Kraniet skrev:Har ett projekt just nu där jag simulerade i Edge och satte diskanten offaxis för att mildra diffraktionseffekter. Men det uppmätta resultatet blev en 5-6dB peak vid 3kHz som jag inte räknat med! Diskanten sitter väldigt nära en 8 tums bas. Förutsatt att edge visar "verkligheten" så är den enda förklaring jag kan se att det är baselementets närvaro som orsakar problemet.
Hmm, om man skulle tänka högt här en stund...
Man skulle ju kunna gissa på att det är nedre delen av baselementet som fungerar som en reflektor framåt. 3 kHz motsvarar en våglängd på 10 cm, en 8" bas har en radie på 10 cm, reflektorn kommer att finnas kanske 15-25 cm ifrån diskanten, med lite korg och diskantplatta. Det skulle vara två våglängder då för konstruktiv interferens.
Men å andra sidan, för att få 6 dB måste reflexen vara lika stark som direktsignalen, och det blir den knappast om den inte fokuseras av reflektorn. Nu är reflektorn konkav så det kan mycket väl hända på något (nära) avstånd. Kanske miken hamnade mitt i brännpunkten för reflexen. Frågan blir då om toppen finns i fjärrfältet.
Hursomhelst, sättet att ta reda på om det är baselementets geometri som fattas är väl att plugga baselementets hål och göra en ny mätning. Det borde duga med att plocka ur elementet och sätta dit en wellpappskiva eller två, så att försänkningen av baselementet fylls ut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.