycker på elementet nu när det är ute? Sitter de fast?
Förmodligen gör de ju det, men jag tänkte bara det att det var olika motstånd på dem, höger och vänster alltså. (Om jag fattade rätt)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 23:35

Bra jobbat Oscar, spännande detta!

a) Är det lika många vikter på båda slavarna? Sitter de fast ordentligt? Skruvarna spända på båda?
b) Sitter spidernas kanter fast ordentligt mot chassina? Glipar det någonstans när du trycker bas- resp slavmembran inåt? Om du trycker lite på slavarnas vikter i sidled, rör det sig olika mycket på de båda?
c) Rör sig båda basarna resp slavarna lika lätt?
d) Om du vänder lådorna på olika håll, är det något inuti som verkar löst?
e) Någon kabel som skulle kunna falla ner och lägga sig mot ett basmembran? Fäst i så fall kabeln så att den inte kan göra det.
f) Sitter filtret och alla dess komponenter fast ordentligt?
g) Det sitter eltejp på någon kabel, är det bara för märknings skull, eller någon fulskarv?
h) Är filtren likadant kopplade? (Med kabelskor överallt är det lätt att koppla rätt, eller fel.)
i) Alla kablar, kabelskor och krimpningar verkar hela och sitta ordentligt?
j) Ingen komponent på filtret som ser bränd eller uppsvälld ut?

Akta så att inte elementens gummikanter trycks in när du ställer elementen.

Hade du haft en multimeter kunde du t ex mätt resistansen över olika komponenter, kapacitansen på kondingar, och på så vis gjort en grov jämförelse mellan höger och vänster. Du kunde också jämfört reglagens funktion. Det räcker säkert med en enkel multimeter, t ex Kjell&Co art 48274 för en hundring. Kul att leka med!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 23:43

Är det bara jag som tycker det är lite knepigt att man inte har tätat runt sladden in till mellanregistret? Iofs hör inte det till problembilden, men ändå.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-11 23:46

Man tackar Xiro! Kul om man kan lära sig lite på köpet. Går igenom dina punkter imorgon och uppdaterar.

Innan jag sätter punkt för ikväll: ska ett högtalarelement ligga med magneten eller konen mot underlaget?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-11 23:48

Om elementen ligger utanför lådan så hade jag förvarat dom med magneten mot underlaget, alltid. Jag vet inte om du har barn eller djur, men utom räckhåll för dessa.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-11 23:55

Fjonkalicious skrev:Om elementen ligger utanför lådan så hade jag förvarat dom med magneten mot underlaget, alltid. Jag vet inte om du har barn eller djur, men utom räckhåll för dessa.

Tänk bara på att slavarnas vikter sitter på membranet, så slavarna ska inte vila på vikterna, och inte heller på gummikanterna :D

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-12 00:05

Det blev således en kompromiss: baselementet med magneten mot underlaget och slavbasen med konen mot underlaget.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum