Hur låter en dålig DAC?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Hur låter en dålig DAC?

Inläggav genstruktur » 2014-12-11 11:21

Det var bara lite svammel från min sida. :)

Tänkte bara att de kunde vara en anledning till att man oftare kom fram till att dacen vid musiklyssning inte höll måttet, och att man kan föredra olika dacar.
Men om det finns en standard för filmljud, så torde väl chansen/risken vara större att dacen som är gjord för att avkoda det hela gör det korrekt? Sådana som sitter i receivers och bluray/dvd-spelare?
Och att dacar för tvåkanal, där det inte finns någon standard, är tunade efter ett visst sound som tillverkaren vill att de skall ha?

Ännu mera svammel från mid sida, skiten närmare sig stövelkanten känner jag :D.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-11 11:24

genstruktur skrev:Det var bara lite svammel från min sida. :)

Tänkte bara att de kunde vara en anledning till att man oftare kom fram till att dacen vid musiklyssning inte höll måttet, och att man kan föredra olika dacar.
Men om det finns en standard för filmljud, så torde väl chansen/risken vara större att dacen som är gjord för att avkoda det hela gör det korrekt? Sådana som sitter i receivers och bluray/dvd-spelare?
Och att dacar för tvåkanal, där det inte finns någon standard, är tunade efter ett visst sound som tillverkaren vill att de skall ha?

Ännu mera svammel från mid sida, skite närmare sig stövelkanten känner jag :D.

Standarden har bara att göra med dynamik på ljudspåren. Att man väljer att färga ljudet med tex mer bas har inget med den standarden att göra, men du kanske har en poäng. Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas att det inte är så, men jag vet inte.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-12-11 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-11 11:26

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det var bara lite svammel från min sida. :)

Ännu mera svammel från mid sida, skite närmare sig stövelkanten känner jag :D.

Standarden har bara att göra med dynamik på ljudspåren. Att man väljer att färga ljudet med tex mer bas har inget med standarden att göra, men du kanske har en poäng. Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas inte det är så, men jag vet inte.

Aha okej så det gäller bara dynamiken.

Då blir det svårt att veta som du säger, jag får fundera vidare på det hela och köpa högre stövlar :).
Tack för ett bra samtal!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-11 11:33

genstruktur skrev:Aha okej så det gäller bara dynamiken.

Då blir det svårt att veta som du säger, jag får fundera vidare på det hela och köpa högre stövlar :).
Tack för ett bra samtal!

Ja den standarden iaf, men det finns säkerligen fler varav många jag förmodligen inte känner till så ta inte mitt ord som lag ;)

Jag ser marknaden för DACar lite som marknaden för kablar**. Alla vet dess funktion vilket är att förflytta en signal. I DAC fallet så är det från den digitala domänen till den analoga. I kabelfallet från punktA till punktB.
I min värld så är det självklart och helt odiskutabelt att detta skall göra så tekniskt perfekt som möjligt utan någon onödig påverkan på signalen och oftast så är det inte någon stor skillnad mellan olika produkter. Du kan garanterat hitta DACar och kablar med vitt skilda prislappar och beskrivningar som ändå har extremt lika egenskaper. Det handlar om att sälja och då kan man inte säga "Vi gör precis som alla andra, men snälla köp våra produkter" :D

**Vill påpeka att göra en perfekt DAC är betydligt dyrare och svårare än en perfekt kabel. Liknelsen är inte i apparaternas utförande utan i hur de marknadsförs.

Tack själv. Ursäkta om jag (också :wink: ) svamlar lite. Jag är hemma sjuk och vaknade nyligen så det blir som det blir ^^

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-11 14:50

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-12-13 16:33

PerStromgren skrev:Som ni kanske vet snobbar jag med att dagligdags använda en veteran-CD-spelare, en Marantz CD80 från 1988. Det sägs ju att utvecklingen går framåt; finns det kanske bättre DAC:ar än den som sitter i min CD-spelare? 8O

Nä! Det finns inget som är bättre än en TDA1541 ... :D
Möjligen flera parallellkopplade i så fall. 8)
(... säger en som har många Philips spelare med CD1541 ... )

Du kunde kanske prova/jämföra med en nybyggd DAC med samma fina krets ... 8)
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=428
http://www.binatech.se/hem/Amps/first_dac.html
http://www.net-audio.co.uk/tda1541nos.html
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-16 09:55

Nu väntar vi ju med spänning, har Per upplevt någon skillnad när han växlat dacar ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-16 10:15

Doofus skrev:Nu väntar vi ju med spänning, har Per upplevt någon skillnad när han växlat dacar ?

Jag ska skriva i min medlemstråd snart, men under tiden kan jag svara att det inte verkar finnas någon för mig hörbar skillnad. Tyvärr eller som tur är, beroende på hur man ser det.
... tycker jag!

Per

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-16 10:37

Det var väl jättegott resultat ! För din CD-spelare och för dacarna !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 10:48

Den största skillnaden(iaf mätmässigt) mellan olika DACar tror jag är i det högsta registret så det kanske inte är lika viktigt för en "världsvan" man.
DyrDACar är något för småbarn ;)

Kör du vidare på din CD-spelare du har :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 10:52

och OM man vill uppgradera, så köper man en bra men billig DAC, om nu DAC'en i den befintliga retro spelaren skulkle vara dålig, trött eller bara trasig ?!

Mina erfarenheter av DacMagic är mycket goda och dom kostar ju "inget" beggat heller :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 10:54

DVD-ai skrev:och OM man vill uppgradera, så köper man en bra men billig DAC, om nu DAC'en i den befintliga retro spelaren skulkle vara dålig, trött eller bara trasig ?!

Mina erfarenheter av DacMagic är mycket goda och dom kostar ju "inget" beggat heller :D

Ja mer prisvärt än dacmagic är svårt att hitta. Om man nu inte redan har en adekvat DAC i receiver eller CD-spelare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-18 11:03

Det sitter en jättedålig DAC i min bils ljudsystem. I alla fall en av dem. Spelar jag CD-skivor så låter det jättebra. Kopplar jag in en telefon (exempelvis) via ljudsystemet så låter det mycket sämre. Framför allt låter det plattare, mindre bas och diskanten är ganska vass.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-18 11:05

Låter det bra när du spelar CD så lär det ju inte vara DACen det är fel på? Om det nu inte finns flera olika.
Hur kopplar du in telefonen? Analogt eller digitalt?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-18 11:06

AndreasArvidsson skrev:Låter det bra när du spelar CD så lär det ju inte vara DACen det är fel på?

Den har två. Som jag skrev. En av dem verkar vara mycket sämre. Den som hanterar digitala insignaler. CD-spelaren har en egen DAC och är kopplad analogt till resten av ljudsystemet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-18 11:07

AndreasArvidsson skrev:Låter det bra när du spelar CD så lär det ju inte vara DACen det är fel på? Om det nu inte finns flera olika.
Hur kopplar du in telefonen? Analogt eller digitalt?

Det syns för övrigt inte när du gör en "edit" av dina inlägg, så när du lägger till saker, så märker jag det inte alltid.

Digitalt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-18 11:08

mx skrev:
AndreasArvidsson skrev:Låter det bra när du spelar CD så lär det ju inte vara DACen det är fel på?

Den har två. Som jag skrev. En av dem verkar vara mycket sämre. Den som hanterar digitala insignaler. CD-spelaren har en egen DAC och är kopplad analogt till resten av ljudsystemet.

Ok lite skum implementation och väldigt tråkigt att det inte låter bra.

mx skrev:Det syns för övrigt inte när du gör en "edit" av dina inlägg, så när du lägger till saker, så märker jag det inte alltid.

Digitalt.

Jo jag vet. Lite synd att det blir så.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-18 11:12

Det är en jättetråkig lösning, men jag tror det beror på att den CD-spelare som används, används i stora delar av Porsche-koncernen och den har helt enkelt en DAC inbyggt. Resten av systemen skiljer sig väldigt mycket åt mellan bilarna. Det är väl av ekonomiska skäl.

Jag brukar koppla in telefonen med vanlig AUX ibland och då låter det bra. Beror på vilket humör jag är på. Men då kan jag inte styra telefonen via bilen, eller få upp låtinformation m.m.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-18 11:14

mx skrev:Det är en jättetråkig lösning, men jag tror det beror på att den CD-spelare som används, används i stora delar av Porsche-koncernen och den har helt enkelt en DAC inbyggt. Resten av systemen skiljer sig väldigt mycket åt mellan bilarna. Det är väl av ekonomiska skäl.

Jag brukar koppla in telefonen med vanlig AUX ibland och då låter det bra. Beror på vilket humör jag är på. Men då kan jag inte styra telefonen via bilen, eller få upp låtinformation m.m.

Ja ofta när det blir "mindre bra" lösningar så har det med ekonomi att göra. Förståeligt, men tråkigt.

Du kan inte koppla in bägge? Styra via digitalt, men ta ut ljudet analogt?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-18 11:17

AndreasArvidsson skrev:
mx skrev:Det är en jättetråkig lösning, men jag tror det beror på att den CD-spelare som används, används i stora delar av Porsche-koncernen och den har helt enkelt en DAC inbyggt. Resten av systemen skiljer sig väldigt mycket åt mellan bilarna. Det är väl av ekonomiska skäl.

Ja oftast när det blir "mindre bra" lösningar så har det med ekonomi att göra. Förståeligt, men tråkigt.

Du kan inte koppla in bägge? Styra via digitalt, men ta ut ljudet analogt?

Ja, det går till viss del. Jag kan koppla in den via bluetooth och således använda handsfree och även komma åt telefonbok, och någon till grej. Men jag kan inte växla mellan iTunes och Spotify exempelvis. Det måste jag göra fysiskt på telefonen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-18 12:20

PerStromgren skrev:
Doofus skrev:Nu väntar vi ju med spänning, har Per upplevt någon skillnad när han växlat dacar ?

Jag ska skriva i min medlemstråd snart, men under tiden kan jag svara att det inte verkar finnas någon för mig hörbar skillnad. Tyvärr eller som tur är, beroende på hur man ser det.

Intressant, och skönt för plånboken?

Hade varit intressant om man skulle kunna få prova med superduperdacen Benchmark-någonting, i hemmiljö någon gång. Upplver man inte skillnad då, så lär man aldrig göra det? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-18 15:38

Nu har jag skrivit några rader i min medlemstråd, men det finns egentligen inget att rapportera.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-18 19:13

Det finns olika kvalitetsnivåer på ljud över blåtand, vad jag förstått. Det kanske inte är dålig DAC utan blåtandlänken som inte kör bästa kvalitet?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-12-18 20:31

AndreasArvidsson skrev:Iom att receivern används i bägge fall så borde det inte bli någon skillnad om man mäter på receiverns eller slutstegets utgångar. Slutstegets utsignal är ju helt beroende av dess insignal från receivern. Eller tänker jag fel nu?

arkman skrev:Precis som Andreas redan sagt så borde det bli samma resultat när man mäter på per-out som på slutsteget. Man kan också mäta på hägtalarterminalerna om man tycker det är enklare att komma åt dom.

MiaM skrev:Givetvis spelar man samma signal vid mätning på båda DAC'arna. En sinus är en bra idé.
Det fina i kråksången då är att det kvittar att en billig mätare kanske inte är "true RMS". Mätvärdet i sig kanske är fel, men det blir lika mycket fel på båda DAC'arna. Med andra ord så går i princip vilken skruttmätare som helst använda till just detta.

Det finns en faktor att ta hänsyn till som inte nämnts i tråden och som gör att ovanstående inte riktigt stämmer.

En DAC såväl som en förstärkare (ja all elektronik) kan ha signifikant energi vid höga frekvenser såsom brus eller switchrester från slutsteg (klass D).
Resultatet av mätningen beror på vart man mäter dvs huruvida HF-energi är närvarande eller ej men även mätapparatens bandbredd kan påverka. En "bättre" mätapparat kan vara sämre då den tar med HF i det värde man läser av. Man bör säkerställa att problematisk HF-energi inte finns med i nyttosignalen i sådan mängd att det påverkar menligt, eventuellt så använder man ett lågpassfilter mellan DUT och mätapparat för att reducera problemet.

Föregående

Återgå till Teknikforum