Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:
Nja, det där blev väl inte helt korrekt? Om man tar fram sin överföringsfunktion ofullständigt för att man bara testat enskild sinus - då kan jag hålla med dig. Men om överföringsfunktionen är korrekt, så gör jag det inte.
(Däremot anser jag inte att överföringsfunktionen är stabil över tiden, utan den kan behöva fler inparametrar för att kunna definieras fullständigt)
petersteindl skrev:Jamen, det är ju mycket lättare att lyssna på god musik än att hålla på och lyssna på en sinuston
petersteindl skrev:Jamen, det är ju mycket lättare att lyssna på god musik än att hålla på och lyssna på en sinuston
Piotr skrev:Ett svep, det är grejjor det!
Eller hur Svante?
Svante skrev:Ang trådfrågan: Det är lättare att se distorsionen på en sinussignal än på en musiksignal om man tittar på spektrum. Man kan utan vidare se distorsionskomponenter som ligger 120 dB under nyttosignalen. Det är mycket svårt med en musiksignal.
Så på så sätt är en sinus svårare än en musiksignal.
Piotr skrev:idea skrev:En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana) och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Vackert sagt men tyvärr inte sant.
Det är samma matematiska relation till insignalen men det är en annan insignal och därmed blir utsignalen även den en annan. Men relationen mellan in och utsignal är konstant.
Trams. Klart det är sant.
Jag skrev:
1)En periodisk signal med endast en spektral komponent ger viss typ av distortion givet en specifik olinjäritet (eller en kombination av flera sådana)
Exempel: En sinuston som skickas in i ett olinjärt system. Ut kommer Samma sinuston med sällskap av ett antal harmoniska övertoner av jämn eller udda ordning. De adderade distortionskomponenterna har ett visst matematiskt samband med insignalen. Sambandet är sådant att alla adderade tonerna har högre frekvens än insignalen och har sambandet 2x, 3x, 4x, 5x.. (osv.) insignalen.
2)och en signal med flera komponenter ger annan typ av distortion. Annan typ skall här läsas som "annan matematisk relation till insignalen och dess spektrum".
Exempel: Skicka in två olika sinustoner in i samma olinjära system. På egen hand (enskilt utan närvaro av den andra) resulterar båda sinustonerna i likartad distortion enligt övertonsserien i exempel 1 ovan. Samma "typ" av distortion.
I detta exempel 2 händer dessutom något nytt. Utöver den harmoniska distortionen för båda de spektrala komponenterna sker modulering mellan tonerna vilket skapar distortionskomponenter med ett samband som inte stämmer matematiskt med den harmoniska övertonsserien i exempel 1 ovan. Det skapas summa och differenstoner. Dessa kan inte beskrivas med 2x, 3x, 4x, 5x de två spektrala komponenterna/tonerna som kan ses i insignalen.
Om detta inte är sant enligt dig kan vi nog avsluta diskussionen på rot för då har vi semantiska problem som kommer äta alltför mycket tid och energi.
Mors!
paa skrev:Man hör lättare distorsion tillsammans med sinustoner, men musik skapar mer distorsion, fast musiken kan också dölja mer distorsion.
Svante skrev: Så som vanligt är svaret på trådfrågan "det beror på". Dels på alla förhållanden, men också på vad man menar med "svårare".
idea skrev:Jag tycker inte detta är trams eller vill på något sätt förringa din kunskap och det gäller inte semantik. Det är grundläggande matematik.
Du har helt rätt i det du beskriver om ett olinjärt system och hur det påverkas av olika insignaler.
Däremot vill jag lägga till en förklaring till varför jag tycker det är intressant att peka på detta matematiska samband. Mycket av diskussionen tror jag går snett för att de flesta inte förstår detta.
Som jag skrev tidigare så gäller för alla system X=H*Y och att H är konstant varför ändring i Y kan förklaras med ändring i X.
Det du beskriver är att om vi matar in sinussignalen a i systemet får vi Ya ut och om vi matar in b får vi Yb ut men om vi matar in a+b får vi inte ut Ya+Yb om vi har ett olinjärt system. Helt rätt! Men det beror inte på att H ändras utan på att med ett olinjärt system så gäller inte superposition dvs Yc=H(a+b) men Yc är inte lika med (Ya+Yb).
Så med en komplex insignal kan vi beskriva ett komplext system men det blir mycket mer komplext att förstå beskrivningen
DQ-20 skrev:idea skrev:Jag tycker inte detta är trams eller vill på något sätt förringa din kunskap och det gäller inte semantik. Det är grundläggande matematik.
Du har helt rätt i det du beskriver om ett olinjärt system och hur det påverkas av olika insignaler.
Däremot vill jag lägga till en förklaring till varför jag tycker det är intressant att peka på detta matematiska samband. Mycket av diskussionen tror jag går snett för att de flesta inte förstår detta.
Som jag skrev tidigare så gäller för alla system X=H*Y och att H är konstant varför ändring i Y kan förklaras med ändring i X.
Det du beskriver är att om vi matar in sinussignalen a i systemet får vi Ya ut och om vi matar in b får vi Yb ut men om vi matar in a+b får vi inte ut Ya+Yb om vi har ett olinjärt system. Helt rätt! Men det beror inte på att H ändras utan på att med ett olinjärt system så gäller inte superposition dvs Yc=H(a+b) men Yc är inte lika med (Ya+Yb).
Så med en komplex insignal kan vi beskriva ett komplext system men det blir mycket mer komplext att förstå beskrivningen
Problemet, som jag ser det, är inte den (relativt triviala) generella matematiska beskrivningen av ett system utan att enstaka statiska sinustoner eller klassiska två-tons IMD-mätningar brister i validitet om målet är att så komplett som möjligt karaktärisera systemets olinjäriteter så som de kan yttra sig vid spelning av en godtycklig musiksignal. Vi känner ju inte överföringsfunktionen utan försöker empiriskt ta reda på den genom att mäta skillnad mellan in- och utsignal. Man kan dock göra andra testsignaler i akt och mening att öka mätningarnas validitet genom att göra mätsignalerna mer musiklika eller ibland bara "jävligare" eller "avslöjande". Det är det som är pudelns kärna och som berma ifrågasatte.
Oh, the horror.
/DQ-20

Svante skrev:Ja, "gamla" distorsionsmätningar är validast för gamla system, dvs vanliga förstärkare etc. Att göra en THD+N-mätning på MP3-kodning är nog tämligen ovalitt. Med det vill jag ha sagt att de gamla hederliga distorsionsmätningarna ändå ger en hyfsad bild av systemet man mäter på, om man bara använder dem förnuftigt.
...och om man inte är reklammakare. Man ska ju försöka hitta felen, inte försöka dölja dem. För det går ju om man väljer bort de värsta mätningarna. En majoritet av DACar har ju tex 1-10% distorsion vid 21 kHz, men det visar "ingen".
idea skrev:Du har helt rätt i det du beskriver om ett olinjärt system och hur det påverkas av olika insignaler.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Ja, "gamla" distorsionsmätningar är validast för gamla system, dvs vanliga förstärkare etc. Att göra en THD+N-mätning på MP3-kodning är nog tämligen ovalitt. Med det vill jag ha sagt att de gamla hederliga distorsionsmätningarna ändå ger en hyfsad bild av systemet man mäter på, om man bara använder dem förnuftigt.
...och om man inte är reklammakare. Man ska ju försöka hitta felen, inte försöka dölja dem. För det går ju om man väljer bort de värsta mätningarna. En majoritet av DACar har ju tex 1-10% distorsion vid 21 kHz, men det visar "ingen".
Jag tänker mest på högtalare. Om man tittar på Vance Dickasons mätningar i Voice Coil så går de ju allt mer mot att försöka mäta olinjäriteterna direkt (t.ex. via olika "Kippel-kurvor") för att förstå hur elementet kommer att bete sig med musiksignal. I en högtalare får ju den "lumpade modellen" möjlighet att verkar i full frihet och denna modell kan ju göras ganska intrikat. I en förstärkare finns ju feedback som kraftigt dämpar de flesta av felen. I en opamp sker ju detta så till den milda grad att felen som skapas "open-loop" knappt spelar någon roll när feedbackslingan är sluten.
/DQ-20
p1plarson skrev:ursäkta om ytterligare en annan ger sej in i den här tråden
Ursprungsfrågan hänvisar till "skolans högstadium", många av svaren verkar
ligga på en något högre nivå, så därför kommer följande tankar (båda
inom den analoga delen av ljudhantering):
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster