Lite trist ton i en för övrigt intressant artikel.
Jag ser att grafpro återigen inte bemöter min kritik av hans metod då jag anser att man missar mycket när man inte mäter direktljud och reflekterat ljud separat.
Hörseln uppfattar ju och rekonstruerar ljudet bla från skillnader mellan dessa vilket konstruktörer kan använda till sin fördel. Dessutom är det ju flera offaxisvinklar som är speciellt intressanta.
Enbart en LTAS mätning här tycker jag är ett alldeles för grovt verktyg.
Tycker han kapsejsar möjligheterna till en intressant diskussion så som han skriver det.
Hur energitonkurvan skall se ut tycker jag är ett intressant ämne
Jag undrar hur själva klangen upplevs kontra de ingående komponenterna (skillnader mellan direkt och reflekterat ljud både med avseende på spektral fördelning och i tid). Vi hör ju i regel inte absolut utan relativt.
Jag tänker mig att en viss energikurva så att säga motsvarar en viss tänkt lyssningssituation (dvs som det skulle låtit i ett tänkt rum om ljudkällan varit riktig). Från denna situation kan kontruktören designa ett passande strålningsmönster från högtalaren så som den är tänkt att användas.
Grafpro: kan du inte göra om mätningarna i samma position fast med gatening?
Vill man validera en metod måste den ju ses i relation till någon sorts "Golden standard".